welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Danny » di 13 dec 2011, 13:52

Andrew, niet om flauw te doen maar je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen. Eerst zeg je dit:

Andrew schreef:De motor draait prima, maar voelt inderdaad niet aan als een 370 pk machine.

om vervolgens het tegenovergestelde te concluderen

Andrew schreef:* het maximum vermogen zal wel een open vraag blijven, maar gevoel zegt me dat dit op standaard QP niveau zit.

Welke van de 2 is het nou?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Giulia » di 13 dec 2011, 14:00

Wat PeterM ook heeft geconstateerd en ook nadat ik er in had proefgereden.....Nog geen 250 PK denk ik. Maar weet niet wat er in de tussentijd is veranderd
Giulia
Donateur

Berichtdoor Andrew » di 13 dec 2011, 14:53

@Danny; lees beide citaten in het kader van een hybride 3200GT/QP motor waarvan de prestaties dus niet direct te voorspellen zijn. Met het eerste citaat wordt aangegeven dat de wagen zeker niet aanvoelt alsof er 3200GT vermogen in zit, en met het tweede citaat wordt aangegeven dat er voor mijn gevoel zelfs niet meer dan standaard QP gegenereerd wordt. Klinkt dit al iets meer logisch ?

Andre w
Andrew

Berichtdoor PeterM » di 13 dec 2011, 16:01

Wat er precies stuk is gegaan hebben we wel naar gevraagd maar nooit gehoord, volgens mij om de eenvoudige reden dat Barning het oude blok nooit heeft open gemaakt om te kijken.

Weet niet of de turbo's zijn overleden tijdens de "olieslag". Meestal wordt zo'n nieuw blok geleverd zonder appendages, die zijn nl bij elkaar ook nog heel wat geld waard. Dat betekent dat de oude turbo's overgezet zijn en het dus hebben overleefd. QP-turbo's passen op een 3200GT blok. Als je erbij kunt kijk dan naar de type nummers op de turbo's:
QP is IHI RHF5 VM36R(ight) en VM37L(eft)
3200GT is (idem) ...VM38R en VM39L.

Motorcomputers: dit is één van de vragen die we hebben gesteld en nooit beantwoord is. Gezien de beschrijving van het werk heb ik het sterke vermoeden dat de beide QP computers onder de voorstoelen zijn blijven zitten. Daarom zou ik verwachten dat ook de software ongewijzigd is gebleven maar ook hierover is destijds geen info op het forum gezet. Ik herinner mij wel een discussie over sensoren...... +___

Dat vermogen heb ik destijds niet gemeten alleen gevoeld in directe vergelijking met mijn eigen Otto, die, naar later op de rollenbank bleek, wat overbedeeld was. Het zou prima kunnen dat-ie nu wel goed loopt, er is sinds mijn rit herhaaldelijk nog aan de auto gewerkt.
Laatst bijgewerkt door PeterM op di 13 dec 2011, 20:39, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Andrew » di 13 dec 2011, 20:26

Peterm; de foruminhoud van toen nog eens gelezen hebbende denk ik dat de originele QP motorcomputers er in zitten. Wat ik in ieder geval kan doen is die dingen opsporen in de auto (onder de stoelen of achter het handschoenkastje).
Het sensorverhaal lijkt mij over, zoals al eerder gezegd, de originele QP temp.sensors te gaan.
Bij gelegenheid zal ik eens zien of ik het type van de turbo's kan aflezen. Wat ik de laatste keer zag toen de auto op de brug stond was dat de twee uitlaten met misschien maar een halve mm afstand bovenlangs de voorstabilisatorstang lopen, en toen vroeg ik mij al af of dit origineel was....
En verder de vraag; weet je misschien nog wie er aan deze wagen gewerkt hebben ?

Andre w
Andrew

Berichtdoor PeterM » di 13 dec 2011, 20:58

"t is allemaal erg krap in het vooronder... maar een halve mm?? Dat lijkt mij erg weinig. Hoop dat je motorsteunen nog goed zijn ... ze hebben een neiging tot inzakken.

Als ik dit draadje nog eens teruglees valt mij vooral een opmerking van Boomie op over de andere compressieverhouding van het 3200GT blok t.o.v. de QP. Ik zeg er meteen bij dat ik geen echte motorexpert ben, maar ik zou mij goed kunnen voorstellen dat het 3200GT blok anders aangestuurd zou moeten worden dan het QP blok. En vervolgens kun je je afvragen hoever Barning daar destijds in gegaan is. Wij hebben er geen inofrmatie over gekregen. In ieder geval de moeite van het controleren waard.

Als je hier wil optimaliseren staan er twee wegen open: bestaande stuurcomputers
.....zitten onder de voorstoelen - waar ze lekker gecorrodeerd kunnen raken door lekkages in het interieur - weer een ander verhaal %$#@ .....
- anders programmeren of
- nieuwe stuurcomputer(s) installeren en programmeren

Voor de eerste mogelijkheid is Digicar in Doetinchem een adres waar collega forum lid Jeroen van Veldhuizen heel goede ervaringen heeft - met mijn QP ben ik er nog niet geweest maar het is zeker een mogelijkheid die ik t.z.t. overweeg. Een alternatief is mogelijk toch Franco - toen mijn QP nog liep draaide hij prachtig, nadat Franco "iets" gedaan had met de sturing - hij wilde niet zeggen wat }{}{|

Voor de tweede mogelijkheid zou je eens langs kunnen gaan bij Buddy vd Wereld in Roelofsarendsveen - hij heeft een V8 in een Ghibli ingebouwd bij forum lid Romeintje en er een andere stuurcomputer ingezet. Nu ik het erover heb: Buddy zou je ook goed kunnen helpen met de diagnose. Hij is echt heel handig en kost niet "de wereld".
Kun je meteen op zijn rollenbank het vermogen laten nameten ... !@#$%
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » di 13 dec 2011, 23:18

Juist ja, ik zocht naar een naam met "wereld" er in. %$#@
Ik vraag me ivm die compressie en nokkenastiming af, of het bestaande motormanagement daar wel raad mee weet.
Ook het totaal andere inlaatspruitstuk van de 3200 zal qua aanzuigbuislengte en diameter zijn afgestemd op die nokkenas en vullingseigenschappen.
Ik vraag me ook af, of het QP spruitstuk nou echt 2 x 4 cilinders voedt, of dat er na de beide smoorkleppen toch gemeenschappelijk 8 kanalen van lucht worden voorzien.
Wanneer het werkelijk 2x4 cilinders blijft, ook na de smoorkleppen, zijn de verschillen in het inlaattraject nog veel groter dan we ons nu realiseren.
Vergeet daarbij ook de zeer waarschijnlijk verschillende ontstekingskenvelden van de beide motoren niet.
Het zou me dus niet verbazen wanneer een 3200 blok met de QP periferie op 95 brandstof gaat pingelen, waardoor wordt teruggeregeld en het nominale vermogen niet wordt gehaald.
Ook de injectoren zijn anders, dus of de motor voldoende brandstof krijgt in de QP situatie is ook nog maar de vraag.

Kortom: iemand met kennis van zaken zou met een vrij programmeerbaar inspuitsysteem alle beperkingen kunnen wegpoetsen, ev. Na montage van 3200 injectoren.
Naar mijn overtuiging zal het met de oude systemen nooit echt optimaal gaan draaien.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Andrew » wo 14 dec 2011, 21:27

In bovenstaande berichten zitten voldoende aandachtspunten om eens gericht wat zaken uit te gaan zoeken. Bedankt voor het meedenken !
Morgen een dag vrij, en naast het troubleshooten van een defect in de vaatwasser (volgens de meeste huisgenoten een onmisbaar apparaat) me eens met de QP bemoeien. Die had wegens 4 weken afwezigheid van z'n eigenaar besloten om de accu nu eens helemaal leeg te eten. Welnu, de accu is voorzichtig weer op spanning gebracht en als je het goed timed staat het mooie klokje ook weer op tijd want die wijst uren, en geen weken aan. En inderdaad; deze QP kent maar één bestuurder ondanks dat er nog vier gezinsleden met rijbewijs rondlopen.

Daarnaast denk ik intussen dat een QP (evo) geen OBD aansluiting heeft, dus hier ga ik mezelf corrigeren t.ov. eerder gedane uitspraak.
Ja Boomerang, dat inlaatspruitstuk lijkt wel ontworpen om toch zoveel mogelijk weg-lengte te geven tussen smoorkleppen en inlaatkleppen. Als dat geen issue was dan had het veel simpeler gekund. De rechterbank wordt vanuit links gevoed, en andersom. Anderzijds is de weglengte per iedere twee tegenoverelkaarliggende cilinders verschillend t.o.v. de naastliggende cilinders; naar de achterste cilinders is de weglengte groter dan naar de voorste cilinders. Dus resonanties treden slechts per twee cilinders op.
Wat ook in het systeem meespeelt is dat het lijkt of deze motor opgebouwd is uit twee viercilinders. Er zijn een groot aantal componenten dubbel uitgevoerd omdat ze ieder een helft van de motor bewerken. Een harde koppeling tussen de twee helften is uiteraard de krukas. Omdat de uitlaten samenkomen ondervinden de li en re turbo een zelfde tegendruk (dit is een wat zachtere koppeling) en genereren daarmee een evenredige inlaatdrukopbouw (mits beide turbo's dynamisch identiek). Vervolgens twee separate smoorkleppen die snchroon openen en dan komt de vraag van het wel of niet gezamelijk inlaatspruitstuk. Ik heb pas dat inlaatspruitstuk bekeken maar ik kan je vraag niet beantwoorden. Wat ook een rol speelt is het feit dat iedere cilinderbank een eigen stuurcomputer heeft. Als die twee onderling communiceren over elkaars instellingen dan mag je verderop veel systemen separaat laten lopen; als die twee niet communiceren dan moet je wat meer koppelingen aanbrengen om te zorgen dat li en re in de pas blijven en elkaar niet opjagen. En juist bij het inlaatspruitstuk lijkt links en rechts door de kruising aan elkaar gekoppeld. Tot zover mijn borrelpraat.
Andre w
Andrew

Berichtdoor Andrew » di 20 dec 2011, 12:41

In het berichtje van de voorstelronde had ik al geschreven dat mijn zoon en ik vrijwel direct na de aankoop van de wagen de startmotor hadden opgediept.
Foto0045 compressed.jpg
Tijdens die exercitie zijn wat foto's gemaakt van smoorklep en inlaatspruitstuk waarop wat merkwaardige verontreinigingen zijn te zien. Die foto's horen niet echt meer in een voorstelrondje thuis dus vandaar dat ze nu aan bod komen. De smoorkleppen zijn aan de intercoolerzijde schoon, maar de rechterklep (kijkend in de vooruit rijrichting) is aan de achterzijde zwart.
P9293438 compressed.JPG
P9293439 compressed.JPG
Geen vettige substantie, maar aanslag die met remreiniger verwijderd kan worden. Dit zie je dus ook in het inlaatspruitstuk; de rechterinlaat is zwart.
P9303445 compressed.JPG
Hierbij komt het "olieslag" verhaal naar boven; en gezien dat de achterzijde van de klep zwart is zou ik dit verklaren als "van binnenuit (verbrandingskamer) komend onheil". Hoewel de acht uitgaande kanalen van het inlaatspruitstuk (is het nu 2 * 4, of 2 naar 8 ?) er gewoon schoon uitzien. En om de logica nog wat te temperen zie je op de foto van de motorruimte waarop inlaatspruitstuk met verwijderde smoorklep, in de buis van intercooler naar smoorklep een restje olie liggen. Dit is echter de linkerzijde van de inlaat, en niet de rechterzijde.
P9293442 compressed.JPG

Omdat er verders geen gekke dingen te zien waren is alles maar gewoon schoongemaakt en uiteindelijk weer gemonteerd.
Tijdens de bovengenoemd vrije dag bleef schrikkelijk weinig vrije tijd over, maar is nog wel even in het inlaatfilterhuis gekeken om te zien of er wellicht olie vanuit carter ingezogen wordt. Dat leek niet het geval te zijn. Volgende keer maar eens de buizen van en naar de intercooler bezien op de evt. aanwezigheid van oliesporen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Andrew

Berichtdoor PeterM » di 20 dec 2011, 15:42

Uitermate boeiend weer. Wat betreft die zwarte zijde aan de gasklep heb ik geen verklaring, anders dan wat je zelf ook kunt bedenken: terugstroom via de kleppen of de klepgeleiders. Maar hoe dat dan precies gaat? Mij niet begrijpen.

Het restje olie in de linker-inlaat buis komt via het carter (de ontluchting) of via de turbo en de intercooler, dat kan bijna niet anders. Dat heb ik al bij diverse 8 cilinders gezien.

Toen de motor van mijn auto werd uitgebouwd kwam er een behoorlijk straal olie uit de linker intercooler (bestuurderszijde). Vervolgens bleek de linker turbo (bestuurderszijde) er heel anders uit te zien dan de rechter. De rechter zag er grijzig uit zoals je zou verwachten in een verbrandingsmotor, de linker was helemaal schoon gewassen (bare metal) door de voorbijkomende olie.

Ik heb geleerd dat het olieverbruik een belangrijk signaal is. Als dat aan de goede kant van de 1:1000 is zou ik mij nog niet teveel zorgen maken, hoe verder van de 1:1000 af, hoe beter. Wel bijhouden. Als je meer wilt weten over de conditie van deze motor zou ik (uiteraard ) de compressie meten en vervolgens eens proberen of je de koolaanslag op de zuigers in beeld kunt krijgen. Dat kan met met een endoscoop via de bougiegaten.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo