welke motor in mijn V8 EVO ?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: welke motor in mijn V8 EVO ?

Berichtdoor Andrew » wo 08 mei 2013, 11:13

@ B7142lbs; jawel ik zou graag in contact komen met Ronald. Had je al gepm't, maar zo kan het ook.
Andrew

Berichtdoor Andrew » do 29 jan 2015, 20:59

Inmiddels is er weer een (onderhouds)jaar voorbij, en daarvan wil het volgende melden.
In het achterliggende jaar circa 500 kilometers verreden, dus dat was niet veel. De auto gedraagt zich zonder problemen, en laat zich fijn rijden. Aircopomp en filter vervangen. Nieuwe banden en goede afstelling maken de zaak rond.
Bij de APK was het lastigste punt de emissie van uitlaatgassen die zich niet aan de grenswaarden wensten te houden. Nu was de CO-waarde vorige jaar al op de grens (.55%); nu bleef dit .62% . Ter beinvloeding hiervan had ik al een flesje reiniger in een tank benzine weggereden, maar dat gaf geen verandering. Mijn garage (in het midden des lands) heeft daarop haar best gedaan om de reden van de hoge CO uitstoot te achterhalen door de motor goed na te lopen. Ook advies ingewonnen van Italauto over de motorregeling. Metingen gedaan met en zonder lambda-sondes. Het resultaat was telkens dat de motor prima draait en regelt, maar de "getallen" zijn gewoon iets te hoog. Mijn monteur kwam uiteindelijk met zijn conclusie dat de katalysator niet goed meer werkt. Graag een andere katalysator. (Ik heb de afspraak met mijn garage dat zij niet zelfstandig spullen kopen, maar mij contacten als het op onderdelen aankomt) Een blik in de prijslijst voor een nieuwe kat is voldoende om zeker te weten dat je dit niet gaat doen. En zolang wij Koen hebben is er veel te regelen; een nieuwe poeliespanner van de 3200GT past perfect, en een gebruikte maar met een gerucht van "bruikbaar" geleverde katalysator heb ik vervolgens aan de garage aangeleverd. Daar is van twee katalysatoren met veel snij- en knipwerk een nieuwe opgebouwd. De emissietest werd glansrijk gehaald; CO onder de .02% stationair. Dus dat was nogal een verbetering, maar dit was inmiddels ook wel te verwachten. Want in mijn betoog had ik nog niet vermeld dat mijn auto geen katalysator(en) had. Wisten we niet, maar verklaard een hoop. Desondanks werden er emissiegetallen geproduceerd die op de grens van een wel-kat-auto zaten. De verbranding was dus optimaal. Maar goed; auto is weer op stal. Happy5
Andrew

Berichtdoor Andrew » di 03 nov 2015, 14:40

En inmiddels is in het 100-ste jaar van Maserati met mijn QP 100.000 kilometer gereden.
Andrew

Berichtdoor cassiopeia » di 03 nov 2015, 16:47

Over die katalysator begrijp ik niet. Volgens mij is elke QP IV af fabriek met een katalysator uitgerust, zowel de eerste versie alsook de evo.
De oudste QP IV is immers bouwjaar 1994 en toen was een katalysator verplicht in Europees verband. Dat staat ook opgenomen in de betreffende typegoedkeuring.
Een QP IV zonder katalysator zou m.i. voor de APK afgekeurd behoren te worden.
Hoeveel kilometer heb je afgelegd in dit afgelopen jaar?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PeterM » di 03 nov 2015, 18:10

Natuurlijk kan het zijn dat iemand hoopte om de prestaties van de EVO op een hoger niveau te brengen door de kat leeg te halen - dat komt vaker voor.
Maserati mag dan geen speciale software hebben ingebouwd, ik heb wel eens begrepen dat een deskundige monteur met behulp van de instelmogelijkheid (pot-meter) van het motormanagement de zaak zo kan knijpen dat-ie weliswaar niet meer lekker loopt, maar wel door de APK komt. Misschien is dat tot dusver de tactiek geweest bij deze auto?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Andrew » vr 13 nov 2015, 12:02

Toen we de uitlaat er af haalden zagen we (aan de "bovenkant" van de uitlaat, wat je dus van onder niet ziet) dat met een lasbrander de katalysatoren waren geopend en leeggehaald. Dus effectief zaten er geen kat'n in de uitlaat. Wanneer dit gedaan is, weet ik niet. Maar feit is dat de auto zonder kat'n heel dicht tegen de APK afkeurgrens aanzat, maar dat het dit jaar echt afkeur werd. Nu, met kat, is afkeur geen issue meer. Ik ben nog niet tevreden met een wat hikkerig gedrag bij 1500-1800 toeren bij koude motor, dat zou met de instelpot op de ECU's (mengselregeling) misschien wel te veranderen zijn.
Ik reed het afgelopen jaar te weinig met de QP. Maar na de zomer wordt ze wat meer gebruikt. En de 100.000 km werd bereikt op weg naar Zandvoort Historic GP. Dit jaar nu zo'n 2000 km gereden.
Andrew

Berichtdoor Andrew » do 26 jan 2017, 22:36

Januari 2017 was tijd voor jaarlijkse beurt. Nieuwe accu en distributieriem. De auto rijdt er prima mee.
Andrew

Berichtdoor Andrew » do 04 mei 2017, 09:27

En eind april was ook einde startmotor. Eerst nog een Bosch 986016530 er naast gelegd, maar dat past gewoon niet. Dus toch een originele nieuwe (= niet gereviseerde) Valeo D6RA64 in laten bouwen, waarmee de auto weer start zoals het nieuw was.
Andrew

Berichtdoor PeterM » zo 07 mei 2017, 19:47

Laat je de oude nog reviseren?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Andrew » di 09 mei 2017, 21:15

De startmotor die nu kapot is gegaan, was in 2011 al gereviseerd. Ook de combinatie met een langzaam ouder wordende accu heeft misschien het leven van deze startmotor bekort, maar juist omdat het zoveel onnozele arbeid kost (demontage en montage van allemaal werkende apparatuur die er niets mee te maken heeft) heb ik nu besloten om er een nieuwe startmotor in te laten zetten. Kost iets meer dan een gereviseerde, en hoop dat ie lang meegaat.
Andrew

Vorige

Keer terug naar Bi Turbo