welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor cassiopeia » za 31 dec 2011, 18:31

Kijk eens, een echt verbeterpunt van de Evo! applaus06 Daar zitten ze inderdaad rechtsonder het dashboard onder/voor de A-stijl. Er moet minstens twintig centimeter water in de auto staan voordat ze onder komen te staan.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Vince » zo 01 jan 2012, 13:35

Goed begin van het jaar zo. Eindelijk een echt verbeterpunt van de EVO gevonden. Plaats dat je een auto maakt die gewoon waterdicht is plaatsen we de gevoelige onderdelen gewoon hoger in de auto. Zal wel Italiaanse logica zijn, dat begrijpen wij niet.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » ma 02 jan 2012, 14:43

nee nee Vince, da's bedoeld voor tegen hoge waterstanden buiten de auto !
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Vince » di 03 jan 2012, 10:17

My bad. Of mijn bad, als het toch binnen is.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » di 08 mei 2012, 15:56

Inmiddels circa 1000 km met de QP gereden sinds oktober 2011, en het begon tijd te worden om ook de laatste gremlin uit de motor te verwijderen. Merkwaardig verschijnsel; koude start was geen probleem. Warme start direct na uitzetten contact was ook geen probleem. Motor starten na circa een uur stilstand leverde een Check Engine lichtje op, en een traag startende motor die de eerste 10 seconden op slechts 4 cilinders "liep". Na die 10 seconden was het probleem plots over en reageerde de motor zoals het hoort. Alleen dat lampje herinnerde nog aan het verschijnsel.

"kapotte krukas sensor, of temperatuur sensor" roept men.
Dus krukas- en nokkenas sensors doorgemeten, en die leven nog allemaal. Zover was de vorige garagist ook gekomen.

Dan maar eerst wat desktoponderzoek. Het verschijnsel wat beter bestudeerd, en nog eens goed gelezen wat de ECU's van de 2.0 en 2.8 motor met alle sensoren doen en vooral tijdens de startcyclus. Vervolgens geprobeerd met de informtie van de Bigturbo site de slag naar V8 ECU te maken. En gebaseerd op het (2.0 en 2.8) aansluitschema, gecombineerd met dat wat ik in mijn vooronder aantrof, de gok gewaagd dat in mijn QP de linker ECU verantwoordelijk was voor het CE lichtje én voor de toerental aanwijzing én voor de slechte start. (er is met een stekkerverbinding te kiezen welke ECU de "master" is) Omdat de machine wél loopt, wordt de krukas sensor uitgesloten en wijst alles richting de linker nokkenas sensor als veroorzaker van de klacht.
Da's dan jammer want die is goed gemeten.

En dan ga je wat beter kijken en zie je dat de meetwaarde van de sensor binnen specs maar tegen de bovengrens aan zit, en als de sensor verwarmd wordt zie je de meetwaarde ver buiten specs lopen.
Achteraf klopt het altijd precies. De ohmse waarde van de nokkenas sensor wordt meestal gespecificeerd bij 20 graden C, maar/en blijkt in de praktijk fors te stijgen bij hogere temperaturen.
De ECU meet in de startcyclus van een aantal sensoren de ohmse waarde om te zien of ze nog meedoen. Als de waarde buiten specs ligt levert dat een CE lichtje op. Maar als de motor vervolgens op de andere cilinderrij toch wordt gestart krijgt die ECU gewoon pulsen van krukas- en nokkenas-sensoren en besluit dan (na die 10 sec startcyclus) gewoon aan het werk te gaan. Let op dat dit niet had gewerkt bij defecte krukassensor; dan gaat de motor niet goed draaien.

Afijn; zo'n nokkenassensor (van Marelli) wordt in heel veel voertuigen gebruikt, dus die was snel gekocht. Natuurlijk even de ohmse eigenschappen gemeten en de waarde bij 20 graden lag inderdaad lager dan bij de "defecte" sensor, maar het temperatuurverloop is ook aanwezig.

Mijn conclusie is dat de ECU's iets te kritisch zijn in het bepalen van het wel of niet defect zijn van zo'n sensor. Buiten specs is wat anders dan defect. Ook een sensor met iets hoger ohmse waarden voert z'n hoofdtaak prima uit; het geven van impulsen.

Inmiddels een paar ritjes met de auto gereden, en tot nu toe heeft het verschijnsel zich niet herhaald. Het lijkt alsof de laatste gremlin vertrokken is.
Laatst bijgewerkt door Andrew op di 08 mei 2012, 21:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Danny » di 08 mei 2012, 19:39

Gefeliciteerd, mooi stukje speurwerk!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Boomerang » di 08 mei 2012, 19:45

Welke weerstand meet je aan de sensor?
De ecu zal waarschijnlijk een stroommeting doen.
Je zou ev een zorgvuldig gekozen parallelweerstand kunnen toevoegen wanneer de waarde werkelijk zo kritisch blijkt te zijn.
De weerstandswaarde daalt dan en de stroom neemt toe.
Gaat wel ten koste van de netto output van de sensor ( spanningsval over de parallelweerstand) dus experimeneteren met de waarde.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » di 08 mei 2012, 20:09

Danny bedankt !

De li krukas sensor 664 Ohm, de re krukas sensor 670 Ohm. Dus allebei (pn 470069400) bij ca 15 graden C binnen het gebied van 650 Ohm +- 10 % zoals de garagehandleiding van de 2.0 en 2.8 motor aangeeft.
De nokkenas sensoren waren li 776 Ohm en re 772 Ohm, ook bij ca 15 graden C gemeten, pn 479069400. Bij ca 40 graden C bedraagt de weerstand ca 840 Ohm, en zo verder. (zouden zó als temperatuursensor kunnen dienen) Dit zijn dus duidelijk afwijkende waarden t.o.v. dat wat de garagehandleiding aangeeft, die niet op alle punten geldig is voor mijn V8 Evo. Best jammer dat ik geen handleiding van mijn auto heb, maar ja.
Via internet kun je dan vinden dat er meerdere vervangers voor de nokkenassensoren te vinden zijn, met weerstandswaarden die rond de 700 tot 850 Ohm liggen. Ik heb gekozen voor een Marelli wegens originaliteit en ook wegens de relatief lage nominale waarde van 750 Ohm. Dit heb ik ook gemeten en was inderdaad zo.
Ik heb dus ook aangenomen dat de nominale waarde voor mijn auto wat hoger dan 650 Ohm zal moeten zijn; ik weet niet waar de ECU de grens legt.

Goed alternatief kan ook een parallelweerstandje zijn; met een paar K kun je al binnen het ECU bereik komen, en het vermogensverlies schat ik in als te verwaarlozen.

Zoals je ziet was het verschil tussen li en re nokkenassensor minimaal, en als die re sensor in de tijd nog wat verloopt gaat dat de volgende vervangert worden.
Andrew
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr 30 sep 2011, 18:56
Woonplaats: Rhenen

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Dennis » wo 09 mei 2012, 19:18

Let op bij parallel geschakelde weerstanden, de vervangweerstand wordt kleiner dan de kleinste parallele weerstand. Je kan eventueel ook experimenteren met een pot-meter of decadenbank.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor lqpl » wo 09 mei 2012, 21:02

Andrew schreef:"kapotte krukas sensor, of temperatuur sensor" roept men.

Toch is 'men' dan wel slim hè.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron