De bi-turbo als stuurmansauto....

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

De bi-turbo als stuurmansauto....

Berichtdoor PeterM » ma 14 maart 2011, 22:10

... is een geschenk uit de hemel? Of een lachertje?

De bi-turbo's zijn geliefd vanwege hun understated vorm, het fraaie interieur met hout en leer, de explosieve kracht van de bi-turbo motoren, de exclusiviteit, de Italiaanse stijl en charme.

Maar je zult weinig eigenaren horen opscheppen over het weggedrag van hun auto. Beroerd stuurgevoel (elke Alfa, ook de voorwielaangedreven types, stuurt beter), matige remmen, beroerde tractie, verraderlijk op nat en soms ook op droog... tot en met de 2.24V / Racing / 430 hebben ze niet eens een achterstabilisator.

Toch zie je iedereen inclusief Maserati zelf alleen en vooral bezig met de motoren, met als mooiste voorbeeld de 2 liter die uiteindelijk in de Ghibli 305 pk levert.

De onderstellen komen er bekaaid af, hoewel... de laatste generatie (Ghibli en QPIV) zijn wel de beste van het stel. Dan zijn er nog de modificatie-kits. De Kit Sportivo voor de Ghibli (past met geringe aanpassing ook op de QPIV) en de ingrijpende modifcaties zoals Modena Performance die levert (-de). Je krijgt dan een Ghibli stuurhuis, hardere blokken tussen subchassis en carrosserie, andere uitlijning, stahlflex remleidingen en nog wat geheimen van de smid.

Van deze mods wordt de auto echt beter. Het gewicht van meer dan 1600kg en de wat sponzige besturing maken van de QPIV nog steeds een wat zwaar bewegende atleet , maar 't is allemaal een HEEL stuk strakker geworden. Het schijnt dat je nu zelfs de topsnelheid kunt rijden zonder te hoeven vrezen voor je leven.
Een suffe limo? Dacht het niet....
Laatst bijgewerkt door PeterM op di 15 maart 2011, 17:53, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: De bi-turbo als stuurmansauto....

Berichtdoor Modena » ma 14 maart 2011, 22:25

Hahaha. Mooi betoog. Klopt natuurlijk als een bus. Mijn idee is dat het 'verbeteren' traditioneel meestal bij de pk's start en niet bij remmen en onderstel. Dat is voor minder geld, meer resultaat (bij het op groen springen van het verkeerslicht). Er is ook zoveel te doen als je een Biturbo goed wilt aanpakken. Kost ook behoorlijk wat. Wat denk je van de stuurbekrachtiging. Na een rondje Zandvoort begint die al te gillen als een gek. Nee, ik denk dat je het beste af bent door een Biturbo gewoon te laten zoals hij uit de fabriek komt. Het te vertroetelen met originele onderdelen. Af en toe eens lekker die turbo's laten gieren. Voor de rest rustig aan. Ach... wanneer heb ik die 222 SE terug.
Modena

Berichtdoor duetto » ma 14 maart 2011, 22:26

PeterM schreef:Beroerd stuurgevoel (elke Alfa, inclusief de voorwielaangedreven versies stuurt beter)

Als dat het criterium is heeft 95 procent van alle auto's (oud en nieuw) een beroerd stuurgevoel, want Alfa zet op dat vlak zo ongeveer de standaard.
duetto
Donateur

Berichtdoor Michele » ma 14 maart 2011, 22:44

duetto schreef:
PeterM schreef:Beroerd stuurgevoel (elke Alfa, inclusief de voorwielaangedreven versies stuurt beter)

Als dat het criterium is heeft 95 procent van alle auto's (oud en nieuw) een beroerd stuurgevoel, want Alfa zet op dat vlak zo ongeveer de standaard.

+1 Ooit heb ik tijdens een slipcursus commentaar gekregen dat ik een te korte slinger aan het stuur van de slipauto gaf om hem weer in het gareel te krijgen en dat de auto daarom niet reageerde (Audi A2 met 27,3 slagen van aanslagpunt naar aanslagpunt) . Mijn reactie: als ik dit doe met mijn Alfa 156 sta ik achterstevoren!!

Niettemin ben ik van mening dat als je weet wat je Maserati Biturbo doet en je er rekening mee houdt dat ie het doet als je niet verwacht dat ie het doet, je er erg leuk mee de bocht om kan. Ja, ze zetten wel eens een stapje opzij. Rijtaining volgen en opvangen en je hebt het gevoel dat je echt een auto in bedwang aan het houden bent. ECHT autorijden! Weer eens wat anders dan de boordcomputer gestuurde alles-in-de-hand modus van de hedendaagse zakenbak /sportauto / limo. Effe slikken voor de 25-jarige salesblaag-met-audi-A4 S, maar ja, daar rij ik rondjes omheen...

Heb ook wel eens mijn 222 over Spa en mijn 224 over Zandvoort en Assen gejaagd en dat was best fun. Maar het lekkerst vind ik het ding inderdaad sturen op lange glooiende peages zoals in Frankrijk. Wel schrikbarend zoals de speling rond de middenstand van het stuur is... Maserati's zijn tenslotte GT's en geen sportauto's. Dat Alfa nou besloten heeft dat iedere Alfa dient te sturen als een atleet ligt aan Alfa, maar ook een Jaguar XJ stuurt niet zo vreselijk scherp in de bergen kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Laatst bijgewerkt door Michele op di 15 maart 2011, 10:52, in totaal 2 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » di 15 maart 2011, 07:49

Ik, als 'newbe' in een Maserati, dacht bij een lange snelle bocht die ik wat vlot nam; AAAHHHHHH )&%#@| )&%#@|

Dat ben/was ik niet gewend... de lease Golf die ik tijdelijk rij en mijn eigen, nog oudere GTtje, rijden strakker en scherper. De Maser is meer een grote vriendelijke cruiser die rustig de bocht ui.. ehhh doorzeilt en op het rechte stuk héél hard kan !@#$%
Maarten Zwart

Berichtdoor PJ » di 15 maart 2011, 12:39

Omdat ik zowel in het bezit ben van zo'n "een suffe limo", als zo'n "Biturbo dweil", kan ik natuurlijk wel het één en ander bijdragen aan deze discussie.

Niet geheel m.b.t. tot de QP IV, mijn ervaringen beperken zich namelijk tot 3000 KM, overigens voornamelijk op winterbanden, dus ik onthoud me nog even van commentaar.

Maar de 2.24v heb ik een jaar of 6 in mijn bezit en ik deel over het algemeen de al eerder gemaakte opmerkingen ("vage" besturing middenstand, oververhitte olie stuurbekrachtiging bij circuitgebruik, wegligging voor hard rechtdoor, niet voor hard in/door bochten, etc.).
Een extra koeler voor de stuurbekrachtiging is trouwens een aanrader ter voorkoming van oververhitte olie en ook een redelijk goedkope oplossing.
Qua remmen vind ik de 2.24v zo slecht nog niet, maar misschien ligt dat aan mij(n auto).
Auto is wel gevoelig voor spoorvorming, maar dat ligt aan de banden/het bandenmerk.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Maarten Zwart » di 15 maart 2011, 13:06

de remmen vind ik ook prima, die houden zich best goed en voelen ook niet sompig aan, fading blijft ook zga uit... !@#$%
Maarten Zwart

Berichtdoor Vince » di 15 maart 2011, 14:52

Leuk topic, Peter!
Een biturbo is zoals gezegd geen echte sportwagen, maar een snelle GT.
Onderstel is middels andere dempers en een set stabi's nog relatief eenvoudig wat van te maken, maar aan het wat vage stuurkarakter iets verbeteren gaat in de papieren lopen ben ik bang.

Beter is de vraag of je met een Maserati wel wat op een circuit te zoeken hebt. Ik denk het niet namelijk. Zeker niet wanneer de wagen en je geld je lief is. Ben mijn Ghibli éénmaal het circuit op geweest en was er snel klaar mee, ik had echt het idee dat ik de wagen aan het mishandelen was.

Dus dat doen we niet meer. Gewoon lekker mee cruisen en af en toe iemand met een "GTI" schaamteloos vernederen op de tussensprint. Ondertussen klasse en exclusiviteit uitstralend.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 15 maart 2011, 15:22

.... denk ook dat het karakter meer GT dan sportwagen is. dat ben ik zeker met je eens.
Ook mijn ervaringen op het circuit zijn al een aantal malen beschreven, redelijk dramatisch en navenant kostbaar (* .
Maar komt een stuurmans-auto alleen tot z'n recht op het circuit? Voor een stukje sturen kun je m.i. ook op binnenwegen terecht. Of in de bergen. Of in de Dutch Mountains, dat wil zeggen de rivierdijken. Of bij de buren, waar het rustig is. Lekker jassen op de Landstrasse!

Met mijn licht gemodificeerde QP gaat dat best aardig, remmen worden dan wat minder belast, net als de stuurbekrachtiging. Alleen dat doffe stuurgevoel, dat blijft behelpen.

Een nog niet uitgevoerd project is het de modificatie / directer maken van mijn oude QP IV stuurhuis. Daarmee wil ik nog eens naar die makkers in Zeewolde, die het destijds voor Boomie zo mooi gereviseerd hebben.

't schijnt alleen dat het niet uitsluitend aan het stuurhuis zelf ligt, maar aan het hele stelsel van stangen, kogels en hevels dat Maserati daaromheen heeft geknutseld om uiteindelijk de voorwielen te laten bewegen. 't zou wel eens kunnen dat daar inderdaad niet zo heel veel aan te doen is ^%$
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Vince » di 15 maart 2011, 15:24

Ben het helemaal met je eens dat het circuit niet de enige plek is waar je lekker kunt sturen.
Laatst met het kappie open samen met Ka de dijk over, heerlijk knorrend van bocht naar bocht.
Dat is genieten inderdaad.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo