oude distributie riemen

Nieuws en belangrijke mededelingen

Re: oude distributie riemen

Berichtdoor Giulia » vr 01 maart 2013, 10:03

Er is een heel groot verschil hoe de riem gebruikt is. Stadskilometers belasten de riem veel zwaarder dan snelweg kilometers. Daarom is er bijvoorbeeld bij Alfa een vervangingsinterval afhankelijk van het soort gereden kilometers. Verder heeft een riem bijna niets te lijden van stilstand (het uitdrogingsverhaal is een lichtelijke fabel) maar meer van de hitte onder de motorkap (die maakt de riem juist brosser).
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6541
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: oude distributie riemen

Berichtdoor lqpl » vr 01 maart 2013, 11:42

Dus de conclusie blijft dezelfde: op gezette tijden vervangen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: oude distributie riemen

Berichtdoor Marten » vr 01 maart 2013, 20:43

Even een quote van mijzelf, jazeker:

Ja en nee, voor wat betreft de onzin.

Voor banden staat een levensduur van ongeveer 7 jaar en distributieriemen worden berekend op draaiuren. Koel en donker (en vacuum) helpen wel om de levensduur te verlengen bij producten die niet gebruikt zijn.

Het verhaal van Giulia voor wat betreft de distributieriemen klopt exact, Fiat hanteert (hanteerde) speciaal voor NL verkorte vervangingsintervallen voor riemen (60.000 km of 3 jaar ipv 120.000 of 3 jaar) voor bv de TS 16V motoren, dit ivm relatief veel draaiuren tov kilometers.

Een rol speelt ook de constructie van de motor, moet de riem bijvoorbeeld veel bochten maken zoals bij de TS 16V's. Een Volvo 5 cilinder heeft een riem die veel minder opeenvolgende bochten moet maken en daarom hanteert Volvo een vervangingsinterval van 150.000 km.
Verder wordt bij sommige motoren ook de waterpomp door de riem aangedreven.

Fabrikanten hanteren een houdbaarheidsdatum voor hun producten (met een marge) omdat de werking daarna niet meer gegarandeerd kan worden en er bij een defect gevolgschades geclaimd zullen worden.

Is een nieuwe band die 10 jaar in een donkere schuur heeft gelegen dan onbruikbaar? Dat hoeft niet persé, maar ik raad iedereen af om hem te monteren. Bij een distributieriem lijkt het me duidelijk, gewoon helemaal niet doen.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1713
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Vorige

Keer terug naar Belangrijke mededelingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten