Maserati Merak

Restauratie projecten

Maserati Merak

Berichtdoor Term54 » do 17 maart 2011, 08:51

Beste Forumbezoekers,

Ik zit nu enkele maanden op het forum en het valt me op dat de Bora en Merak weinig voorbij komen.

Ik kijk wel eens verlekkerd naar een Merak en in de toekomst wil ik er misschien een aanschaffen, wat vinden jullie ? kopen of afblijven ?

Alvast bedankt voor jullie input.

Jacco
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

Re: Maserati Merak

Berichtdoor lqpl » do 17 maart 2011, 10:00

Ik heb ook een tijdje naar Meraks gekeken. Erg moeilijk om een goede te vinden. Mervin Lapre heeft er een staan die qua body top is maar waardeloos rijdt. Als je niets weet over de body (en grondige inspectie betekent een soort chirurgie) is aanschaf een groot risico. Merak's hebben een fantastische sfeer. Ze zijn alleen relatief traag. Als je meer geweld wilt dan de Bora, maar dat is een different ball game.
Ik ben heel benieuwd waar je uitkomt.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Maserati Merak

Berichtdoor Michele » do 17 maart 2011, 11:22

Een Merak is een soort financiële Russische roulette als je niet weet wat je koopt. De penningmeester van de MCH heeft destijds een hele goeie gekocht, maar toch kwam ook daar nog het nodige werk achter weg.
De motor en bak zijn (in tegenstelling tot de teneur van de TopGear aflevering) bulletproof, maar het ding zit vol met onlogische holtes in de body die allemaal verrot kunnen zijn. Om een idee te geven: laat je een schroevendraaier vallen in een van de holtes voor de klapkoplampen, dan kom je daar van zijn leven niet meer bij zonder demontage van vele onderdelen.
Als je er een koopt, let dan ook even op het dashboard, daar zijn twee versies van geleverd. De Citroen SM versie is het minst geliefd, het originele Maserati dashboard is veel strakker om te zien.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Maserati Merak

Berichtdoor lqpl » do 17 maart 2011, 14:30

Dus, of een hele verse die altijd binnen heeft gestaan (maar dat garandeert niet veel) of - beter- een recent gerestaureerde body.
Dashboard is een kwestie van smaak. Er zijn mensen die dol zijn op het SM-dashboard en dat zit ook in de Merak's uit de Citroentijd.
Onderstel is voorzien van talloze bushings en als die niet in orde zijn dan rijdt de auto slecht, op het gevaardlijke af. Kout heeft me verteld dat hij ooit meer dan 30 bushings en silent blocks verving en dat het daarna geweldig rijden was.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Maserati Merak

Berichtdoor driftingducati » do 31 maart 2011, 15:58

Ah het gaat over mijn auto. Leuk. Ik heb meerdere autoos en wilde de merak eventueel verkopen.
Ik wist dat de auto niet klaar was en dat er nog eea aan moest gebeuren. Daarom ook niet zon verstandig idee om er mee te gaan rijden.

Komt nieuwe bekleding in en alle wielophanging bussen worden gedaan. Tevens gaat de motor eruit voor een check.

Daarna zie ik wel.

Op dit moment heb ik liever spullen dan geld daar ik het financiele systeem niet geheel vertrouw.

Meraks is op het moment een lastig verhaal een beetje daar een merak eigenlijk niet restaurabel is. Althans het is financieel niet interessant.

Echter de body van mijn merak is helemaal gedaan en alleen dat al is een vermogen waard.

Al zou je een merak gratis kunnen krijgen dan nog zal een totale restauratie zon auto makkelijk veels te duur maken.

Mijn ervaring met restauraties is talrijk en of je nu een merak of een bijv. ferrari 250 gte of zoiets restaureert maakt niet zo veel uit in de kosten.

In ieder geval hoop ik dat mijn merak eind dit jaar klaar is. smiley_driving
driftingducati
 
Berichten: 30
Geregistreerd: do 17 maart 2011, 19:56

Re: Maserati Merak

Berichtdoor koen2224v » do 31 maart 2011, 17:31

die rode bij kout?
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: Maserati Merak

Berichtdoor lqpl » do 31 maart 2011, 18:32

":{& Ik ben benieuwd hoedie dan rijdt!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Maserati Merak

Berichtdoor driftingducati » vr 01 apr 2011, 08:25

Ik zou niet weten waarom hij dan niet goed zou rijden. Het is niet zo vreemd dat een auto niet goed rijdt als hij al jaren stil staat en alle silent blocks etc uitgehard zijn. Ook vering schokbrekers etc.

Zo als altijd als je er genoeg in inversteert dan komt het goed. Het enige wat ik wilde zeggen is een beetje dat een merak dan al snel een hoop geld kost.

De body is zeer goed en chassis ook.

Ik denk dat er vanuit kan gaan dat er geen meraks te koop zijn onder de 30 000 euro waar niks meer aan gedaan hoeft te worden. De meeste die ik gezien heb zijn tig x overgespoten of opgelapt met hoop ellende.

Wil je een echt een super mooie merak die volledig in orde is dan moet je er eentje gratis krijgen en die moet je dan laten restaureren voor minimaal 80 000 euro denk ik. Als je het daarvoor lukt.

Geldt niet alleen voor meraks maar voor vele oldtimers. Een volledige restauratie is mij nog nooit gelukt onder de 100 000 euro. Alleen een body laten doen, dus plaatwerk plus spuiten kost al heel erg snel 20 000 euro.

Net een al hele mooie ferrari 365 boxer gedaan. Uiteindelijk 60 000 euro verder zoiets. Totale kosten.

In Italie rond 2002 ooit een gehele body laten maken aluminium met spuiten. 100 000 euro. Ferrari. Nu is dat een koopje en lukt dat niet meer.

Conclusie : wil je een mooie merak voor weinig dan wordt dat een lastig verhaal want ze zijn er niet. /zijn ze er wel dan mogen jullie mij bellen.
driftingducati
 
Berichten: 30
Geregistreerd: do 17 maart 2011, 19:56

Re: Maserati Merak

Berichtdoor Vince » vr 01 apr 2011, 08:31

Duidelijk verhaal. Heb je nog wat foto's van je paradepaardje, Jacco?

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Maserati Merak

Berichtdoor Term54 » vr 01 apr 2011, 09:03

Vince schreef:Duidelijk verhaal. Heb je nog wat foto's van je paradepaardje, Jacco?



de "diva" bedoel je ?
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

Volgende

Keer terug naar Klassiekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron