Aardstralen en weigerende deurvergrendeling 4200GT

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Aardstralen en weigerende deurvergrendeling 4200GT

Berichtdoor wecoyote » za 02 nov 2013, 09:27

Ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben.

Iedere ochtend is er een vast ritueel in de straat. Vol ontzag en met een toch wel hongerige blijk in de ogen benader ik mijn 4200. Op een eerbiedwaardige afstand van een meter achter het linkerportier prevel ik in oud-Arameens enige gnostische lofuitingen en druk op de sleutel om de toegang te krijgen tot het heiligdom. Soms werkt het, soms niet. Als ik in de ogen van mevrouw iets verkeerd heb gedaan, blijft de centrale deurvergrendeling tikken om de deuren te af te sluiten. Enige remedie is met de sleutel de deur handmatig te openen en wel met twee handen tegelijk; een om de sleutel om te draaien en de ander om de deur snel te openen want hij springt meteen weer op slot.

Volgens Driessen moest ik het dan eens proberen van de andere kant. Volgens hen was het waarschijnlijk dat als ik het rechterportier open met de sleutel het linker dan ook vanzelf open zou gaan. Niet dus.

Soms het hersteld het systeem zich dan tijdens het rijden en doet alles het weer gewoon; soms niet.

Ik heb gemerkt dat als ik niet op de goede plek sta (iets achter het linkerportier) de kans groter is dat het fout gaat.

Wat ook wel gebeurt is dat het raam niet zakt tijdens zo'n episode. Dan krijg ik het portier niet gesloten. Nogmaals op de het knopje drukken werkt meestal wel.

Iemand enig idee? Het alarm kan het niet zijn want dat is al vervangen (weer een heeeeeeel ander verhaal).
wecoyote

Re: Aardstralen en weigerende deurvergrendeling 4200GT

Berichtdoor duetto » za 02 nov 2013, 10:18

Jaren geleden iets soortgelijks meegemaakt met een Alfa 33. Daar bleek het probleem te zitten in weggesleten isolatie in de bedrading, waardoor soms kortsluiting ontstond. Stond de auto de hele tijd te tikken: open-dicht-open-dicht. Je moest dan precies op het goede moment aan de deur trekken.
duetto
Donateur

Berichtdoor Michele » za 02 nov 2013, 10:51

Hah ha, goed verhaal! Welkom in de wereld die Maserati heet! D'r is weer een zoektocht opgedoken.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor mecano » za 02 nov 2013, 11:21

http://www.sportsmaserati.co.uk/showthr ... ck-central

misschien geeft dit een nieuwe kijk op de zaak. succes
mecano

Berichtdoor stijn » za 02 nov 2013, 12:01

Michele schreef:Hah ha, goed verhaal! Welkom in de wereld die Maserati heet! D'r is weer een zoektocht opgedoken.

En de wereld van Volvo V70 Hypocriet5 ja, ja, ook de mijne crybaby
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor Marten » za 02 nov 2013, 14:04

Kan de bedrading zijn, maar 9 van de 10 keer is het de slotmotor zelf. In de slotmotor zitten microswitches. Deze geven als je het slot met de sleutel bedient aan het regelapparaat door of de deur open of dicht moet. Als in 1 van beide deuren zo'n microswitch op dicht blijft staan, dan kan je op je AB drukken wat je wilt (of met de sleutel draaien wat je wilt), het regelapparaat krijgt de opdracht te sluiten en dus zullen de deuren telkens weer op slot worden gedrukt.
Je kan vaststellen welke kant de boosdoener is door de bedrading van 1 van beide sloten los te nemen en dan op de AB te drukken en te kijken wat er gebeurt.
Alleen als de klacht af en toe voorkomt, kan het een redelijk langdurige test worden (met 1 slot afgekoppeld).

Soms, maar dat weet ik niet bij dit model, wordt de binnenverlichting ook door dezelfde switch geschakeld, dat zou dus betekenen dat als je een portier opent en de binnenverlichting gaat niet aan, aan die kant het slot defect is. De binnenverlichting "ziet" niet dat de deur open gaat omdat het schakelaartje niet werkt.

Dit was bijvoorbeeld zo bij mij Kappa Coupé, maar bij m'n 228 zitten er aparte schakelaars in de deurstijlen om de binnenverlichting te bedienen.

Qua bedrading zitten problemen meestal in de doorvoer van het portier naar binnen, dat is de plek waar de bedrading beweegt en door kan slijten.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 03 nov 2013, 22:26

lolololol het instructieboekje kan nu bij het oud papier, gewoon eerst schudden voor gebruik en dan zingen: in naam van Oranje doe open de poort!
Heerlijk weer, de Italiaanse electrickery.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor dueporte » ma 04 nov 2013, 19:03

Herkenbaar probleem voor wat betreft het op en neer gaan van het slot. Verder geloof ik niet in Sinterklaas en heksen..
Het lijkt inderdaad iets met kortsluiting te maken te hebben. Meestal gebeurd mij dit met vochtig weer. Maar ja, dan komen meestal meerdere elektrische zaken te voorschijn..
dueporte

Berichtdoor cassiopeia » ma 04 nov 2013, 19:27

Zelf heb ik in het verleden ook ervaren dat mijn radiografisch gestuurde alarm interfereerde met:
(a) een alarminstallatie van een pand in de onmiddellijke omgeving van waar mijn auto toen stond;
(b) de besturing van automatische deuropeners bij een tankstation.

Gevolg was in beide gevallen, dat de startblokkering ineens niet meer gedeactiveerd kon worden en/of de deuren niet meer via de afstandsbediening op/van slot gingen. Oplossing was in een geval de auto dertig meter wegduwen en in een ander geval de accupool even losnemen voor een reset.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport