Vino

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Re: Vino

Berichtdoor Modena » do 07 okt 2010, 19:42

Als we over de smaak van wijn gaan praten, dan mogen we wel wat extra MB's voor de server bestellen.
Maar goed, ik ben dus liefhebber van de betere Bordeaux. De topstukken. Je proeft het werk dat er in zit.
Er moeten hele mooie terroirs in Italië zijn, waar ook hele mooie wijnen vandaan komen. Maar ik ben er onbekend mee.
Deze wijn van Vincent vond ik echter een hele mooie smaak hebben. Zat ook iets zonnigs in. Kan het niet in vaktermen omschrijven.
Modena

Berichtdoor Giulia » do 07 okt 2010, 20:59

Modena schreef:Als we over de smaak van wijn gaan praten, dan mogen we wel wat extra MB's voor de server bestellen.
Maar goed, ik ben dus liefhebber van de betere Bordeaux. De topstukken. Je proeft het werk dat er in zit.
Er moeten hele mooie terroirs in Italië zijn, waar ook hele mooie wijnen vandaan komen. Maar ik ben er onbekend mee.
Deze wijn van Vincent vond ik echter een hele mooie smaak hebben. Zat ook iets zonnigs in. Kan het niet in vaktermen omschrijven.

Over smaak enz....

Maar de grootste misvatting die er is dat de zgn. grote producenten er meer werk in steken dan de kleinere of onbekendere...

Er is natuurlijk geen groter voorbeeld van marketing denkbaar dan de grote wijnhuizen uit voornamelijk de Bordeaux. De kostprijs is nagenoeg het zelfde als van de onbekendere buurman..alleen profiteren de grotere namen van een faam die al dan niet terecht is. Je praat bij de top over marges van duizenden procenten!!! Verder kan er veel geld ingestoken worden door de eigenaren van de diverse chateaux omdat dat allemaal speeltjes zijn van verzekeringsmaatschappijen of conglomeraten...

Ik heb 4 jaar lang de primeur campagnes afgelopen om alle nieuwe oogst uit te proeven...van kleine producent tot aan Latour en alles wat daar tussen in zit....Het probleem zit hem in het stelsel van classificaties uit 1855 wat nog steeds onveranderd is (!) over progressie gesproken. Veel producenten teren daar nog op en die vielen dan ook geregeld door de mand bij de primeurcampagnes....en dan praten we bijvoorbeeld over een 2eme Cru Classé

Over het zon gevoel in de wijn...dat heb je bij Primitivo wel meer...Zijn zondoorstoofde druiven die veel tonen geven van donker rijp fruit zoals pruimen bijvoorbeeld....

In ieder geval proost!
Laatst bijgewerkt door Giulia op vr 08 okt 2010, 06:34, in totaal 1 keer bewerkt.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Vince » do 07 okt 2010, 21:26

Fijn dat hij je smaakt, Modena! Heerlijke wijn voor bij een lekker pasta met verse tomatensaus en pecorino........ Ik heb al weer honger merk ik...

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Modena » vr 08 okt 2010, 19:40

Drink nu het restje. Toch wel heel erg lekker, vooral na het lezen over de zondoorstoofde druiven.
In de Bordeaux ben ik bij een boertje geweest waar mensen voor de deur stonden te vechten om een flesje.
De persoon waar ik mee op pad was mocht 200 flessen per jaar kopen. 1/3 van zijn jaar oogst.
Ik geloof dat hij ze in Nederland voor rond de 300 euro per fles aan de restaurants doorverkocht.
Het gekke was dat hij minder betaalde, dan dat de vechtende mensen wilde bieden. Het was gewoon gunnen.
De boer was niet rijk en hij leefde alleen van die 600 flessen per jaar. Zijn eigen voorraad was een godsvermogen waard.
Ik was echt onder de indruk van het vakmanschap en de liefde voor de grond, druif, kelder en uiteindelijk de wijn.
Dezelfde dag bezochten wij een grote producent. Produceerde onder andere voor Air France.
Daar was ik ook van onder de indruk. Voor een paar euro per fles brachten ze toch een uitermate drinkbaar product op de markt.
De eigenaren waren wel godsgruwelijk rik. Geloof alleen dat er een probleem was met het verdelen van de erfenis over de zonen en dat het bedrijf daar aan failliet was/dreigde te gaan.
Modena

Berichtdoor Vince » zo 10 okt 2010, 10:34

Gisteravond een heerlijk bord orecchiette met paddenstoelen en truffel gegeten.
Daarbij een witte Kistler gedronken. Wát een wijn zeg... Ongelofelijk.

Afbeelding (foto van internet)

Die haal ik bij een oud wijnboertje uit Hilversum trouwens. Zo'n nors type met een oud Italiaans auto'tje. @!#$

Porsche 911S Coupé 1976
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Momus » di 19 feb 2013, 15:01

ik vis deze even op
zaterdagavond, op restaurant, hebben we een lekkere Spaanse wijn gedronken
meestal drinken we met twee 2/3 van een fles leeg, maar hier ging de hele fles er zonder noemenswaardige problemen in en het smaakte naar meer
geen idee hoor wat onze wijngoeroe('s) ervan denken, maar het ging om een Albarino, Pazo de Senorans (Rias Baixas)

achteraf, thuis, nog een glas porto tot ons genomen : Quinta de Ventozelo Vintage uit 2000
ook heel lekker

op drankgebied was het een ontdekkingstocht in positieve zin
Momus
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 19 feb 2013, 15:14

Albariño is dé wijn voor alles wat spartelvers uit de zee komt. Prachtig wijngebied Rias Baixas...rollende heuvels, fris groen en fantastische wijngaarden. Niet geheel toevallig verkoop ik (alom bevestigd door het internationale wijngilde) de wijn van Bodegas Terras Gauda. ongelooflijke wijnen met veel frisheid, zuiverheid en fruit. Niet goedkoop wel veel verkocht alhier.

Vintage Port uit 2000 begint nu lekker los te komen maar kan nog lang mee indien gesloten. Let er op dat je flink oudere vintage Port (+ 30jaar oud) binnen 1-2 dagen opdrinkt anders "overlijdt" de Port wegens een overkill aan zuurstof (de wijn heeft tenslotte zijn hele leven in de fles gezeten en is de zuurstof niet gewend)
Giulia
Donateur

Berichtdoor Vince » di 19 feb 2013, 18:56

Wat een gelul.

Porsche 911S Coupé 1976
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur