Factsheet QPV

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Factsheet QPV

Berichtdoor 3200_QPV » zo 10 okt 2010, 10:54

Afbeelding

1. Uitvoeringen

Maserati Quattroporte V (2004 - 2008)
Maserati Quattroporte V Sport GT (2006 - 2008)
Maserati Quattroporte V Sport GT S (2007 - 2008)

In 2008 heeft de auto wijzigingen ondergaan en sindsdien zijn de volgende varianten beschikbaar:

Maserati Quattroporte V (2008 - )
Maserati Quattroporte V S (2008 - )
Maserati Quattroporte V Sport GT S (2009 - )

Er is ook een Executive GT variant, maar dit betreft alleen aankleding/uitrusting. Er zijn motorische verschillen.

Er zijn duizenden kleur-, leer- en uitrustingsvarianten en die gaan we hier niet opnemen

Vanaf het begin is de 'beruchte' duo select op de markt gebracht. Hiermee kon je kiezen tussen rijden op automaat of schakelen met flippers. Maar de automaat is geen echte automaat en zeker de eerste exemplaren schakelden zeer schokkerig. Vanaf 2007 was wel een echte automaat leverbaar.

De verschillen tussen de eerste en tweede generatie zijn goed zichtbaar aan de voor- en achterlichten.
Model 2004 -2008
AfbeeldingAfbeelding

Model 2008 - heden
AfbeeldingAfbeelding

2. Specificaties

Algemeen:
Motor op basis van Ferrari 430
Zonder turbo's
Ketting met dry sump

Quattroporte V (2004 - ) / Sport GT (2006 - 2008) / Sport GT (2006 - 2008)
Motor V8, 4244 cc
Max. vermogen 400 pk (295 kW) bij 7000 toeren/min
Max. koppel 451 Nm bij 4500 toeren/min
Achterwielaandrijving
Topsnelheid 275 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,2 sec
Afmetingen (l*b*h): 505*190*144 cm
Gewicht: 1860 kg

Quattroporte S (2008 - ) / Sport GT S (2009 - )
Motor V8, 4691 cc
Max. vermogen 430 pk (317 kW) bij 7000 toeren/min
Max. koppel 490 Nm bij 4750 toeren/min
Achterwielaandrijving
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 sec
Afmetingen (l*b*h): 509*190*144 cm
Gewicht: 1880 kg

Bandenmaten:
18"
Voor: 245/45 R 18 96V
Achter: 285/40 R 18 101V

19"
Voor: 245/40 R 19
Achter: 285/35 R 19

20"
Voor:
Achter:


3. Prijzen

Occasionprijzen 2010: vanaf EUR 40.000,-
Nieuwprijs NL 2004: vanaf EUR 153.594,-


4. Aantallen

Totaal gebouwd: 16000+
Totaal in NL: 420 (peildatum 31-08-2010)


5. Onderhoudskosten

Grote beurt: vanaf 1.500 Euro
Kleine beurt: vanaf 650 Euro
Het onderhoudsinterval is 15.000 km.
Multiriem vervangen elke jaar of ongeveer 50.000 km. Als ie knapt is er nog weinig aan de hand, het accu lampje gaat branden, maar je loopt geen schade op zoals bij het knappen van je distributieriem
Koppeling vervangen rond de 50.000 km. Slijtage diagnose: Computer op SD2/SD3 pluggen


6. Aandachtspunten algemeen

Laat een keuring uitvoeren door een specialist.
Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie.
Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.
Schokdemperbussen willen nog wel eens te veel ruimte krijgen en moeten vervangen worden
Is de F1 pomp vervangen door een recente?
Is de versnellingsbak software bijgewerkt?


7. Aandachtspunten Quattroporte

- tot serienummer 16.000 (dit getal staat dus los van het productieaantal) is de eerste generatie versnellingsbak duo select geleverd. Deze schakelt bruusk en is gevoeliger voor storingen dan de generatie daarna. De tweede generatie heeft een andere drukgroep en andere software waardoor deze een stuk soepeler schakelt
- de generatie vanaf 2008 heeft weer een andere bak en software en schakelt nog veel sneller en soepeler
- bij deze eerste generatie is er ook een koelprobleem in de bak, waardoor de bak ineens (ongeacht snelheid) in z'n vrij schiet. De auto naar de kant krijgen, 5 minuten laten afkoelen en daarna kun je weer verder. Opgelost d.m.v. campagne 187. Soms is het ook te wijten aan de powerunit van de versnellingsbak.
- piepend geluid bij wegrijden komt door speling op het lager in het koppelingshuis en het naaldlager in de krukas. Deze is fabriek af te klein, bij vervanging wordt een grotere gemonteerd. Laat bij deze operatie eventueel gelijk de koppelingsplaten vervangen (indien voldoende versleten uiteraard) omdat de hele zaak dan toch open ligt.
-


8. Onderdelen en accessoires
Extra's
- De uitlaat van de Sport GT S kun je op elke andere QPV zetten, kost 4 mille
- TV kun je weer laten werken door inbouw digitenne, kost 2 mille

Vervanging:
- Remblokken achter (L+R): 430 Euro
- Remschijven achter (L+R): 630 Euro
- Kopeling: 1.700 Euro
- Einddempers (L+R): 2.200 Euro
- Powerunit: 1.500 Euro
- F1 pomp: 1.700 Euro
- Clutch positioning sensor: 300 Euro


9. Documentatie
-


10. Test/reviews

http://www.topgearmagazine.nl/autotests ... st-drives/
http://www.autoweek.nl/autotest/1214/Ma ... attroporte
http://www.autoweek.nl/autotest/1897/Ma ... ecutive-GT
http://www.autoweek.nl/autotest/2213/Ma ... Sport-GT-S
http://www.timesonline.co.uk/tol/drivin ... 510536.ece
http://ww2.autoscout24.nl/korte-test/ma ... 916/25447/
http://www.verdictoncars.com/jsp/vocmai ... &model=976
Laatst bijgewerkt door 3200_QPV op ma 01 nov 2010, 18:55, in totaal 10 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
3200_QPV
Donateur
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 10:45

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Boomerang » zo 10 okt 2010, 11:39

Mooi!

Paar dingetjes: De QPV heeft GEEN distributieriem.
Bedoeld is waarschijnlijk de multiriem voor de aandrijving van de externe agregaten.

De latere modellen hebben niet een dubbele koppeling, maar een gewijzigde drukgroep.
Heb daar plaatjes van maar kan ze een twee drie niet uploaden, komt nog.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Danny » zo 10 okt 2010, 14:41

Erg mooi!

Is er ergens een werkplaatshandboek in omloop (op CD ROM)?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Boomerang » zo 10 okt 2010, 14:46

Danny schreef:Erg mooi!

Is er ergens een werkplaatshandboek in omloop (op CD ROM)?


Heb je niet nodig, die auto's gaan nooit stuk.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Vince » zo 10 okt 2010, 21:55

Boomerang schreef:Heb je niet nodig, die auto's gaan nooit stuk.*


*bij deze genomineerd tot opmerking van het jaar.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Danny » di 12 okt 2010, 02:21

Boomerang schreef:
Danny schreef:Erg mooi!

Is er ergens een werkplaatshandboek in omloop (op CD ROM)?


Heb je niet nodig, die auto's gaan nooit stuk.


O, dat is een pak van m'n hart
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Danny » zo 14 nov 2010, 16:34

3200_QPV schreef:
- piepend geluid bij wegrijden komt door speling op het lager in het koppelingshuis en het naaldlager in de krukas. Deze is fabriek af te klein, bij vervanging wordt een grotere gemonteerd. Laat bij deze operatie eventueel gelijk de koppelingsplaten vervangen (indien voldoende versleten uiteraard) omdat de hele zaak dan toch open ligt.



Gisteren nog even met een bekende specialist gesproken over de duo-select koppeling van de QP5. Volgens hem gaat het verhaal van het grotere lager niet helemaal op. Het verhelpt in ieder geval niet permanent het "piepend geluid bij het wegrijden" dat soms dus zou terugkeren. Volgens hem wordt het piepen veroorzaakt door het frictiemateriaal dat wordt gebruikt voor de koppelingsplaten. Net als bij remblokken kan zich een harde "glazuur-laag" op de koppelingsplaten vormen en die zorgt dan voor het gepiep. Zou niet veel aan te doen zijn, behalve goed de regels in acht nemen hoe je met de koppeling moet omgaan.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor V8 » vr 03 dec 2010, 22:17

Mooi (promotie)filmpje: QP V 2008
V8
 
Berichten: 423
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:54

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor Boomerang » zo 30 jan 2011, 11:21

Danny schreef:
3200_QPV schreef:
- piepend geluid bij wegrijden komt door speling op het lager in het koppelingshuis en het naaldlager in de krukas. Deze is fabriek af te klein, bij vervanging wordt een grotere gemonteerd. Laat bij deze operatie eventueel gelijk de koppelingsplaten vervangen (indien voldoende versleten uiteraard) omdat de hele zaak dan toch open ligt.



Gisteren nog even met een bekende specialist gesproken over de duo-select koppeling van de QP5. Volgens hem gaat het verhaal van het grotere lager niet helemaal op. Het verhelpt in ieder geval niet permanent het "piepend geluid bij het wegrijden" dat soms dus zou terugkeren. Volgens hem wordt het piepen veroorzaakt door het frictiemateriaal dat wordt gebruikt voor de koppelingsplaten. Net als bij remblokken kan zich een harde "glazuur-laag" op de koppelingsplaten vormen en die zorgt dan voor het gepiep. Zou niet veel aan te doen zijn, behalve goed de regels in acht nemen hoe je met de koppeling moet omgaan.


Hier is geluid te horen bij 0.11 sec.
Lijkt mij eerder het geluid dat hoort bij het fors aangrijpen van plaat en vliegwiel.
Zou een versleten lager wat rond draait in z'n passing niet een veel scheller/hoger geluid geven?

http://www.youtube.com/watch?v=OOXdbkr9 ... r_embedded

Toch leuk om zo'n GS weer even weg te zien blaffen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Factsheet QPV

Berichtdoor lqpl » ma 09 jul 2012, 20:20

Nav het overlijden van Sergio Pininfarina zegt Luuk van Zemelberg:

“Calling his relation with Ferrari legendary is insufficient. First with Enzo and then with me, he designed some of the most iconic models, such as the Testarossa or the Enzo, just to name two. I wish to remind you of the work we’ve done together for the Maserati Quattroporte, which remains one of the most beautiful cars ever built."

In hoeverre was Ferrari betrokken bij het ontwerp van deze auto? De motor weten we, wat verder?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten