Zou ik zelf een riem uit 1996 monteren.... nee, als ik bij de concurrent er 1 kan kopen die gisteren van de band af gerold is heeft dat mijn voorkeur en met het oog daarop lijkt het me ook een goede waarschuwing.
Het grote verschil in intervallen voor distributieriemen zit voor het grootste gedeelte in de vorm van het profiel van de nokkenassen. Een nokkenas in een snellere auto is over het algemeen scherper gevormd, dus om een klep open te drukken zal in een kortere tijd (minder graden hoekverdraaiing van de nokkenas) een grotere kracht geleverd moeten worden door de riem oftewel er treed een piekspanning op. Deze piekspanningen zijn de grootste aanslag voor de riem.
Als je op de rijksweg rijd en het toerental is hoger is ook de massatraagheid van de nokkenas groter. Dan hoeft niet alleen de riem de kracht te leveren om de klep te openen, maar de massatraagheid van de nokkenas helpt daar ook aan mee, vandaar dat bij hogere toerentallen de kracht op de riem lager is. Daarnaast is de temperatuur in de motorruimte lager en voila, minder last van kruip dus