welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » wo 09 mei 2012, 21:25

Slim gebaseerd op ervaring. Bij gebrek aan ervaring vaar ik een andere koers, moet wat meer redeneren, en kom in een aantal gevallen op t zelfde resultaat.
Andrew

Berichtdoor Andrew » di 18 sep 2012, 11:51

De Quattroporte is een fraai automobiel. Nu het voor ons een jaar is geleden dat zij door ons is geadopteerd, merk ik dat de gevoelens zich naar diverse kanten hebben laten leiden. De gevoelselementen passen niet zo onder deze rubriek die "techniek" heet, maar de band is gegroeid en/want er hebben wat iteraties plaatsgevonden tussen techniek en beleving.
Van die technische belevenissen wil ik nu wat opschrijven wat wellicht ter lering kan dienen, maar ook ter reflectie.

Zoals met zoveel zaken functioneert een zeer hoog percentage van de systemen waaruit een automobiel bestaat gewoon en goed. Zodanig beschouwd zijn klachten slechts kleinigheden. In mijn automobiel zit nog een laatste gremlin na de dramatische motorvervanging uit 2008, en om arbitraire redenen wil ik dit zelf oplossen.

Het eerdere geschrevene vervolgend moet ik melden dat de nieuwe nokkenassensor 1 week (= 4 ritten op 1 dag) blijdschap bracht. Daarna kwam het verschijnsel weer precies terug.
Dan moet het een water- of luchttemperatuursensorprobleem zijn. Daar wil ik niet zo aan. Als de motor na een moeizame start dan moeizaam klimt in toeren (geen toerenaanwijzing) en circa 1600 per minuut bereikt, breekt ineens het zonnetje door en besluit de eerst onwillige ECU om "toch normaal" te doen en hebben we ineens een machtige V8 in het vooronder die dat prachtige hese geluid maakt en die licht onrustige trilling waardoor je Ho ; we zouden bij techniek blijven. Het is slechts dat CE lichtje wat herinnert aan die slechte start.
Om te zien of het verschijnsel zich laat beinvloeden heb ik in beide ECU's op alle sensoringangen een passende parallelweerstand aangebracht. En er is marginale beinvloeding (lees verbetering), maar ik weet nog niet uit welke hoek het komt.
Waarom kan ik me niet meer herinneren waar ik heb gelezen dat de besturing in bepaalde gevallen besluit van "failure-on-selftest" mode in "normal" mode te springen ? Ook de man achter de "Bigturbo" site kent onze ECU's niet goed genoeg op dit aspect, en kan niet helpen.
Afijn. Motor gewoon starten, warm draaien en dan uitzetten. Uur wachten, en controleren of CE brandt: jawel, helaas en gelukkig. Dan beide ECU's er uit halen en vaststellen dat links en rechts niet verwisseld zijn; dat bij mijn auto de rechter ECU voor de toerenaanwijzing zorgt (niet verwacht); dat volgens alle temperatuursensors de motortemperatuur rond de 65 graden is; en dat de rechternokkenassensor er nu duidelijk uitspringt qua ohmse waarde.
Aangezien het inmiddels al avond begint te worden mag ook keukenuitrusting benut worden in de jacht op de voortvluchtige. Dus de kruk/nokkenassensors rap de oven in, en dit herbevestigd dat de rechternokkenassensor bij niet te hoge temperatuur iets boven de 1 KOhm weergeeft, waar de inmiddels nieuw aangeschafte vervangert netjes rond de 800 Ohm blijft. Hierbij moet ook vermeld dat de "oude" sensor van zijn connector gescheiden moest worden omdat de kabelrouting het niet toestond om hem heelhuids te verwijderen. Een mens zoekt vaak de weg van de minste weerstand, ook als het om sensors gaat, want de elegantere methode om de sensor netjes en zonder schade te verwijderen was die waarbij de distributie gedemonteerd zou gaan worden, en dat leek enig meer werk met zich te brengen waardoor hiervan afgezien werd. Het monteren van de nieuwe sensor werd ook met de minst moeitevolle manier uitgevoerd (buitenboordse kabelaansluiting, niet meer door het blok) waarbij het tot nu toe verborgen deel twee van onze klacht, de kabelboom die ooit blijkbaar een knauw heeft gehad, en passant werd verholpen. Nu gaf de de weerstandsmeting ter plekke bij de ECU keurig en alleen de waarde van de sensor aan.
Om de gremlin buiten te houden is de motorkap daarna goed gesloten en gaat de garagedeur altijd des nachts op slot. Sindsdien een tiental ritten gemaakt, en het resultaat is goed.
Andrew

Berichtdoor Andrew » ma 24 dec 2012, 15:41

in deze tijd van het jaar staat ze op stal.....
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Andrew

Berichtdoor MichaelK » zo 21 apr 2013, 15:35

Mocht je nog steeds jou geschiedenis aan het uitzoeken zijn van jou auto dan kan ik jou wel in contact brengen met Ronald.
Die heeft de motor ingebouwd en kan jou precies vertellen wat hij toen heeft gedaan.
Uitleg van de eerste hand lijkt mij beter dan speculaties van derde
MichaelK

Berichtdoor lqpl » zo 21 apr 2013, 18:29

He lees je nog steeds mee? Hoe gaat het met de studie?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 21 apr 2013, 19:34

Ja, vertel eens? Hoe is het met de voortgang? Studie en automobielen?

Prima plan overigens om Ronald (ik neem aan de Ronald die de inbouw heeft gedaan - de eigenaar van de auto op dat moment heette nl. ook Ronald) in contact te brengen met Andrew.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat Ronald B. momenteel doet. Wel is duidelijk dat het andere dingen zijn dan bi-turbo's op de weg houden.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor MichaelK » zo 21 apr 2013, 23:20

Ik lees heel af en toe nog eens het een en ander door, meestal techniek.
De studie vergaat uitstekend, 27 juni dubbele diplomauitreiking en dan door naar de bachelor.
Doordat ik doorga voor de Bachelor ben ik de komende jaren niet in staat om qua tijd en geld de Maserati in goede conditie te houden dus is die zo goed als verkocht. Alle Maserati onderdelen in ieder geval al wel.

Verder heb ik de innocenti nog steeds die momenteel 1l olie op de 150km verbruikt bij 100km/h en 2-3l olie op 150km bij 110-120 km/h. Die gaat zeer binnenkort dus de garage in. Die staat al voor de deur en kan bijna naar binnen.

Dus op dit moment bestaat mijn huidige auto uit een €100 model waar ik dagelijks 170km mee rijd (1 op 16)

De Ronald die ik bedoel is inderdaad de Ronald die de ombouw heeft gedaan. Hier waarschijnlijk beter bekend als R. te B. (wat overigens nog steeds klopt)
MichaelK

Berichtdoor lqpl » ma 22 apr 2013, 10:21

Dagelijks 170 km in een eend. 2thumbs
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor MichaelK » di 23 apr 2013, 12:55

Het is in dit geval een seat pizza, maar hij brengt me waar ik moet zijn om mijn stage af te ronden!
Die andere 2 komen niet eens in de buurt van de kosten van de pizza! coolio
MichaelK

Berichtdoor PeterM » di 23 apr 2013, 13:34

Seat Pizza unsure ... ken wel de Renault Lasagna... rolleyes
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo