Het grote muziek en geluidstopic

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Het grote muziek en geluidstopic

Berichtdoor PeterM » do 23 sep 2010, 20:55

Genieten van muziek is voor mij net zo belangrijk als de QP. OK, jullie je zin, bijna net belangrijk. Iedere dag een uurtje, dat is het minimum. Ik weet dat er hier meer mensen zijn met dezelfde combinatie van liefhebberijen dus misschien is het aardig als we elkaar op de hoogte te houden en ervaring uitwisselen.
Luuk de Weijer - de betreurde Godfather van het Maserati forum - was een groot liefhebber. Ik heb uit ziijn erfenis een stuk of vijfig LP's mogen overnemen. Verder weet ik het van Boomy en zag net dat ook DaFrankstra into audiofilie is.

Persoonlijk vind ik de software en de hardware beide interessant. In mijn studietijd is het begonnen met pop en rock, daarna is de jazz er bij gelomen en inmiddels heb ik ook veel waardering voor klassieke muziek. In de TH tijd was het vooral Engels - symfonisch (Yes, Genesis, ELP, Moody Blues, Camel, Pink Floyd) maar dat is breed uitgewaaierd. Zal niet alles in één keer over jullie uitstorten, er is genoeg voor vele posts.

Qua apparatuur is het sneller klaar. Heb allerlei Japanse versterkers van Pioneer en Technics gehad met KEF zelfbouw speakers en Garrard en Dual draaitafels. Daarna heb ik jaren lang geknutseld om een set "Pied Pipers" (NL ontwerp) goed te kijgen. De uiteindelijke versie was actief (ingebouwde eindversterkers) met een zelfgebouwd elektronisch wisselfilter, Focal en ScanSpeak luidsprekerunits en had alleen nog de kast van het origineel. Alleen: toen hoorde en zag ik Avalon speakers bij Rhapsody in Hilversum. Prachtig gemaakt, schitterend van vorm (die overigens geheel functioneel is) en een totaal coherent en natuurlijk, ongekleurd geluid. Verder is de ruimtelijke weergave (o.m. als gevolg van kastvorm en filterconstructie) ongeevenaard. Dan weet je dat je jezelf wat wijs zit te maken met je geknutsel.

Toen (15 jaar geleden) is het serieus begonnen, met de aanschaf van een stel Avalon "Avatar" speakers. Vanuit de speakers is de weergaveketen verder opgebouwd. Eindversterker van Classé, voorversterkers van NAD, AVM (Duits) en Audio Research - een SP 14- , CD spelers (Marantz CD80, Audio Synthesis DAX, Audio Research CDT1 loopwerk) en draaitafels (Thorens TD 160, Rega Planar 3, Linn LP 12) en kabels - al vrij snel uitgekomen op MIT.

Mijn huidige set bestaat uit Avalon Opus speakers, Oracle Deplhi MK V draaitafel met SME V arm en Lyra Titan element, een Aesthetix Rhea Signature phono vv en voor de rest Spectral spullen (DMC 30 SL vv, DMA 250 ev, SDR 2000/3000 DAC en loopwerk). Kabels nog steeds van MIT (Oracle V1 en V3). Verder heb ik nog een power regenerator van PS Audio en Vertex AQ lichtnetfilters.

Ik ben er erg tevreden mee. Moet ook wel want nergens slaat de wet van de marginale meeropbrengst zo hard toe als in de audiofilie. Voor een volgende serieuze upgrade moet ik eerst de Staatsloterij winnen.

Tip: op 2 oktober a.s. bij Rhapsody in Hilversum de wereldpremière van de nieuwe Avalon Transcendant luidspreker. Ontwerper Neil Patel van Avalon en Harry van Dalen en Michael Poolen van Rhapsody kennen elkaar al jaren en en er is veel wederzijds respect. Vandaar deze bijzondere gelegenheid.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: Het grote muziek en geluidstopic

Berichtdoor Vince » vr 24 sep 2010, 08:30

Leuk topic! Heb je geen foto's van je apparatuur en luisterpositie, Peter?

Ikzelf geef bovengemiddeld om goed geluid bij het luisteren van muziek, maar om mezelf nu audiofiel te noemen gaat denk ik te ver.

Heb een paar jaar geleden een Rotel set gekocht en een set Dali speakers in een een speciale Hobo-hifi editie waarbij er hardware in zit uit een hogere klasse Dali's. Goede kabels en interlinks. Mooi transparant geluid met veel definitie. Daar hou ik van. En sinds een poosje heb ik ook een platenspeler voor het ouderwetse genieten.

Wat mij geen audiofiel maakt is dat is eigenlijk wel tevreden ben met mijn set-up. En een echte audiofiel ziet altijd ruimte voor verbetering denk ik.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor DaFranksta » vr 24 sep 2010, 11:05

Vince schreef:En een echte audiofiel ziet altijd ruimte voor verbetering denk ik.

Is wel op mij van toepassing, geloof ik.

Fantastische setup, Peter! We kunnen misschien niet allemaal bij je komen luisteren, maar een fotootje wil je ons misschien nog wel gunnen...

Ben zelf midden in een upgrade verwikkeld.
Doe het al jaren met Musical Fidelity X-series, via Nordost Super Flatline naar Monitor Audio PMC703 vloerstaanders. Niks bijzonders, wel fijn transparant geluidsbeeld (m.n. dankzij Nordost).

Nog enkele weken wachten en dan wordt deze set vervangen door een hele nieuwe. Omdat ik nog geen live foto's kan laten zien, wacht ik nog even met het beschrijven van de setup. Eén spoiler voor de liefhebbers: SME-345.

wordt vervolgd...
qp5 autom
gs-mcv met boemies #131/180
Ex qp4evo
DaFranksta
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 24 sep 2010, 17:14

Vince schreef:Leuk topic! Heb je geen foto's van je apparatuur en luisterpositie, Peter?

Ikzelf geef bovengemiddeld om goed geluid bij het luisteren van muziek, maar om mezelf nu audiofiel te noemen gaat denk ik te ver.

Heb een paar jaar geleden een Rotel set gekocht en een set Dali speakers in een een speciale Hobo-hifi editie waarbij er hardware in zit uit een hogere klasse Dali's. Goede kabels en interlinks. Mooi transparant geluid met veel definitie. Daar hou ik van. En sinds een poosje heb ik ook een platenspeler voor het ouderwetse genieten.

Wat mij geen audiofiel maakt is dat is eigenlijk wel tevreden ben met mijn set-up. En een echte audiofiel ziet altijd ruimte voor verbetering denk ik.

Foto wordt aan gewerkt. Ik kan ze zo maken, maar het hier publiceren gaat mij moeite kosten, die bui zie ik nu al hangen.

Dat je er een platenspeler bij hebt is mooi, heb wel benieuwd hoe je het geluid van de plaat ervaart ten opzichte van de CD. Er is een echte revival aan de gang van het medium LP, platenspelers zijn weer te koop in elk budget.

Wat je zegt over audioflie is interessant. Het is een enorme valkuil als je alleen nog met geluid bezig bent en niet meer met muziek. Dan wordt het luisteren op den duur stress in plaats van ontspanning. De "rat race" naar "The Absolute Sound". Die kant wilde ik niet op, en ik verbeeld mij dat ik mijn habit op apparatuur gebied in de hand heb @#$% . De muziekbeleving staat voorop. Ik weet dat het nog (veel) beter kan klinken dan bij mij thuis, maar ben ook tevreden met mijn huidige set.

Het is lang niet altijd een kwestie van "meer geld = beter geluid". Ik heb kostbare spullen gehoord die ik nog niet cadeau zou willen hebben en eenvoudiger sets dan de mijne waarmee ik ook prima zou kunnen leven. Het is vaak ook een kwestie van de onderlinge balans tussen componenten en de inpassing in de luisterruimte (heel belangrijk). Betere apparatuur brengt vaak meer lage frekwenties, verfijning, dynamiek, detail en ruimte beeld, en levensechte drie-dimensionale stemmen en instrumenten. In de recensies lees je altijd over vitrages en gordijnen die worden opengertrokken tussen luisteraar en muziek. Dat idee.
Maar toch: onlangs mijn oude Marantz CD 80 weer eens aangesloten. Je hoort dat de Spectral combo meer informatie, detail, neutraliteit, bandbreedte etc geeft maar verd..: de CD 80 communiceert muzikale emotie op een manier die ik niet in Spectral hoor. Het prijsverschil wiil je niet weten....

DaFranksta schreef:
Vince schreef:En een echte audiofiel ziet altijd ruimte voor verbetering denk ik.

Is wel op mij van toepassing, geloof ik.

Fantastische setup, Peter! We kunnen misschien niet allemaal bij je komen luisteren, maar een fotootje wil je ons misschien nog wel gunnen...

Ben zelf midden in een upgrade verwikkeld.
Doe het al jaren met Musical Fidelity X-series, via Nordost Super Flatline naar Monitor Audio PMC703 vloerstaanders. Niks bijzonders, wel fijn transparant geluidsbeeld (m.n. dankzij Nordost).

Nog enkele weken wachten en dan wordt deze set vervangen door een hele nieuwe. Omdat ik nog geen live foto's kan laten zien, wacht ik nog even met het beschrijven van de setup. Eén spoiler voor de liefhebbers: SME-345.

wordt vervolgd...

Ben benieuwd wat je gekozen hebt. SME 345 betekent dat er een draaitafel in de set zit en ook nog één van een goede kwaliteit. Verder weet ik dat je de Oracle Delphi met en zonder arm kan kopen en dat als er een arm wordt meegeleverd het een SME 345 is.... en dat de huidige importeur van Oracle in Monster zit ... dat is niet zover bij je vandaan, toch??? }{}{|
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 24 sep 2010, 17:27

Als je mij je foto's mailt zet ik ze wel in het topic hoor!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 24 sep 2010, 18:18

PeterM schreef:
Vince schreef:Leuk topic! Heb je geen foto's van je apparatuur en luisterpositie, Peter?
en ik verbeeld mij dat ik mijn habit op apparatuur gebied in de hand heb @#$%

Als dat ook voor de Maser geldt ben je vast een gelukkig mens PeterM!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor DaFranksta » za 25 sep 2010, 02:36

PeterM schreef:Ben benieuwd wat je gekozen hebt. SME 345 betekent dat er een draaitafel in de set zit en ook nog één van een goede kwaliteit. Verder weet ik dat je de Oracle Delphi met en zonder arm kan kopen en dat als er een arm wordt meegeleverd het een SME 345 is.... en dat de huidige importeur van Oracle in Monster zit ... dat is niet zover bij je vandaan, toch??? }{}{|

Monster is zeker niet ver weg, itt Canada ;-)
qp5 autom
gs-mcv met boemies #131/180
Ex qp4evo
DaFranksta
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 25 sep 2010, 20:09

Vandaag is een jazz-dagje. Greensleeeves van Coltranes "Africa Brass"album (dit kennen jullie van Candlelight - Coltrane blaast er veel leven in!), Keith Jarret (Standards live) en Bill Evans "Turn out the stars".

Deze laatste set (6 CD's of 10 LP's) gaat mee naar het onbewoonde eiland mocht dat ooit aan de orde komen. Deze opnames zijn gemaakt gedurende een aantal avonden in de Village Vanguard (NY) twee maanden voor zijn dood in 1981. Fysiek een wrak is hij muzikaal in topvorm en speelt inderdaad de sterren van de hemel in een trio met Marc Johnson op bas en Joe LaBarbera op drums.
Vooral de improvisaties op "Nardis" van Miles zijn groots en meerslepend.

Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door PeterM op wo 05 jan 2011, 20:45, in totaal 3 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor schip » za 25 sep 2010, 22:02

Holy cow, hoe hoog zijn die boxen? Dat lijken wel houtsculpturen!. Mooi spul maar dat neemt aardig wat ruimte in of niet? En ze staan op stenen platen? Daar moet wel een impressive geluid uit komen.

Mijn gehoor is naar mijn eigen mening niet goed genoeg om me hier in te verliezen. Ik heb een Denon set met Dali speakers incl een Quake unit van Rel voor de bas. 70% is film kijken (en luisteren dus), 30% is muziek.

Impressive kastje met vinyl ook!
Maserati Spider Zagato (zwart, 1992) ** VERKOCHT :( **
Maserati Spider 4200 (zwart, 2005)
Jeep liberty 3.7 limited (zwart, 2009) **VERKOCHT**
Mini Cooper S JCWorks (zwart, 2006) rocket queen :)
schip
Donateur

Berichtdoor Dutchy » za 25 sep 2010, 22:10

Wat een enorme zuilen zijn dat zeg..... @#$% Prachtige draaitafel..... applaus06

Een draaitafel trouwens... ik ben geen audiofiel maar lp's... doen mij denken aan kraakerderkraakkkk of heb ik het mis. Dat zal wel... hehe

Ik ben persoonlijk altijd op zoek geweest naar piepkleine speakertjes en die heb ik uiteindelijk gevonden van goede (amateur kwaliteit) van
Mordaunt Short Genie een home cinema 5.1 setje aangestuurd door een Onkyo TX SR607... dat met de panasonic 50inch 3D tv van onze Expert dealer erbij is het genieten en net of je in de bios zit. Wat een plens scherp geluid komt daar uit. Vele malen beter in mijn ogen dan bijvoorbeeld Bose.

Tuurlijk zal het niet te vergelijken zijn met jouw set Peter... dat staat voorop. Maar wij kijken voornamelijk films met de set en daar is het een echte aanrader voor.

Oh ja doe ff een doekje over de voet van de zuilen heen halen.... @!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy

Volgende

Keer terug naar Italian Lifestyle