Modelauto-topic

Maserati chat en alles wat met Italië te maken heeft

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » vr 23 dec 2016, 11:47

Afbeelding

Afbeelding

De derde episode in deze trilogie over Mercedes-Benz recordwagens: de W154 Rekordwagen.
Zoals de naam al aanduidt was deze machine gebaseerd op de Mercedes W154 grand prix racer van 1938. Deze auto was dominant geweest in het afgelopen Grand Prix seizoen en Rudolf Caracciola was er Europees kampioen mee geworden. De auto was voorzien van een V12 van 2,96 liter en voorzien van twee compressoren. Voor de recordpoging werd de auto ontdaan van alle overbodige onderdelen. De radiator werd vervangen door een ijstank boven de achteras. Zodoende kon de neus extra gestroomlijnd worden gemaakt met alleen een kleine opening om de carburateur van lucht te voorzien. De wielen werden volledig weggewerkt en de cockpit met panelen gedicht. Zo ontstaat een in mijn ogen schitterende vorm, bij de echte auto alleen ontsierd door een swastika (wijselijk weggelaten op het model).

Afbeelding

Afbeelding

Met Rudolf Caracciola achter het stuur vestigde de auto op 8 en 14 februari staande start records over de kilometer (177.427 km/h) en de mijl (204.578 km/h).

Er is ook beeldmateriaal bewaard gebleven. Het geluid van die V12 met compressoren!
https://m.youtube.com/watch?v=i5Ac5YVHsbk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het 1/18 model van resin werkt door de alles omsluitende gladde carrosserie en de aluminium lak meer als een sculptuur dan als een schaalmodel. Dat is inherent aan de meeste modellen van snelheidsrecordauto's: omwille van de stroomlijn zijn de meeste details weggewerkt. Voordeel is dat niks afleidt van de schoonheid van de vorm (zie ook de T80).

Afbeelding

Afbeelding
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Jac » vr 23 dec 2016, 21:02

Andrea schreef:http://www.matrixscalemodels.com hamersmiley



haaahaa lachebekkie lachebekkie , die link die ik meestuurde, daarvoor moet je minimaal 18 jaar oud zijn.
Ik durf maar niet door te klikken. unsure
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor cassiopeia » za 24 dec 2016, 01:20

Dat filmpje van die W154 Rekordwagen is geweldig. Op het moment dat het ding met huilende compressor met 437 kilometer onder de brug doorrijdt, passeren op de brug gelijktijdig paard en wagen. Schitterend!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Momus » za 24 dec 2016, 13:04

cassiopeia schreef:Dat filmpje van die W154 Rekordwagen is geweldig. Op het moment dat het ding met huilende compressor met 437 kilometer onder de brug doorrijdt, passeren op de brug gelijktijdig paard en wagen. Schitterend!

mooi geschreven
is dat Neubauer die daar met de zakdoek staat te zwaaien ?
Momus
Donateur
 
Berichten: 497
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:26

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor lqpl » za 24 dec 2016, 17:48

Schitterend topic. Ik ben nogal onder de indruk van de rustige Autobahn.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor maseralfa » do 12 jan 2017, 23:22

Na het bovenstaande Duitse vooroorlogse geweld zal ik nu de directe concurrent van de Mercedes T 80 (zie ook pag 62) voorstellen: de Railton (Mobil) Special. Ontwikkeld in de tweede helft van de jaren dertig zou deze auto het wereldsnelheidsrecord in 1938,1939 en, na de oorlog, in 1947 breken. De Railton Special is daarmee een van de succesvolste recordbrekers en maakte de beloftes waar, in tegenstelling tot de T80.
Laten we beide auto's eens met elkaar vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn meerdere overeenkomsten. Beide auto's zijn opmerkelijk gelijk in grootte en gewicht (Railton Special 8,74 m en 2860 kg, T80 8,23 en 2896 kg). Allebei maken ze gebruik van vliegtuigmotoren, toentertijd veel sterker dan de eventueel beschikbare automotoren. Allebei gebruiken ze vierwielaandrijving om het geweldige vermogen op de weg te krijgen. En bij allebei staat een begenadigd ingenieur aan de wieg van het ontwerp: Ferdinand Porsche en de alhier ten onrechte veel minder bekende Reid Railton.
Er zijn echter ook verschillen. Allereerst bestaat er een enorm verschil in de beschikbare middelen. De Railton Special wordt gefinancierd door John Cobb, een gefortuneerd bonthandelaar. Het is dus een particulier project met een beperkt budget. Bij de ontwikkeling van de T80 kan Porsche via Mercedes putten uit de Nazi staatsruif.

Afbeelding

Dit verschil in budget komt bijvoorbeeld tot uiting in de motorenkeuze. Railton maakt gebruik van twee reeds bedaagde, want reeds in 1917 ontwikkelde Napier Lion W12 vliegtuigmotoren, elk met een inhoud van 24 liter en 1250 pk. Voor de T80 is een nog te ontwikkelen mastodont van 44 liter met 3000 pk voorzien.
Het verschil in motoren leidt ook tot verschillen in de aandrijflijn. Het enorme koppel van de Mercedes motor maakt volgens Porsche een versnellingsbak onnodig. Een enorme slipkoppeling zal worden gebruikt om de auto op snelheid te brengen, waarna een tweede koppeling bij de juiste snelheid cq toerental een starre verbinding tot stand brengt tussen krukas en aandrijfas. Railton voorziet wel in twee versnellingsbakken, maar laat koppelingen en vliegwielen achterwege. Dit zal een zwak punt blijken: bij schakelen zakt het toerental van de motoren in elkaar, waardoor zij dreigen af te slaan. Later ontwikkelt hij een mechanisme met vrijloopkoppelingen en hulpassen die voorkomen dat de toerentallen ineenkachelen bij het opschakelen.

Afbeelding

Het grootste verschil tussen beide auto's ligt in de manier waarop al het bovenstaande tot één geheel onder een aerodynamische carrosserie wordt samengebracht. Hierin gaat Railton veel verder dan Porsche en toont meer inventiviteit. Let wel: dit is tachtig jaar geleden! Daar waar de Mercedes een relatief conventioneel chassis heeft, waarin de motor achter de coureur is geplaatst en de 4 achterwielen worden aangedreven, laat Railton alle conventies uit die tijd varen.

Afbeelding

Centraal bevindt zich een S-vormig 'backbone' chassis. Hieraan zijn aan weerszijden schuin tegenover elkaar de motoren opgehangen. De geanguleerde achterste motor drijft de voorwielen aan en de voorste motor de achterwielen. Zie op de bovenstaande tekening hoe efficient deze opstelling is. De coureur zit geheel voorin de auto. Een radiator ontbreekt want koeling vindt plaats middels een ijstank.

Afbeelding
Veiligheid was geen prioriteit bij het design! Met 634 km/u, gezeten voor in de neus van een bijna 3 ton wegende auto en nul protectie, behalve een flinterdun aluminium omhulsel....

Tenslotte de aerodynamica. Ook hier zijn er verschillen. De T80 is een van de eerste auto's die gebruik maakt van aerodynamische hulpmiddelen om neerwaartse druk te creëren. Twee vleugelprofielen aan weerszijden van de carrosserie dienen hiertoe. De langgerekte wielkasten zorgen als een soort staartvlakken voor stabiliteit. De Railton heeft de ultieme druppelvorm. Railton heeft zoveel vertrouwen in de stabiliteit van de auto dat hij afziet van een staartvin.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk is John Cobb met de Railton Special zowel voor als na de oorlog succesvol. In 1938 wisselen hij en zijn vriend George Eyston in Thunderbolt, een achtwielige mastodont met 5000 pk, elkaar af als recordhouder. In 1939 verbetert Cobb het record opnieuw. In 1947 rijdt hij met de dan tot Railton Mobil Special omgedoopte auto een record van 634.39 km/u. De T80 zal nooit rijden. Het is zeer de vraag of de T80 de Railton Special zou hebben kunnen verslaan. Reeds diens eerste record lag boven de initiële beoogde streefsnelheid van de T80 en noopte Porsche de doelen bij te stellen.

Afbeelding

Het model is in 1/18, van resin, meet 48,5 cm en is gigantisch zwaar. Het is gemodelleerd naar de versie uit 1947.

Afbeelding
Samen met MG EXE181 uit 1959.

Afbeelding
Samen met enkele andere LSR auto's en een verdwaalde Peugeot 203.

Newsreel over het record in 1947.
https://m.youtube.com/watch?v=GvrBr-R9K78

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maseralfa op zo 15 jan 2017, 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.
QPV-SZ-147GT-90
Avatar gebruiker
maseralfa
Donateur
 
Berichten: 573
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:23

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Jac » za 14 jan 2017, 20:51

Wauw! Al heb ik steeds weer gekeken naar de positie van de piloot; voor de vooras. Die beste man zit erin als een buschauffeur. Wat een helden!
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor cassiopeia » zo 15 jan 2017, 15:18

lachebekkie Met z'n dasje heeft hij ook echt het voorkomen van een buschauffeur!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor lqpl » ma 16 jan 2017, 14:04

Interessante fimpjes kom je zo tegen. Vanaf 28:25 simulatie accelereren en afremmen van het monster dmv van een vliegtuigje. Engels is ook heerlijk om naar te luisteren. https://www.youtube.com/watch?v=g4AyytkpiB0
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Modelauto-topic

Berichtdoor Term54 » ma 16 jan 2017, 18:21

Dank je voor deze mooie les.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

VorigeVolgende

Keer terug naar Italian Lifestyle

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron