Derde beste restaurant is in Modena

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Derde beste restaurant is in Modena

Berichtdoor cassiopeia » di 30 apr 2013, 09:39

De lijst van beste restaurants van de wereld heeft een nieuwe aanvoerder. Op de ranglijst van het Britse Restaurant Magazine staat dit jaar het Catalaanse restaurant El Celler de Can Roca in Girona op één.

Restaurant Noma (Kopenhagen) zakt naar plaats twee. De afgelopen drie jaar voerde Noma de lijst aan. Nummer drie in de lijst is Osteria Francescana, een restaurant in het Italiaanse Modena.

De Nederlandse restaurants die vorig jaar in de top vijftig stonden, zijn allemaal weggezakt. Restaurant Oud Sluis van topkok Sergio Herman staat dit jaar op 35; vorig jaar stond het restaurant in het Zeeuwse Sluis nog op 21. De Librije in Zwolle, vorig jaar op 33, is uit de lijst verdwenen.

(NOS)

Iemand hier weleens in die Osteria Francescana geweest? Het is tenslotte in Modena.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Re: Derde beste restaurant is in Modena

Berichtdoor Michele » di 30 apr 2013, 09:49

Wel over gelezen. Moleculaire keuken en zo.

Mar het verbaast me niet. Ooit in Piemonte vroeg een wijnboer waar we heen gingen na ons bezoek aan zijn kelder.
Ons antwoord: Modena. Zijn reactie: "Ah, Emilia Romagna, daar kan je lekker eten".
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 30 apr 2013, 14:22

Massimo Bottura is een zeer getalenteerd chef. Heeft een prima achtergrond met Ducasse en Adria als leermeesters. Binnen zeer korte tijd 3 Michelinsterren behaald. Geen doorgedraaide keuken met té veel reageerbuisjes e.d.

Wel ruim van te voren reserveren (what's new) en slechts 12 tafeltjes. En een dikke portemonnee meenemen want € 350 p.p. ben je wel kwijt.

Ik heb gelukkig al een 3-tal maanden geleden gereserveerd bij Can Roca voor juli...hopen dat het lukt.
Giulia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 30 apr 2013, 14:49

Met die twaalf tafels zal het wel een jaar wachttijd worden. Ik herinner mij, dat het destijds bij Noma snel iets van acht maanden was. En dat was een stuk groter.
Juul geeft overigens wel het maximum aan wat betreft de prijzen. Voor het "menu traditions" ben je € 175 kwijt, inclusief begeleidende wijnen:

http://www.osteriafrancescana.it/menu_francescana.html

Ik heb ooit twee keer in een *** aangeschoven. Heel lang geleden, eind jaren zeventig, in de Auberge de l'Ill van de fameuze gebroeders Haeberlin in Illhausern, in de Franse Elzas vlakbij de Duitse grens. Memorabel moment, dat wel, maar wat mij betreft is de keuze tussen een * en een *** toch in feite wel hetzelfde als de vandaag op dit forum beschreven keuze tussen een SL V8 en V12: het stukje hogere kwaliteit moet onevenredig betaald worden. Mijn tweede keer was eind jaren tachtig bij Bocuse in Lyon. Dat werd een deceptie. Overal afbeeldingen van de maitre zelf, arrogant personeel en een maal van hooguit middelmatige kwaliteit.
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 30 apr 2013, 16:52

Het verschil tussen 1 en 3 sterren is wel degelijk duidelijk merkbaar als je weet wat het kost om die 3e ster te halen. Op het oog lijkt het onevenredig veel maar dat is het niet. Op 3 sterren niveau gebeurt er zoveel meer (vooral achter de schermen om tot deze kwaliteit te komen) dan dat je aan de voorkant ziet.

Sterker nog...je betaalt vaak maar een relatief laag bedrag extra t.o.v. de soms wat té dure 1 ster zaken. Oud Sluis en Librije zijn echt by far de top van Nederland met InterScaldes daar heel dicht tegen aan. 1 ster is prima....3 is hemels.

Bij NOMA kan je pas per de 1e van September boeken voor de rest van het jaar. Die zit dus snel vol zodat de kans eigenlijk nihil is. Gelukkig weet ik een speciaal adres waardoor het wel zou lukken mocht ik er heen willen Giuliaa5

En zij hebben ook maar iets van 12 / 13 tafels
Giulia
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 29 apr 2014, 11:31

Osteria Francescana in Modena is ook dit jaar weer uitgeroepen tot het derde beste restaurant ter wereld. Noma in Kopenhagen is weer terug op plek één.
Het is hier overigens een heel andere classificering als bij, bijvoorbeeld, Michelin.
Bij Restaurant Magazine staat de inbreng van de chefkok voor wat betreft het gebruik van regionale produkten, voorop. Wat op tafel komt, moet in een straal van 100 km van het restaurant aanwezig zijn in natuurlijke vorm.

http://nos.nl/artikel/641660-wat-is-keu ... -noma.html

http://www.osteriafrancescana.it/
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor stijn » di 29 apr 2014, 14:11

Soms voel ik me op deze site best wel een gewone boerenlul Tssk5
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » di 29 apr 2014, 14:25

Omdat je een patatje oorlog lekkerder vindt, Stijn? lachebekkie
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor stijn » di 29 apr 2014, 16:29

lachebekkie Ben ik allergisch voor.7
Ik hou van lekker eten, maar dat gaat echt niet zover dat ik er honderden euros tegen aan gooi. Ik kan het overigens wel waarderen dat er zulke fijnproevers zijn. Eigenlijk kan ik bijna iedere vorm van verdieping waarderen; eenheidsworst is shocking saai.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Gaius » di 29 apr 2014, 20:53

keukens verkopen en dan als bumpersticker op je bedrijfsauto "ik ben tegen fijnproevers"
Gaius
Donateur

Volgende

Keer terug naar Italian Lifestyle