welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » wo 21 dec 2011, 20:09

PeterM schreef:Toen de motor van mijn auto werd uitgebouwd kwam er een behoorlijk straal olie uit de linker intercooler (bestuurderszijde)
Dit verwacht ik ook te gaan zien, Peter. Kleine olielekkage intern de turbo zou oorzaak kunnen zijn. Dat beetje olie wordt er samen met de gecomprimeerde lucht uitgeblazen naar de koeler, waarin zich het meeste kan verzamelen, en verder. Nadeel van dunnere olie?
PeterM schreef:Vervolgens bleek de linker turbo (bestuurderszijde) er heel anders uit te zien dan de rechter. De rechter zag er grijzig uit zoals je zou verwachten in een verbrandingsmotor, de linker was helemaal schoon gewassen (bare metal) door de voorbijkomende olie.
Je bedoelt de kleur van de turbinebladen aan de compressorzijde van de turbo, neem ik aan?
En weer bedankt voor het delen van je ervaringen!

groet, Andre w
Andrew

Berichtdoor Otto C. » wo 21 dec 2011, 21:45

Andrew schreef: Kleine olielekkage intern de turbo zou oorzaak kunnen zijn. Dat beetje olie wordt er samen met de gecomprimeerde lucht uitgeblazen naar de koeler, waarin zich het meeste kan verzamelen, en verder. Nadeel van dunnere olie?

groet, Andre w

Ik denk dat dit komt omdat de carterventilatie alleen door de linker interkoeler komt. De warme vettige lucht stroomt door de koude interkoeler. Vervolgens condenseert de olie en druipt onder in de koeler.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor Andrew » wo 21 dec 2011, 22:33

Ja zou kunnen, Otto. Da's inderdaad de andere voor de hand liggende oorzaak. Ik vond alleen de aansluiting van carterventilatie op luchtflter niet echt sporen vertonen. Maar wellicht dat de warme carterlucht met een zeker gehalte aan olie er in niet zulke vette sporen nalaat op dat punt. Als ik de koeler aan beide kanten losmaak moet het antwoord komen.
Andrew

Berichtdoor PeterM » do 22 dec 2011, 14:26

Otto C. schreef:
Andrew schreef: Kleine olielekkage intern de turbo zou oorzaak kunnen zijn. Dat beetje olie wordt er samen met de gecomprimeerde lucht uitgeblazen naar de koeler, waarin zich het meeste kan verzamelen, en verder. Nadeel van dunnere olie?

groet, Andre w

Ik denk dat dit komt omdat de carterventilatie alleen door de linker interkoeler komt. De warme vettige lucht stroomt door de koude interkoeler. Vervolgens condenseert de olie en druipt onder in de koeler.

.. en wordt vevolgens aangezogen de turbo in, zodat-ie mooit schoon wordt! ik verwacht dus niet dat de turbo zelf lekkage heeft maar dat het om olie gaat die via de carterontluchting in het inlaat circuit komt. Daarom ook dat oliefilmpje in de linkerinlaat buis (bestuurderszijde).
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Danny » do 22 dec 2011, 14:59

Maar waarom wordt die turbo dan zo mooi schoon? Een turbo is gloeiend heet dus de olie die erin gezogen wordt, verbrandt meteen (toch?). Waarom zou verbrandde olie geen aanslag achterlaten zoals bijv. wel het geval is op bijv. kleppen en zuigers.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Andrew » do 22 dec 2011, 15:36

De volgorde is ruwweg zo; buitenlucht wordt door de motor aangezogen en gefilterd in t luchtfilter. Deze gefilterde inlaatlucht gaat naar de turbo. Bij lage toeren geen compressie, bij hoge toeren wel compressie van de inlaatlucht. Compressie betekent ook verwarmen en wegens rendement wil je zo koud mogelijke inlaatlucht, vandaar dat er na de turbo een inlaatluchtkoeler volgt waarna de koelere al dan niet gecomprimeerde lucht wordt aangeboden aan de smoorklep. De verbrandingskamer van de motor perst de hete afgewerkte gassen naar de turbinezijde van de turbo waardoor de turbine gaat draaien, en omdat de compressor op dezelfde as zit als de turbine zal de compressor z'n werk doen zoals hierboven beschreven. Dit werkt alleen als er in de hete uitlaatgasstroom meer energie zit dan nodig is voor de inlaatluchtcompressie. Verder is nog wel van belang dat de zeer hete turbinezijde niet te veel warmte overdraagt aan de compressorzijde, die hier heel dicht bij zit.
Nu die carterventilatie; die kan z'n luchtjes en evt oliedampen kwijt in de aansluiting op het luchtfilterhuis en volgt dan dezelfde weg als de inlaatlucht zodat dit mee de verbrandingskamer in kan. Ik kan me voorstellen dat de relatief koude compressorkant van de turbo met een mengsel van lucht en oliedamp lekker gesmeerde compressorschoepen heeft. Vandaar m'n vraag aan Peter of die mooie linker turbo de compressorschoepen betreft...
En inderdaad zal de koeler vanwege z'n lage plekje in de auto best als vergaarbak van olie kunnen optreden. Ik verwacht niet dat er met de lucht ook olie naar de motor wordt gevoerd.
Andrew

Berichtdoor Andrew » do 29 dec 2011, 14:30

Motorcomputers.
In een Quattroporte IV V8 Evo bevinden de beide motorcomputers, of Engine Control Units, ECU's, zich in het passagierscompartiment rechtsonder het handschoenenkastje, onder de A-stijl.
PC293512 (2).jpg

De computers die ik in mijn wagen daar aantrof zijn van Magneti Marelli, type IAW04C/40. Daaronder staat "076 98" , wat zó maar iets met de fabricagedatum te maken zou kunen hebben, omdat mijn QP van 1998 is. Verder staat er nog een (denk ik) MM partnumber op ; "6160038700" , en de term "8 cilindri" wat bij mij in het licht van eerdere opmerkingen over 2 maal 4 cilinders etc. weer een nieuw element in de puzzel brengt.
PC293515 (2).jpg

Op de andere zijde van de computers is een sticker geplakt waarop met de hand geschreven staat; "WAIP-T7E7, CK 5913". Die sticker ziet er nog niet zo oud uit, en gezien andere berichten elders over ECU's en in combinatie met de particuliere historie van deze mijn auto, is dit een code voor een stukje van de EEPROM inhoud.

Dat laatste wilde ik nog wel even nader bezien, dus het schedeldak van de ECU gelicht, en dat bevestigde dat de code van de sticker ook op de geheugenchip is vermeld.
PC293519 (2).jpg

Kan iemand met gelijksoortige wagen melden of dit overeenkomt ?

Mooi, maar eigenlijk was ik op zoek naar de bevestigingspunten van de passagiersairbag omdat die niet zo mooi vlak in het dashboard ligt. Dus ik kijk nog even verder...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Andrew

Berichtdoor koen2224v » do 29 dec 2011, 18:25

volgens mij horen die computers onder je voor stoelen te zitten
koen2224v

Berichtdoor Andrew » do 29 dec 2011, 19:07

Hé Koen; als we de plaatjes van Eurospares mogen geloven zitten de computers bij een Evoluzione niet meer onder de voorstoelen maar echt, zoals ik ze ook aantref, bij het handschoenenkastje. :)
groeten,Andre w
Andrew

Berichtdoor PeterM » za 31 dec 2011, 18:10

Andrew schreef:Motorcomputers.
(....) De computers die ik in mijn wagen daar aantrof zijn van Magneti Marelli, type IAW04C/40. Daaronder staat "076 98" , wat zó maar iets met de fabricagedatum te maken zou kunen hebben, omdat mijn QP van 1998 is. Verder staat er nog een (denk ik) MM partnumber op ; "6160038700" , en de term "8 cilindri" wat bij mij in het licht van eerdere opmerkingen over 2 maal 4 cilinders etc. weer een nieuw element in de puzzel brengt.
(...)

Ik weet niet hoe ze geschakeld staan, maar het verhaal is dat beide computers gelijkwaardig zijn en samenwerken en het sturingswerk gelijk verdeeld hebben: ieder één cilinderbank. Ze zijn zo ontworpen dat Ieder voor zich in z'n eentje ook 8 ciilinders aan zou kunnen sturen. Als er één uitvalt zou de ander het kunnen overnemen. Ik zou het er niet op aan laten komen }{}{|

Kan helaas niet voor je kijken, want de auto staat in Wolvega. Bovendien is het een Otto, met de ECU's heel ordinair onder de voorstoelen.
Inderdaad, precies op de plek waar het water heen loopt als het lekt in het voetenruim (*
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo