Modelauto-topic

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor PeterM » ma 16 jan 2017, 21:23

Erg gaaf al die verhalen ...prima topic Thumbsup5
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » zo 22 jan 2017, 12:39

Afbeelding

Even een korte noot over de hierboven afgebeelde MG EX 181. Deze kleine machine bereikte over de vliegende kilometer een snelheid van 245.64 mph (388 km/u) in 1957 en uiteindelijk 254,91 mph (403 km/u) in 1959. Dit met een (geblazen) motor van respectievelijk 1489 en 1506 cc en ongeveer 290 pk. De motor was voornamelijk uitgeboord om in 1959 niet diens eigen records uit 1957 te verbreken, maar nieuwe records te verbreken in een hogere FIA klasse (1500 - 2000 cc).

Afbeelding

De aangetrokken coureurs waren niet de minsten: in 1957 Stirling Moss en in 1959 Phil Hill.

Afbeelding
Moss in 1957.

Afbeelding
Hill in 1959. Auto zoals model zonder staartvin.

Dit schrijfsel is eigenlijk ook een excuus om onderstaande filmpjes onder de aandacht te brengen.

https://m.youtube.com/watch?v=0PGRn15taiA&feature=youtu.be

http://streaming.britishpathe.com/hls-vod/flash/00000000/00050000/00050742.mp4.m3u8

Daarnaast illustreert de MG ook volgende conundrum.
De MG bereikte een snelheid van 400 km/u met een bescheiden 290 pk. Het absolute record stond toen nog op naam van John Cobb met 634 km/u, bereikt met 2500 pk. Dus voor een snelheid die iets meer dan 1,5 maal zo hoog ligt, was meer dan 8 maal zoveel vermogen nodig. Dit illustreert hoe veel moeilijker het wordt met deze hoge snelheden. De luchtweerstand neemt exponentieel toe en de rolweerstand is bij een zwaardere auto met een groter contactoppervlak groter.
Met de toen bestaande technische beperkingen kwam men al snel in een vicieuze cirkel terecht. Bandenfabrikanten (Dunlop) dicteerden de minimale bandenmaten voor de beoogde snelheden. Dit betekende in die tijd grote wielen om de krachten op de banden binnen de met de toenmalige techniek bereikbare marges te houden (grotere diameter = lagere rotatiesnelheid = lagere g krachten). Hierdoor was de ontwerper gedwongen een grote auto te ontwerpen met een groot frontaal oppervlak en meer gewicht. Dus was er meer vermogen nodig, ergo een grotere (en zwaardere) motor...of twee. Dit leidde weer tot nog meer massa, toename van rolweerstand en meer belasting van de banden. Oplossing: grotere of meer wielen, leidend tot meer rolweerstand, meer gewicht enz....enz...Dit alles culmineerde in de Thunderbolt: 7 ton, 5000 pk en om dit alles te dragen 8 wielen.

Afbeelding
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » za 04 feb 2017, 00:39

Afbeelding

Afbeelding

Nog één keer voororlogse snelheidsrecordauto's. En wel twee tegelijk. Omdat ze met elkaar verbonden zijn: de Auto Union Typ C Stromlinienwagen en de Mercedes W125 Rekordwagen. Beide auto's zijn gebaseerd op de Grand Prix auto's uit 1937. De Auto Union was voorzien van een 6 liter V16 met tot 560 pk. De Mercedes was in tegenstelling tot de Grand Prix wagen voorzien van een V12 van 5,5 liter met uiteindelijk 736 pk. De eerste versies van beide auto's waren ontwikkeld voor de race op de Avusring in mei 1937. De Avusring was immers een hogesnelheidscircuit met twee lange rechte stukken verbonden door twee bochten. De topsnelheid lag rond de 380 km/u. In juli bereikte het toenmalige Duitse idool Bernd Rosemeyer 396 km/u in de Auto Union op een stuk Autobahn. In oktober vond de Rekordwoche plaats in Dessau. Bernd Rosemeyer bereikte een snelheid van 406,3 km/u over de vliegende kilometer en is daarmee de eerste over de 400 km/u op de openbare weg. Voor Mercedes was de Rekordwoche een deceptie. De sinds de race op de Avusring aangepaste carrosserie had de tendens om bij hoge snelheid te liften. De auto werd erg licht aan de voorzijde.

Afbeelding
Angsaanjagende opname van de Mercedes op hoge snelheid met liftende neus.

In allerijl werd de neus aangepast en werd 90 kg ballast toegevoegd, maar desondanks kwam Rudolf Caracciola niet boven de 397 km/u uit. Auto Union was de winnaar.

Afbeelding
De Auto Union was in oktober 1937 het meest succesvol

Afbeelding

Afbeelding
V16 achterin.

Mercedes had dus het onderspit gedolven tegen de grote concurrent. Dus zinde Mercedes op wraak. Via connecties bij het Nazi regime werd een nieuwe datum voor recordpogingen op de Autobahn geprikt nog voor het nieuwe Grand Prix seizoen en de autotentoonstelling in Berlijn (eigenlijk was de volgende Rekordwoche pas in oktober gepland). De carrosserie werd verder verbeterd: de neus werd opnieuw aangepast. De motorkap werd verlaagd en de staart verlengd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook Auto Union kon natuurlijk niet achterblijven. De door Josef Mickl (zie ook Mercedes T80) ontworpen carrosserie werd in een kort tijdsbestek ook danig onderhanden genomen. De ruimte tussen voor en achterspatborden werd opgevuld en aan de onderzijde werd door middel van panelen de open ruimte tot het wegoppervlak afgesloten, zodat er als het ware een grote diffuser ontstond. Al dan niet bewust was dit dus een van de eerste auto's met grondeffect. Door de haast had Auto Union niet meer de tijd om de auto grondig te testen.

Beide teams troffen elkaar weer eind januari.
Rudolf Caracciola wist de Mercedes tot 432,7 km/u te bewegen over de vliegende kilometer. Dit gebeurde op 28 januari 1938, vroeg in de ochtend.

Afbeelding

Mercedes had het doel bereikt en was klaar die ochtend. Hierna nam Auto Union het stokje over.

Afbeelding

Afbeelding

Rosemeyer voltooide twee proefritten, waarna de wind wat toenam. Ondanks het voorstel om het voor die dag voor gezien te houden besloot Rosemeyer tot nog één rit. Tijdens deze rit zou hij waarschijnlijk door de toegemomen zijwind bij 430 km/u de controle verliezen en dodelijk verongelukken. De exacte oorzaak is nooit achterhaald, maar waarschijnlijk hebben het grote zijoppervlak van de Auto Union, een open plek in het bos langs de Autobahn en onvoldoende kennis over grondeffect een rol gespeeld.
Met de dood van Rosemeyer verloor Duitsland en het Nazi regime haar nieuwe autosport-idool. Met uitzondering van nog enkele recordritten met de W153 (zie eerder) was het ook het einde van de Duitse inspanningen wat betreft snelheidsrecords.

Afbeelding

Afbeelding
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Vorige

Keer terug naar Italian Lifestyle

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast