Modelauto-topic

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » di 13 dec 2016, 09:18

Voor de Porsche liefhebbers alhier: de Mercedes T80. Geen idee echter of iemand hier nog leest lachert .

Afbeelding

Afbeelding

Eind jaren dertig had Hans Stuck zijn zinnen gezet op het absolute wereldsnelheidsrecord. Tot dan toe hadden Mercedes en Auto Union met name records in lagere klasses gevestigd met hun Rekordwagens gebaseerd op hun Grand Prix auto's. Stuck vond een gewillig oor bij het Nazi regime en met steun van de staat werd bij Mercedes aangeklopt. Ontwerpers waren de aan Auto Union gelieerde Ferdinand Porsche en Josef Mickl. De auto zou worden voorzien van een Daimler Benz vliegtuigmotor. Tijdens de ontwikkelinsfase werd het record door John Cobb (hierover later wellicht meer) en George Eyston aanzienlijk opgeschroefd, waardoor ook de streefsnelheid (en dus ook het benodigde motorvermogen) door Porsche moest worden bijgesteld. Uiteindelijk zou er een motor van 3000 pk nodig zijn. Geen van de beschikbare motoren had zoveel vermogen. Hierin zou worden voorzien door een nieuwe motor, DB 603, een 44l V12 met V hoek van 300 graden. Om dit vermogen op de weg te brengen had de auto 4 aangedreven achterwielen en bevatte het design twee voor die tijd revolutionaire ideeën. Allereerst was het een van de eerste auto's die gebruik maakte van aerodynamische hulpmiddelen om neerwaartse druk te creëren. Twee vleugelprofielen aan weerszijden van de carrosserie dienden hiertoe. Daarnaast zou een mechanische tractiecontrole het doorslippen van de achterwielen moeten voorkomen: via flexibele kabels werden de rotaties van voorwielen en achterwielen in een minidifferentieel geleid. Bij een snelheidsverschil tussen beiden (doordat de achterwielen tractie verloren) zou automatisch gas worden terug genomen. Zou...want uiteindelijk heeft de auto geen meter op eigen kracht gereden. In 1939 was de politieke situatie dusdanig dat er niet op zoutvlakten in de VS zou kunnen worden gereden. Het idee was om op de Autobahn bij Dessau een recordpoging te doen tijdens de Rekordwoche, maar door de inval in Polen is het hier nooit van gekomen. Bovendien is de vraag of de auto überhaupt in staat zou zijn geweest om het bestaande record van John Cobb, dat immers hoger lag dan de initiele streefsnelheid, te breken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het model is van BoS in 1/18 en derhalve groot: 45,6 cm lang. Simpel maar indrukwekkend..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met enkele Groep B rallyauto's.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maseralfa op wo 21 dec 2016, 22:52, in totaal 3 keer bewerkt.
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Techno » di 13 dec 2016, 12:37

Waren helden die in zoiets durfden te rijden! (Of levensmoe?)
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Michele » di 13 dec 2016, 13:37

Helden Tssk5
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor cassiopeia » di 13 dec 2016, 17:04

Nog lezen?? Ik vind dit een top-topic! Nog niet eens zozeer vanwege de modelauto's (hoewel ik ook een aardig omvangrijke collectie 1/43 heb opgebouwd in zestig jaar) maar met name het vaak curieuze verhaal achter het model. Zo ook hier. Die Mercedes T80 valt overigens te bewonderen in het schitterende Mercedes museum in Stuttgart. Het museum zelf is al een architectonisch hoogtepunt, ontworpen door onze eigen Ben van Berkel. Bent u er al eens geweest? Zeer aan te bevelen!

The T80 is currently on display at the Mercedes-Benz Museum in Stuttgart-Bad Cannstatt. Many people over the decades have urged Mercedes-Benz to fully restore the T80 and test run it to see if it would have reached 750 km/h (470 mph).
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » di 20 dec 2016, 21:18

Zullen we nog maar een Benz voorstellen? Misschien wel een van de meest iconische: de legendarische Blitzen Benz.

Afbeelding

Gecreëerd in 1909 met als doel het absolute snelheidsrecord te verbreken. De auto was voorzien van een mastodont van een motor. Was bij de hierboven genoemde T80 de inhoud van 44 liter verdeeld over 12 cilinders reeds enorm, de Blitzen Benz had een inhoud van 21,5 liter verdeeld over 4 cilinders! In 1 cilinder verdrinkt mijn volledige QP V8. Het vermogen was ongeveer 200 pk met natuurlijk een gigantisch koppel.

Afbeelding

Ook aan de aerodynamica was gedacht met een smalle carrosserie, plek voor de monteur niet naast maar schuin achter de chauffeur en een spits toelopende punt.

Afbeelding

Vervolgens wordt het een beetje ingewikkeld daar niet alle records door de verschillende automobielclubs werden erkend. In november 1909 vestigt Victor Hémery op Brooklands een record van 202,69 km/u. In de VS had de Stanley Steamer Rocket in 1906 al sneller gereden (205 km/u in een omgekeerde kano met fietswielen en een stoommachine), maar Hémery's record was het eerste record dat electronisch werd gemeten, vandaar de erkenning. In 1910 werd door Barney Oldfield met de Blitzen Benz op Daytona Beach 212 km/u aangetikt. Op 23 April 1911 reed Bob Burman 228.1 km/u op Daytona Beach. Beide laatste records werden alleen erkend door de AAA (American Automobile Association).
Hoe dan ook, de Blitzen Benz hield hiermee het absolute wereldsnelheidsrecord. En dit was echt absoluut, want geen voertuig te land, ter zee of in de lucht was in die tijd sneller geweest. Van de Blitzen Benz zijn er in totaal 6 vervaardigd, waarvan er naar verluidt 4 overleven. Het exemplaar in het Mercedes museum heeft als voorbeeld gediend voor het model in 1/18 van Best of Show (BoS). Dit exemplaar was in de jaren dertig opgebouwd uit nog beschikbare reserveonderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook dit model is weer van resin en relatief simpel. Desalniettemin zijn het chassis en de ophanging vrij goed weergegeven. Naast de T80 opnieuw een fraai model voor liefhebbers van de geschiedenis van het snelheidsrecord. Later nog meer...

Het magistrale geluid van de Blitzen Benz (volume opdraaien!).

https://m.youtube.com/watch?v=c8tAq2b5NFw
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Michele » wo 21 dec 2016, 00:08

Is er eigenlijk ook een model van de wereldsnelheidsrecordhouder over land van 1929? Oftewel de Maserati V4 met U 16 motor?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » wo 21 dec 2016, 00:37

Voor zover ik weet alleen in 1/43 en dan alleen de Zagato body. Overigens had de Maserati een klasserecord over 10 km. Het absolute record bedroeg in 1929 reeds 372 km/u (Golden Arrow). Op zich is de prestatie om zelf een 16 cilinder te ontwikkelen wellicht hoger aan te slaan dan de prestatie om een vliegtuigmotor in een chassis te hijsen....
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Jac » wo 21 dec 2016, 23:03

Michele schreef:Is er eigenlijk ook een model van de wereldsnelheidsrecordhouder over land van 1929? Oftewel de Maserati V4 met U 16 motor?



Jazeker is dat model er. Een prachtig pareltje in schaal 1/43 van het modellenmerk Matrix. (www.matrixmodels.com)
Het betreft een oplage van 400 stuks Een schitterende replica van het origineel. Die groene two-tone kleur vind ik zo ongewoon. De kleurstelling, de 16 cylinder motor en het unieke verhaal (hij is ooit van een hollander geweest) maken dit model zeer begerenswaardig. Althans; ik moest hem hebben in de verzameling.
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Andrea » wo 21 dec 2016, 23:15

Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Michele » do 22 dec 2016, 10:45

Ah, maar dat is dus niet het model zoals ie in 1929 gereden is. Die zagato body is erg mooi, maar helaas "after market". Logisch dat die racer uiteindelijk voor de openbare weg geschikt is gemaakt en en beetje is aangekleed, maar ik vind de oer-versie spannender.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

VorigeVolgende

Keer terug naar Italian Lifestyle

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron