GranTurismo

Huidige lijn van Maserati met de nieuwste techniek en snufjes

GranTurismo

Berichtdoor Danny » di 28 feb 2012, 11:40

Zijn er al forumleden die zich hebben verdiept in de Granturismo? Ik dacht bijvoorbeeld dat ze allemaal met de ZF automaat geleverd waren, in combinatie met flippers aan het stuur. Maar ik zie ook GT's aangeboden worden zonder pook op de middenconsole, dwz met alleen flippers aan het stuur. Hoe zit dat? Zijn dat dan cambiocorsabakken = gerobotiseerde handbakken? Of is het dezelfde automatische bak met alleen maar de flipperfunctie? En als het een cambiocorsa is, betreft het dan een doorontwikkeling van de bak in de QP/GS (= transaxle) of is het een compleet nieuw ontwerp?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Re: GranTurismo

Berichtdoor Boomerang » di 28 feb 2012, 12:32

Al verdiept ja.
CC bak is geen doorontwikkeling maar nieuwe constructie, wel transaxle.
Gaat ook stuk. (in duitsl tenminste)
Deze info komt van een duitse chefmonteur, mocht ik niet verder vertellen. Ruudsterrr5
Doe ik dus ook niet.
Zou sowieso de aut kiezen, zou een goede bak zijn al is ie niet supersportief.
Is een GT sowieso niet vind ik.
Wel zes verzetten trouwens.

Ze worden goedkoop he? PeterM5
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Techno » di 28 feb 2012, 15:40

Nou goeiekoop..... laten we het op "enigszins betaalbaar"houden. Hypocriet5
Techno
Donateur

Berichtdoor V8 » di 28 feb 2012, 22:37

Volgens mij:

- zijn ze destijds (2007) begonnen met de 4.2 gekoppeld aan de automaat. Alle 2007 modellen zijn dus 4.2's met automaat
- medio 2008 kwam er een uitvoering bij, de 4.7 (de S) gekoppeld aan de CC bak
- in 2009 werd deze 4.7 ook leverbaar met de automaat.

Daarnaast zal, zoals Boomerang ook al aangeeft, de CC een transaxle zijn, en de automaat niet, omdat dit bij mijn weten bij de QP V ook zo is, en de GranTurismo en de QP V technisch vrijwel identiek zijn.

Police5 Topic moet wel verplaatst worden geloof ik, GranTurismo en GranCabrio hebben een eigen categorie. Police5
V8

Berichtdoor Boomerang » di 28 feb 2012, 22:47

De automaat zit idd rechtstreeks aan de motor en dus is de CC wellicht alleen al door de betere gewichtsverdeling wat sportiever van karakter.
1800 kilo....
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » za 03 feb 2018, 22:55

"Uit een vorig leven..."
https://www.autoweek.nl/rijimpressie/ma ... ismo-2018/

Het oordeel van de tester is tamelijk voorspelbaar, maar de enthousiaste reacties van veel lezers zijn heel leuk!

En: de scherpst geprijsde in NL staat nu bij Franco te koop! Met volledige historie bij Franco, jazeker!
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » zo 04 feb 2018, 11:40

Beetje veel zwart.
En kms.

Stomme review weer van AW.
Appels en peren vergelijken; compacte sportwagens vergelijken met een van de grootste Grand tourers die er op de markt zijn.

Wat ik nog het meest kwalijk vind is die ruim 90k aan BPM.
Terwijl we allemaal weten dat die modernere concurrenten alleen tijdens de laboratorium omstandigheden tot die veel lagere waardes komen dankzij turbo techniek en lage toerentallen.
In de praktijk zijn ze wel iets, maar niet zóveel zuiniger.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor duetto » ma 05 feb 2018, 12:27

@Cassiopeia: naast enthousiaste reacties zijn er ook AW-lezers die vinden dat de GranTurismo verboden moet worden en die alleen maar heel boos zijn op GT-rijders. Ik heb me maar niet in de discussie gemengd.

@Boomerang: de BPM is nu eenmaal heel progressief. De Stelvio heeft een CO2-uitstoot van 210 g/km en dat kost ruim 34.500 aan BPM. Voor een auto die 2/3 van die uitstoot heeft betaal je ruim 7.900 aan BPM, en voor een auto die 1/3 van de uitstoot heeft minder dan 500?! Met andere woorden: om eenzelfde bedrag aan BPM op te brengen als ik straks mag aftikken moeten er 69 auto's met een uitstoot van 70 g/km de weg op, die dan dus in totaal 23x zoveel CO2 uitstoten als mijn Stelvio.
duetto
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 05 feb 2018, 23:12

Boomerang schreef:Wat ik nog het meest kwalijk vind is die ruim 90k aan BPM.

Het is in Nederland nogal bon ton om maar tegen die enorm hoge BPM aan te schoppen.
Ja, het is zo, bij onze zuiderburen is een GranTurismo zomaar 90 mille goedkoper. Maar voor dat geld rij je er niet in weg. Je moet dan eerst de BIV (Belasting Inverkeerstelling) aftikken. De hoogte daarvan hangt af van welk gewest, het fiscaal vermogen, datum eerste inschrijving en, jawel,de ook zeer progressief belaste uitstoot. Voor een GranTurismo is de rekening in Vlaanderen elf mille. En als je de auto verkoopt, dan betaalt de volgende eigenaar dat bedrag weer om de auto op zijn naam geregistreerd te krijgen. Als de auto acht jaar oud is, zijn de kosten van de registratie nog steeds EUR 8.500. Kom daar in Nederland maar om met 24 euri voor een kentekenoverschrijving!
Dan betaal je ook nog VB (verkeersbelasting), te vergelijken met onze MRB. Voor diezelfde GranTurismo bedragen de kosten EUR 3.500 per jaar.
De conclusie is dus dat de belastingen in België bepaald niet lager zijn, maar meer zijn uitgesmeerd over de hele levenscyclus van de auto. Iedere eigenaar krijgt zo zijn deel.

https://belastingen.fenb.be/vfp-portal- ... tml#/q/top
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 05 feb 2018, 23:59

Hè, wat gek, waarom haal je de belastingsituatie in België er nou bij?
Die is immers helemaal niet relevant in de discussie over de onrechtvaardigheid die in de NEDERLANDSE BPM regeling zit?!
Het ging er juist om, dat deze auto hier in NL zoveel zwaarder wordt belast, dan bv een even krachtige maar modernere turbo concurrent.
Die laat op de testbank inderdaad vaak gunstiger getallen zien, maar is in de praktijk maar heel weinig zuiniger.
Dáár ging het om.
Boomerang
Donateur

Volgende

Keer terug naar GranTurismo, GranCabrio en Concepts