factsheet 222 / 2.24v en varianten

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Michele » vr 22 okt 2010, 21:47

Factsheet 222 / 2.24v modellen en Racing, basisinformatie

222: feitelijk een Biturbo Si met een facelift, oorspronkelijk alleen in Italië leverbaar
2 liter, 3 kleppen per cilinder, 220 Pk 257Nm, loodvrij 98,
prestaties: 0-100km/u: 6,1 sec. topsnelheid 225 km/u
Tipo: AM 331BOSI, motor AM 471

222 E: uiterlijk identiek aan de 222 maar dan met 2,8 liter onder de kap, E staat voor Export model
2.8 liter, 3 kleppen per cilinder 225 pk 363Nm, loodvrij 98
prestaties: 0-100km/u: 6,1 sec. topsnelheid 225 km/u
totale productie 222 en 222 E: 1156 stuks tussen 1988 en 1992

222SE: gefacelifte E, optioneel leverbaar met verstelbare Koni schokdempers
2.8 liter, 3 kleppen per cilinder 225 pk 363Nm (250 pk 382Nm Non kat), loodvrij 98
prestaties: 0-100km/u: 6,1 sec. topsnelheid 220 km/u

222SR: identiek aan de SE, maar dan met het kattenogen front
2.8 liter, 3 kleppen per cilinder 225 pk 363Nm (250 pk 382Nm Non kat), loodvrij 98
prestaties: 0-100km/u: 6,1 sec. topsnelheid 220 km/u
totale productie van de 222SE en SR samen 210 stuks tussen 1991 en 1993
Tipo: AM 331B28, motor AM 473

2.24v: uiterlijk een 222SE, maar dan met een 2 liter 24 klepper, leverbaar met of zonder verstelbare dempers
2 liter, 4 kleppen per cilinder 245 pk, 296 Nm, loodhoudende 98
prestaties: 0-100km/u: 5,9 sec. topsnelheid 230 / 240 km/u
Remmen: discs all round (ventilated front discs with floating calipers), dual circuit, servo-assisted
totale productie ongeveer 1147 stuks tussen 1989 en 1992, inclusief de serie II modellen
Tipo: AM 331B204, motor AM 475

2.24v serie 2: gefacelifte 2.24v met nieuwe kattenogen neus, nu ook leverbaar met katalysator en loodvrije motor, verstelbare dempers standaard
2 liter, 4 kleppen per cilinder 245 pk, 296 Nm, loodhoudende 98 of 240pk en loodvrije 98 voor de kat versie
prestaties: 0-100km/u: 6,1 sec. topsnelheid 230 / 240 km/u
totale productie serie II ongeveer 200 stuks, aantal met loodvrij blok onbekend (gok: 50 stuks) bouwjaren 1991-1992
Tipo: AM 331B204K, motor AM 475 maar in de loodvrije uitvoering met AM 490 (Racing!) koppen

222 4v: 222 met een 2.8 liter 24 klepper. zeer zeldzaam
2.8 liter, 4 kleppen per cilinder 280 pk 431Nm loodvrij 98
prestaties: 0-100km/u: 5,9 sec. topsnelheid 255 km/u
totaal aantal gebouwd 130 stuks tussen 1991 en 1993
Tipo: AM 331B28R, motor AM 477

Racing, gekietelde 2.24v met kattenoog neus, in principe alleen leverbaar in rood of zwart, verstelbare dempers standaard
2 liter, 4 kleppen per cilinder 283 pk, loodvrij 98
prestaties: 0-100km/u: 5,9 sec. topsnelheid 256 km/u
Remmen: discs all round (ventilated front discs with floating calipers), ATE dual circuit, servo-assisted
totaal aantal gebouwd: 230 stuks tussen 1990 en 1992
Tipo: AM 331B204R, motor AM 490

Edit: basisinformatie aangepast
Laatst bijgewerkt door Michele op vr 11 feb 2011, 16:45, in totaal 2 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Giulia » za 23 okt 2010, 07:19

Racing heeft 285 paardjes en (officieel) 230 ex. geproduceerd.
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Modena » za 23 okt 2010, 09:01

Michele schreef:222 SE: gefacelifte E, optioneel leverbaar met verstelbare Koni schokdempers
2.8 liter, 3 kleppen per cilinder 225 pk 363Nm (250 pk 382Nm Non kat), loodvrij 98


222 SE: esthetisch sportievere versie van de E, optioneel leverbaar met verstelbare Koni schokdempers
Leverbaar in rood, zwart, zilver en blauw. De nieuwe bumpers maakte de Biturbo iets langer.
Eerste Biturbo series waarin het gouden klokje op het dashboard voorzien is van verlichting.
2.8 liter, 3 kleppen per cilinder 225 pk 363Nm (250 pk 382Nm Non kat), loodvrij 98, 0 to 100 km/h in 6.2 sec.
totaal aantal gebouwd 210 stuks tussen 1990 en 1993, verdeeld over de 222 SE en 222 SR
Waarde exemplaar in goede staat anno 2010: 8.500 euro

Michele schreef:222 4v: 222 met een 2.8 liter 24 klepper. zeer zeldzaam
2.8 liter, 4 kleppen per cilinder 280 pk 431Nm loodvrij 98
totaal aantal gebouwd ??? stuks tussen 1992 en ...


222 4v: 222SR met een 2.8 liter 24 klepper, bredere banden, 16-inch velgen en standaard elektronisch verstelbare dempers.
2.8 liter, 4 kleppen per cilinder 280 pk 431Nm loodvrij 98, 0 to 100 km/h in 6.0 sec
totaal aantal gebouwd 130 stuks tussen 1991 en 1994
Waarde exemplaar in goede staat anno 2010: 12.500 euro

Michele schreef:Beruchte punten van iedere Biturbo: zekeringenkast


Beruchte punten van iedere Biturbo: afstellen van de kleppen, roest, zekeringkast
Modena
 

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Michele » za 23 okt 2010, 11:38

Do en don't bij de aanschaf van een Maserati Biturbo en de 222/ 2.24v / Racing in het bijzonder

ALGEMEEN

Tweedehands Maserati's uit de Biturbo-serie zijn vaak zeer betaalbaar en daar is een reden voor: de slechte reputatie. Die reputatie is gedeeltelijk verdiend (elektriek) en gedeeltelijk aangepraat door eigenaren die slecht onderhoud pleegden en vervolgens merkten dat hun auto er mee stopte.

Een Biturbo kan heel betrouwbaar zijn als hij (of is het zij bij een Maserati?)keurig op tijd zijn onderhoud heeft gehad, door iemand die weet wat hij doet. De prijs van een grote beurt is vaak even slikken en in veel gevallen is dat dan tevens het laatste onderhoud aan de auto, waarna het met de betrouwbaarheid van kwaad tot erger kan gaan. Reken voor een 'normale' grote beurt (om de 20.000 km) op ca. € 1.500 als er niks geks aan de hand is. Een klein beurt kost meestal rond de € 300 - 500. Groot onderhoud met kettingen, distributie en kleppen stellen gaat om de 30.000-40.000 km richting de 2 mille.

Stevig trappen bij koude motor en ondeskundig turbogebruik bekorten de levensduur van de mechaniek zeer drastisch. Laat altijd eerst de motor op temperatuur komen (water op 80 graden, dan nog drie tot vier keer die tijd om de olie lekker warm te krijgen) en ga dan pas op het gas staan. 0-100km/u kan binnen 6 seconden, maar dat is eigenlijk niet goed voor de auto en geeft een extreme belasting op het differentieel.

AANDACHTSPUNTEN

- Zwakke punten van iedere Biturbo is de carrosserie. Let op roest rond de randen rond de koplampen, de schermen achter de voorwielen, de onderkant van de deuren en het plaatwerk rond de ruiten (contacterosie).
- De elektronica is oppassen. De zekeringenkast is beperkt houdbaar en geeft nog wel eens problemen, doorsolderen is vaak een oplossing, maar een andere zekeringenkast plaatsen kan ook. In beide gevallen een pokkenklus. Gebruik bij voorkeur NOOIT de achterruitverwarming als je zekeringenkast je lief is!
- Dansende meters in het dashboard zijn doorgaans het resultaat van versleten meters en / of slechte contacten. ze zijn gemakkelijk te verwisselen gelukkig
- Het differentieel en de bak. Het diff is voor de Racing en de 222 modellen met de 2,8 liter (koppel!) eigenlijk onderbemeten en bij regelmatig stevig accelereren kan het gaan klapperen en gieren en in het ergste geval kunnen er tandwielen afbreken. (liever geen stoplichtsprintjes!). De ZF (dogleg first) of Getrag (klassiek patroon) versnellingsbak is behoorlijk bulletproof, maar er klinkt vaak een ratelend geluid uit de Getrag bak bij stationair draaien. Dat is speling op de bussen en daar is niets aan te doen, maar het kan ook geen kwaad.
- De stuurbekrachtiging en het stuurhuis. De stuurbekrachtigingspomp kan er mee stoppen, en ook kan de vloeistof bij hoge belasting door hitte veranderen in "yogho yogho'. In beide gevallen kjan er nog probleemloos gereden worden, maar het gaat wel een tikkie zwaarder. Het stuurhuis ligt zeer laag en pakt veel vuil en soms een tik van de straat waardoor het stuk kan gaan. Idem voor de kruiskoppeling onderaan de stuurstang.
- Oververhitting komt nog wel eens voor, zeker met een stevige buitentemperatuur en hard rijden kan de motor eigenlijk zijn warmte niet goed kwijt. De 2.8 modellen hebben hier wat meer last van dan de 2 liters aangezien er bij die laatste meer ruimte voor koelwater is in het blok.
- De auto's in deze serie staan laag op hun poten en een kapotgereden carterpan, stuurhuis of catalysator is niet raar
Laatst bijgewerkt door Michele op vr 11 feb 2011, 16:48, in totaal 1 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor koen2224v » za 23 okt 2010, 21:41

verschil tussen 222 en 222E,222E heeft het betere interieur,zijn trouwens overigens verdomd zeldzaam,heb het idee dat ze ooit door hessing zijn omgedoopt tot 222 SE,aangezien door het oudere uiterlijk onverkoopbaar waren,in italie werd in 1988 al de 224v verkocht,dus de 222 E was al al achterhaald
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Michele » za 23 okt 2010, 21:49

koen2224v schreef:verschil tussen 222 en 222E,222E heeft het betere interieur,zijn trouwens overigens verdomd zeldzaam,heb het idee dat ze ooit door hessing zijn omgedoopt tot 222 SE,aangezien door het oudere uiterlijk onverkoopbaar waren,in italie werd in 1988 al de 224v verkocht,dus de 222 E was al al achterhaald

heb er niettemin wel eens een gezien in Belgie op een meeting op Spa
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor koen2224v » za 23 okt 2010, 22:07

ik blijf er trouwens bij dat de opvolger van si,de 22.4v is,kijk maar naar de kleurstelling.de 222 is een kleurloze auto,heb het idee dat deze auto is gemaakt om alle onderdelen op te maken
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Michele » zo 24 okt 2010, 14:52

koen2224v schreef:ik blijf er trouwens bij dat de opvolger van si,de 22.4v is,kijk maar naar de kleurstelling.de 222 is een kleurloze auto,heb het idee dat deze auto is gemaakt om alle onderdelen op te maken

Klopt, als je de eerste 222 naast de laatste Si zet, dan zie je dat alleen de neus wat gefacelift is.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Tridente » ma 25 okt 2010, 07:03

Michiel,

die dansende meters; weet je ook welke contacten daar meestal debet aan zijn; heb nog steeds een stijgerende toerenteller als het interieur warm wordt. (Hele klokkenpaneel is overigens 2 jaar geleden vernieuwd dus aan de teller ligt het niet)?
Ton 1993 Ghibli, Fast as the wind!!!
Avatar gebruiker
Tridente
Donateur
 
Berichten: 280
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:18
Woonplaats: Geldrop

Re: factsheet 222 / 2.24v en varianten

Berichtdoor Dutchy » ma 25 okt 2010, 15:58

De tip van Modena is dat het dansende klokkenspel iets is dat vaker voorkomt. Wellicht een idee om daar een eigen topic over te beginnen en die dan vervolgens te linken in de factsheet. Dat houd de factsheet mooi schoon en compleet en de zoekfunctie wordt daar door verbeterd. Ik zal dan ook een sticky maken van de factsheet. Mooie compromis toch???

Wie neemt in deze even het voortouw om een nieuw topic te starten mbt het klokkenspel?

Wanneer dat gebeurd is mag Vince vegen.... dat doet ie namelijk graag heb ik uit betrouwbare bronnen "(^&$@
If you want to get INTO the dessert take a Landrover BUT if you want to get OUT of the dessert take a LANDCRUISER!
Dutchy
 
Berichten: 2104
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:09

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast