228 project

Post hier jouw trots

228 project

Berichtdoor Marten » vr 18 mei 2012, 18:59

Zo, dit jaar nog naar Frankrijk (Alpen wederom) en Cars for Kids en waarschijnlijk nog wat andere leuke uitstapjes en dan moet het maar gebeuren.

Wat?

Vandaag de 228 opgehaald bij Jorrit die motor-bak en diff. olie heeft ververst en ook even heeft gekeken naar een merkwaardige "lekkage" bij de linkercilinderbank.
Bij de koude start komt er van het uitlaatspruitstuk bij cil. 4 wat rook, die na 10 minuten weg is. Wat er de oorzaak van is kon ook Jorrit me niet vertellen, in ieder geval niet de bekende euvels zoals de O-ring die daar achter op het nokkenashuis zit.

Het lijkt een mix van wat olie en koelvloeistof, waar wat van lekt als de motor afkoelt. Alleen, olie hoef ik nauwelijks bij te vullen (1 à 2 liter op 10.000 km, inclusief 3000 vakantierit waarvan een deel echt gassen over Franse bergpassen) en koelvloeistof vul ik sowieso niet bij.
De enige keer dat dit nodig was, was afgelopen zomer in Frankrijk bij 42 graden na een paar uur durende rit over een bergpas met enorm steile hellingen (echt in z'n 1 en 2, zo steil).
En ook toen nog geen 1/2 liter en daarna niet meer.

Een vreemde zaak, maar Jorrit gaf aan dat hij onze 228 nog steeds een hele strakke en goed rijdende Maser vindt, maar dat het ook tijd wordt voor wat TLC (tender love and care), zeker nu ik dit jaar al met de carrosserie aan de slag ga.

De rechterdeur wordt vervangen door een nieuwe, bij David Askew gevonden, de oude ga ik herstellen en opslaan.
004.JPG
001.JPG
Tegelijk pakken we ook het linkerportier aan, dat nog goed te redden is.

Dit houdt in beide zijkanten spuiten, dus pakken we meteen ook de motorkap mee waar steenslag op zit.
Dan gaan we de felsranden van motorkap en kofferdeksel "verzuipen" in de ML.

Ook de velgen moeten gespoten worden.

Voor 2013 gaat het erop neer komen dat ik de 228 stil ga zetten om de techniek beet te pakken en zal het erop neer komen, dat ik volgend jaar niet of nauwelijks zal rijden met het "beest".

Het laatste project dat ik heb beetgepakt duurde ook bijna 2 jaar en leverde een bijna fabrieksnieuwe Giulia op, zover wil en kan ik niet gaan, maar half werk is ook niet mijn cup of tea.

Dus, wordt vervolgd, en uiteraard met foto's, maar eerst dit jaar nog wat pret maken Driving5 .
En volgend jaar met sleutelen uiteraard...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Re: 228 project

Berichtdoor Jimkempe » vr 18 mei 2012, 19:05

Ik zou zeggen, veel succes met het verder verbeteren en optimaliseren van de Maser. Lijkt me leuk om af en toe de verdere vorderingen te lezen!

Marten schreef:
Het laatste project dat ik heb beetgepakt duurde ook bijna 2 jaar en leverde een bijna fabrieksnieuwe Giulia op, zover wil en kan ik niet gaan, maar half werk is ook niet mijn cup of tea.

Optisch gezien weet je dat je wanneer de tijd daar is bij mij terecht kan 2thumbs
Maserati 4.24
Maserati 222SE
Maserati Ghibli 2.8
Alfa Spider 2.0 TS
Mercedes E420 combi
Jimkempe
Moderator

Berichtdoor Andrew » vr 18 mei 2012, 21:14

Nou Marten; ik hoop van harte dat je na het uitvoeren van de plannen (en wat verder "ter tafel" komt; 't is een Maserati) een fijne 228 ziet herboren worden. De 228 heb ik altijd een fraaie auto gevonden, met mooie verhoudingen. Ik hoop jou machine eens te zien. Plezier en succes gewenst !

Andre w
Andrew

Berichtdoor stijn » za 19 mei 2012, 08:57

Mooi project Marten, en met jouw achtergrond en ervaring met waarschijnlijk geweldig resultaat.
Succes Thumbsup5
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Marten » za 19 mei 2012, 20:04

Ik ga m'n best doen. Qua carrosserie valt 't erg mee, op de deuren na dan die nog niet heel erg slecht zijn, maar langer wachten wil ik niet.
Heb een hekel aan roestpukkels.

Voor wat betreft de motor ga ik eerst de komende weken/maanden eens rustig uitvogelen waar nu die gekke rookpluimpjes bij het linker uitlaatspruitsuk vandaan komen.
't Is ook alleen de 1e 10 minuten na de koude start, bij warme motor totaal geen last.

Ook uit de uitlaat geen witte pluimen, geen geborrel in het expansietankje, dus een koppakking is onwaarschijnlijk.
't Lijkt meer op een tapeindje wat iets te ver in de kop is gedraaid ooit, of verkeerd uitgeboord. De koppen zijn er in ieder geval 2x af geweest, die documentatie heb ik.

Een keer bij een Alfa 156 TS 16V meegemaakt, dat een of andere kluns te lange tapeinden in de cilinderkop had terug gezet na een revisie en daarmee een waterkanaaltje had geraakt, sijpelde de koelvloeistof langs de schroefdraad, zoiets.

In het ergste geval is er een haarscheurtje in de kop, maar dat komt bij 18V motoren volgens Jorrit eigenlijk nooit voor.

Volgend weekend het koelsysteem maar eens onder druk zetten met koude motor en nogmaals een snuffeltest doen.
Had ik vorig jaar ook al gedaan en geen bijzonderheden.

Voor degenen die het niet weten, een snuffeltest (Midlock) gebeurt met behulp van een testvloeistof. Deze testvloeistof reageert op CO.
De vloeistof zit in een cilinder met balg
images.jpg
en wordt op het expansievat geplaatst met warme motor en ingeknepen balg. Door de balg langzaam los te laten worden de dampen uit het expansievat door de testvloeistof gezogen en als deze van paars naar geel verkleurt.....foute boel.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » zo 27 mei 2012, 14:11

Zo, even een update.
Niks beters te doen met dit warme weer?
Ja, maar de 228 liet zich gisteren weer eens van zijn slechte kant zien.

De planning was om naar de zaak te gaan en de 228 helemaal na te lopen en een begin te maken met het zoeken naar die vreemde lekkage bij de linker cilinderkop, om daarna naar de plaatwerker te gaan voor een plan de campagne, naar Mijdrecht om de airco even te laten vullen en dan vandaag en morgen door het land te gaan zwerven als een soort testrit, met vrouw en kind in Grenoble vanwege een voetbaltoernooi.
Alvast "5 in 1" in het koelsysteem gegoten, das een naar chemisch goedje dat oa haarscheurtjes dicht en het koelsysteem reinigt.

Op weg naar de werkplaats kapte gisteren echter de airco er weer eens mee en ging ook echt niet meer aan.
Aangekomen op de zaak de 228 op de brug gezet en m'n checklist even afgewerkt, het goed nieuws is dat de auto technisch/mechanisch in topconditie is en klaar voor Frankrijk.

Ook het koelsysteem is in orde en uit de "snuffeltest" bleek dat de koppakkingen ook goed zijn.
De vreemde lekkage heb ik ook uiteindelijk gevonden, deze komt van de achterste hoek van de linker nokkenashuispakking en trekt dicht als de motor warm wordt.
Volgend jaar vervangen dus, en gelijk de distributie mee vervangen.

Ondertussen Jorrit even gebeld en daar langs gereden om een druktoets aircopaneel op te halen, in de overtuiging dat het tiptoetsenpaneel de geest had gegeven en daarna, nog steeds zonder airco en inmiddels drijfnat van de transpiratie door naar de plaatwerker.

Ook hier een meevaller, blijkt inderdaad een vakman, getuige het werk dat hij liet zien en niet duur.
Linkerdeur strak maken, stuk plaatwerk er in lassen en verzinken, rechterdeur vervangen en beide zijkanten (gedeeltelijk) spuiten voor € 800.=.
Daarbij haal ik wel zelf de deuren kaal en uit de auto en lever ze eerst aan, zodat hij vast de binnenkanten kan spuiten. Daarna de deuren in de auto en de auto aanleveren, zodat de buitenkanten gespoten kunnen worden met "uitspuiten" naar de schermen voor en achter.

Thuis gekomen gelijk met de airco aan de slag en om een lang verhaal niet nog langer te maken, het probleem zit niet in het paneel (heb ik nu iig wel een reserve).
Na veel graaf- en zoekwerk blijkt het probleem in de voedingsdraad van het hele spul te zitten die ook de 3 groene relais die rechts boven aan het kachelhuis zitten van stroom voorziet. Deze relais zijn voor de 3 snelheden van de kachelmotor en hiervandaan gaat ook de voeding naar het aircopaneel.

Ik kom er helaas niet achter waar deze blauwe draad heenloopt, hij verdwijnt ergens in het dashboard.
De kortste weg is denk ik uiteindelijk zelf een gezekerde en relaisgestuurde voeding te trekken, de bedrading is al hier en daar flink aan gerommeld (heb ik inmiddels wel al aangepakt en bedrijfszeker gemaakt) dus dit moet dan ook maar.

Foto's volgen nog, het lijkt nu net of er een kleine bom is ontploft in de 228, maar het fototoestel en m'n telefoon zijn op dit moment nog in Grenoble.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Vince » zo 27 mei 2012, 16:43

Lekker bezig, Marten!

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Vince
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 28 mei 2012, 15:41

Wat foto's, zoals beloofd: de middenconsole
MIDDENCONSOLE.JPG
achter de middenconsole
ACHTER DE MIDDENCONSOLE1.JPG
en nogmaals
ACHTER DE MIDDENCONSOLE2.JPG
Laatst bijgewerkt door Marten op ma 28 mei 2012, 15:44, in totaal 1 keer bewerkt.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 28 mei 2012, 15:43

En nog een paar:de 3 groene relais die het hele spul van stroom voorzien, de nrs 4, 5 en 6 in het onderste plaatje. Hier komen tevens de + en geschakelde + vandaan voor het aircopaneel en ze sturen via de kachelweerstand nr 7 de 3 snelheden aan
DE 3 RELAIS.JPG
de blauw zwarte draad waar geen prik op staat, in het onderste plaatje rechts is dat de draad met Ro (Rosso) op de 4-polige stekker 15, maar dat klopt dus niet met m'n 228
DE BOOSDOENER.JPG
hier even op klikken voor een vergroting
4-020.gif
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Berichtdoor Marten » ma 28 mei 2012, 16:15

Maar er klopt wel meer niet, in het plaatje hieronder (weer even op klikken voor vergroten) is nr 23 (in de rechteronderhoek) de kachelweerstand, maar die zit bij een 228 niet op deze plek, maar onder de afdekplaat bij de ruitenwissers
100_065.gif
als ik er niet uit ga komen waar deze blauw zwarte naarling heen loopt, komt er gewoon een nieuwe voeding. Niet origineel, maar wel praktisch. En er is toch al redelijk (ondeskundig) aan de bedrading geknutseld (het meeste is nu wel op de correcte manier aangesloten) en bovendien wordt alles door mij gearchiveerd, dus..
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Marten
Donateur

Volgende

Keer terug naar My Maserati