oude distributie riemen

Nieuws en belangrijke mededelingen

oude distributie riemen

Berichtdoor koen2224v » wo 22 aug 2012, 21:39

voor degene die weleens in duitsland bij e.k. riemen besteld voor 18v/24v opgelet zijn oude pirelli riemen uit 1996
koen2224v

Re: oude distributie riemen

Berichtdoor Techno » do 23 aug 2012, 08:26

Waar is ie gebleven eigenlijk??? De hele internetsite is ook uit de lucht.
Techno
Donateur

Berichtdoor Logout » do 23 aug 2012, 11:11

@Koen2224v: Bedankt voor de tip! Hopelijk behoed dit op zijn minst een paar mensen voor een enorme schadepost.
Thumbsup5

---

Het zal je maar gebeuren dat je preventief de distributieriem van jouw auto vervangt en er vervolgens een meer dan 15 jaar oude riem omheen gaat. Ik weet niet hoe mijnheer K@ch ze al die tijd heeft opgeslagen (misschien in de koelkast?) maar het lijkt mij zeer riskant om zo'n riem te gebruiken.

Misschien is het handig als iemand die wat meer weet over de riemen even een update geeft of de Nederlandse Maserati-importeur of een niet merkgebonden partij in Nederland ze nog kan leveren. En zo ja, dan is het vooral van belang om te weten of deze van een recente productiedatum zijn.
Logout

Berichtdoor Giulia » do 23 aug 2012, 11:45

Wat ik heb begrepen van enkele technici in de racerij is dat riemen juist verouderen door en veelvuldig stadsverkeer en de hoeveelheid hitte die daarbij vrijkomt onder de motorkap. Snelwegkilometers zijn veel inder schadelijk voor een distributieriem vanweg de relatief lage belasting bij constante snelweg snelheden.

Een nieuwe riem die lang ligt hoeft niet persé droog of oud te zijn heb ik begrepen.
Giulia
Donateur

Berichtdoor koen2224v » do 23 aug 2012, 12:06

gaat er meer om,dat ze verkocht worden als nieuw,terwijl ze niet nieuw meer zijn na 16 jaar,ken het hele verhaal van een goede duitse vriend

zou niet weten of ze na zoveel tijd minder qua qualiteit zijn???
koen2224v

Berichtdoor Logout » do 23 aug 2012, 18:00

Ik meen ooit eens gehoord te hebben dat rubberproducten die niet vacuum opgeslagen zijn naar verloop van tijd in kwaliteit achteruit gaan.

Dit is toch ook het geval met autobanden? Of is dit een 'broodje aap' verhaal? Ik heb een kennis die begin jaren '90 een Alfa Giulia in Rome ging ophalen en daar was net een 'NOS' (New Old Stock) band uit de jaren '80 ondergezet. Deze band explodeerde al op de noord italiaanse autostrada en hij heeft mazzel gehad dat hij dit grapje overleefd heeft.

Voor mijn gevoel kan het nooit goed zijn om een meer dan 15 jaar oude distributieriem te monteren...

Zijn er experts in de zaal die hier meer over weten?
Logout

Berichtdoor Stefan » do 23 aug 2012, 20:24

De echte kracht in een distributieriem zit niet in het rubber zelf maar in de vezelversterte lagen zoals de kevlar, glasvezel lagen. Over het algemeen zijn die niet zo gevoelig voor 'verjaring' als rubber. De functie van het rubber op een distributieriem is de grip en een geruisloze loop maar het doet weinig wat betreft de sterkte ervan. Een riem die 15 jaar op de plank ligt zal dus nog wel veilig en bruikbaar zijn maar mijn voorkeur zou toch wel naar een iets versere uitgaan. Eigenlijk alleen omdat het rubber eerder haarscheuren gaat vertonen en daardoor de vezels eerder bloot komen te liggen en die vezels worden dan weer bloodgestelt aan diverse stoffen/gassen wat de levensduur weer verkort.
Ik vraag me dus ook af of een band daadwerkelijk klapt na 25 jaar als deze gewoon ergens in het donker opgeborgen heeft gelegen. De enige functie van het rubber is eigenlijk om wrijving tussen velg en wegdek te veroorzaken, de sterkte van de band zit ook in de vezel of staal versterkte lagen en de kwaliteit van het rubber is wat dat betreft verwaarloosbaar.
Stefan

Berichtdoor Danny » do 23 aug 2012, 22:56

Sorry hoor Stefan, maar volgens mij is het onzin wat je zegt. Ik heb een oude band op mijn mountainbike liggen, profiel is nog als nieuw maar de band is zeker 15 jaar oud. Laatst ging er een takje dwars door de band heen tijdens het fietsen. Dat was met een nieuwe band nooit gebeurd.

Maserati schrijft voor om de distributieriem tenminste 1 x per 3 jar te vervangen, ook al heeft de auto geen meter gereden. Daar zal vast de nodige veiligheidsmarge ingebouwd zijn maar toch. Dus wil je geen riem hebben die al 15 jaar oud is.

Al met al een hele goede en terechte waarschuwing door Koen.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Stefan » vr 24 aug 2012, 20:02

Het verschil is dat als een distributieriem gemonteerd zit deze onder spanning zit.
Aangezien koolstofvezels, 'kevlar', glasvezels en toevallig ook rubber onderhevig zijn aan een materiaaltechnisch fenomeen genoemd 'kruip' gaan de materiaaleigenschappen achteruit als deze onderhevig zijn aan spanning en/of temperatuur. Een materiaal dat onderhevig is aan kruip veranderd (plastisch oftewel blijvend) van lengte en treksterkte wanneer ofwel de spanning toeneemt ofwel temperatuur toeneemt, met andere woorden als de riem gemonteerd zit. Als de auto stil staat is hij onderhevig aan spanning, als de auto rijd is hij onderhevig aan zowel spanning en temperatuur, zie daar de overeenkomst tussen kilomters en leeftijd van een distributieriem.
Het is dus geen onzin wat ik verkondig maar desondanks wel een goede waarschuwing van Koen.
Een fietsband heeft relatief weinig 'reinforcement' in vergelijking tot een autoband of een distributieriem dus zal gevoeliger zijn voor veroudering.

Simpel en niet geheel volledig verhaal erover, voor de liefhebber zijn er boeken vol over geschreven en het is nog steeds 1 van de grootste hoofdbrekers voor de beste geleerden bij het construeren.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruip
Stefan

Berichtdoor Marten » vr 24 aug 2012, 20:21

Ja en nee, voor wat betreft de onzin.

Voor banden staat een levensduur van ongeveer 7 jaar en distributieriemen worden berekend op draaiuren. Koel en donker (en vacuum) helpen wel om de levensduur te verlengen bij producten die niet gebruikt zijn.

Het verhaal van Giulia voor wat betreft de distributieriemen klopt exact, Fiat hanteert (hanteerde) speciaal voor NL verkorte vervangingsintervallen voor riemen (60.000 km of 3 jaar ipv 120.000 of 3 jaar) voor bv de TS 16V motoren, dit ivm relatief veel draaiuren tov kilometers.

Een rol speelt ook de constructie van de motor, moet de riem bijvoorbeeld veel bochten maken zoals bij de TS 16V's. Een Volvo 5 cilinder heeft een riem die veel minder opeenvolgende bochten moet maken en daarom hanteert Volvo een vervangingsinterval van 150.000 km.
Verder wordt bij sommige motoren ook de waterpomp door de riem aangedreven.

Fabrikanten hanteren een houdbaarheidsdatum voor hun producten (met een marge) omdat de werking daarna niet meer gegarandeerd kan worden en er bij een defect gevolgschades geclaimd zullen worden.

Is een nieuwe band die 10 jaar in een donkere schuur heeft gelegen dan onbruikbaar? Dat hoeft niet persé, maar ik raad iedereen af om hem te monteren. Bij een distributieriem lijkt het me duidelijk, gewoon helemaal niet doen.

Monteert je garage zo'n riem, dan zijn de gevolgen voor de garage.

In ieder geval een goede waarschuwing van Koen, en inderdaad, waar is de website van EK gebleven?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Volgende

Keer terug naar Belangrijke mededelingen