Vino

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Vino

Berichtdoor Giulia » di 28 sep 2010, 20:03

Een van de onlosmakelijk verbonden zaken van het mooie Italiaanse leven is wijn...Vino dus. Nou is Italië misschien wel het meest lastige wijnland ter wereld met gigantisch veel druivensoorten, een onnavolgbaar systeem van classificaties en het grootste verschil tussen heel erg lekker en niet te hachelen.

Gezien mijn werk in deze wondere wereld heb ik al veel moois geproefd....ook af en toe wat minder moois.

Het gaat te ver om hier al mijn favorieten te noemen maar enkele gebieden die een ommetje waard zijn zijn de volgende:

Alto Adige, prachtig gebied in noord oost Italië met bijna alleen maar goede wijnhuizen. Zuiver, fris en schoon zijn kenmerken van de vooral wiite wijn die hier wordt geproduceerd. Zeker Italië binnenkomend vanuit Oostenrijk zijn de wijngaarden een waar schouwspel tegen de steile berghellingen.

Bolgheri, een klein gebied in zuid west Toscane ruim onder Pisa. Hier is de bodem van redelijk gelijke samenstelling als in de Bordeaux waardoor er jaren geleden veel Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc en Merlot is aangeplant. Sassiscaia is een voorbeeld van een domein wat hier prachtige wijnen heeft gemaakt en nog steeds maakt. Omdat zij wijnen produceren van druivenrassen die niet zijn toegestaan wordt de wijn gedeklasseerd tot een IGT (landwijn)....maar dan wel vanaf € 100 de fles. Uiteraard is ervoor de kleinere beurs ook geweldig veel goeds te vinden.

En dan...Piëmonte...zucht het mooie Piëmonte en dan met name rondom Alba. Wat een droom om hier afgelopen zomer met Miss Hilversum een aantal dagen te verblijven in het piepkleine maar o zo fijne Castiglione Faletto. Laat hier nou mijn favoriete wijnhuis gevestigd zijn....Vietti. Vietti maakt wijnen die zoooo herkenbaar zijn voor de Piëmonte. Barbera, Dolcetto, Nebbiolo, Roero Arneis...allemaal even geniaal en lekker. Tijdens ons bezoek konden we alle (!) wijnen van Vietti proeven en dan praat je over zeker 16 verschillende wijnen waarinder 5 top Barolo's. Heerlijk om met de Maserati rond te rijden, fantastische restaurants in Alba en vlakbij Bra...het episch centrum van de Slow Food organisatie.

Uiteraard zijn er nog meer prachtige gebieden en wijnen zoals Brunello's, Chianti's, frisse Soave's en parelende bubbelwijnen uit Friuli.

Dus....zorg dat de Maserati in topstaat is, pak de kaart en ga rijden door een aantal van deze gebieden en geniet van de mooie wijnen van Italië. ..en het lekkere eten...en het natuurschoon...
Giulia
Donateur

Re: Vino

Berichtdoor Vince » di 28 sep 2010, 21:20

Ik zeg volgend voorjaar een kleine wijntrip met het MC-forum!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Tridente » vr 01 okt 2010, 19:07

Wat kost zo'n Barolootje Castiglione nu? Is zeker een van de top 5?
Heb er zelf ook nog een aantal staan: de linkse is fantastisch, afdronk duurt zeker een halve minuut, nooit eerder meegemaakt.
De rechtse heb ik net gekocht; nog niet geprobeerd, maar gezien de prijs (43 Euro) moet die ook geweldig zijn.
Afbeelding
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor Modena » vr 01 okt 2010, 19:13

Nou, ik merk het al. Als ik een goede Italiaanse wijn nodig heb, dan kan ik hier ook al terecht.
Mijn favoriet blijft echter, en nee; ik ben geen rapper, toch een klassieke Cristal of Dom Perignon.
Modena

Berichtdoor Tridente » vr 01 okt 2010, 19:25

Modena schreef:Nou, ik merk het al. Als ik een goede Italiaanse wijn nodig heb, dan kan ik hier ook al terecht.
Mijn favoriet blijft echter, en nee; ik ben geen rapper, toch een klassieke Cristal of Dom Perignon.

Die ken ik helaas niet, maar daar kan Arjan wellciht bij een wijnproeverij verandering in brengen

-.gif
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Tridente
Donateur

Berichtdoor Eric » vr 01 okt 2010, 20:46

Giulia schreef:En dan...Piëmonte...zucht het mooie Piëmonte en dan met name rondom Alba.

Kijk, hier groeien ze dan! 10 minuutjes buiten Alba. We hebben bij elkaar in de buurt gezeten denk ik Arjan %$#@
Afbeelding
o'Toole's statement: Murphy was an optimist
Eric
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 01 okt 2010, 20:48

Cristal is totaal over de top en slaat helemaal nergens op voor het geld wat je betaald. BIllecart Salmon, Pol Roger, Gosset en Krug zijn echt champagnes van superieure kwaliteteit met relatief leuke beginnende prijzen. Dom Perignon is lekker maar niet altijd even spannend. We praten hier wel over € 150....

@ Ton...ik zie dat je de Badia a Coltibuono nog hebt staan....goed zo...nu lekker, over 5 jaaar nog steeds heerlijk. Overigens een prachtig domein voor een road trip met fabuleus uitzicht en heerlijk restaurant.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 01 okt 2010, 20:52

Oh ja Ton,

Die Chiarlo is wel een mooie wijn hoor...begint volgend jaar los te komen en kan nog 10 jaar mee. Het is vooral een wijn die wat minder zwaar van stijld is en daarom makkelijker toegangkelijk dan wat men van een Barolo verwacht.

Mijn advies...even wachten nog.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 01 okt 2010, 20:57

Eric schreef:
Giulia schreef:En dan...Piëmonte...zucht het mooie Piëmonte en dan met name rondom Alba.

Kijk, hier groeien ze dan! 10 minuutjes buiten Alba. We hebben bij elkaar in de buurt gezeten denk ik Arjan %$#@
Afbeelding

Mannen...er MOET echt volgend jaar een trip naar Noord-Italië komen....zooooooo mooi!
Giulia
Donateur

Berichtdoor Vince » vr 01 okt 2010, 21:50

Giulia schreef:Mannen...er MOET echt volgend jaar een trip naar Noord-Italië komen....zooooooo mooi!

+1!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Volgende

Keer terug naar Italian Lifestyle