
1. Uitvoeringen
Maserati Quattroporte V (2004 - 2008)
Maserati Quattroporte V Sport GT (2006 - 2008)
Maserati Quattroporte V Sport GT S (2007 - 2008)
In 2008 heeft de auto wijzigingen ondergaan en sindsdien zijn de volgende varianten beschikbaar:
Maserati Quattroporte V (2008 - )
Maserati Quattroporte V S (2008 - )
Maserati Quattroporte V Sport GT S (2009 - )
Er is ook een Executive GT variant, maar dit betreft alleen aankleding/uitrusting. Er zijn motorische verschillen.
Er zijn duizenden kleur-, leer- en uitrustingsvarianten en die gaan we hier niet opnemen
Vanaf het begin is de 'beruchte' duo select op de markt gebracht. Hiermee kon je kiezen tussen rijden op automaat of schakelen met flippers. Maar de automaat is geen echte automaat en zeker de eerste exemplaren schakelden zeer schokkerig. Vanaf 2007 was wel een echte automaat leverbaar.
De verschillen tussen de eerste en tweede generatie zijn goed zichtbaar aan de voor- en achterlichten.
Model 2004 -2008


Model 2008 - heden


2. Specificaties
Algemeen:
Motor op basis van Ferrari 430
Zonder turbo's
Ketting met dry sump
Quattroporte V (2004 - ) / Sport GT (2006 - 2008) / Sport GT (2006 - 2008)
Motor V8, 4244 cc
Max. vermogen 400 pk (295 kW) bij 7000 toeren/min
Max. koppel 451 Nm bij 4500 toeren/min
Achterwielaandrijving
Topsnelheid 275 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,2 sec
Afmetingen (l*b*h): 505*190*144 cm
Gewicht: 1860 kg
Quattroporte S (2008 - ) / Sport GT S (2009 - )
Motor V8, 4691 cc
Max. vermogen 430 pk (317 kW) bij 7000 toeren/min
Max. koppel 490 Nm bij 4750 toeren/min
Achterwielaandrijving
Topsnelheid 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,4 sec
Afmetingen (l*b*h): 509*190*144 cm
Gewicht: 1880 kg
Bandenmaten:
18"
Voor: 245/45 R 18 96V
Achter: 285/40 R 18 101V
19"
Voor: 245/40 R 19
Achter: 285/35 R 19
20"
Voor:
Achter:
3. Prijzen
Occasionprijzen 2010: vanaf EUR 40.000,-
Nieuwprijs NL 2004: vanaf EUR 153.594,-
4. Aantallen
Totaal gebouwd: 16000+
Totaal in NL: 420 (peildatum 31-08-2010)
5. Onderhoudskosten
Grote beurt: vanaf 1.500 Euro
Kleine beurt: vanaf 650 Euro
Het onderhoudsinterval is 15.000 km.
Multiriem vervangen elke jaar of ongeveer 50.000 km. Als ie knapt is er nog weinig aan de hand, het accu lampje gaat branden, maar je loopt geen schade op zoals bij het knappen van je distributieriem
Koppeling vervangen rond de 50.000 km. Slijtage diagnose: Computer op SD2/SD3 pluggen
6. Aandachtspunten algemeen
Laat een keuring uitvoeren door een specialist.
Let op (slecht) herstelde ongevalschade.
Check op de aanwezigheid van een sluitende en controleerbare historie.
Check de kilometerstand bij de Nationale Autopas.
Schokdemperbussen willen nog wel eens te veel ruimte krijgen en moeten vervangen worden
Is de F1 pomp vervangen door een recente?
Is de versnellingsbak software bijgewerkt?
7. Aandachtspunten Quattroporte
- tot serienummer 16.000 (dit getal staat dus los van het productieaantal) is de eerste generatie versnellingsbak duo select geleverd. Deze schakelt bruusk en is gevoeliger voor storingen dan de generatie daarna. De tweede generatie heeft een andere drukgroep en andere software waardoor deze een stuk soepeler schakelt
- de generatie vanaf 2008 heeft weer een andere bak en software en schakelt nog veel sneller en soepeler
- bij deze eerste generatie is er ook een koelprobleem in de bak, waardoor de bak ineens (ongeacht snelheid) in z'n vrij schiet. De auto naar de kant krijgen, 5 minuten laten afkoelen en daarna kun je weer verder. Opgelost d.m.v. campagne 187. Soms is het ook te wijten aan de powerunit van de versnellingsbak.
- piepend geluid bij wegrijden komt door speling op het lager in het koppelingshuis en het naaldlager in de krukas. Deze is fabriek af te klein, bij vervanging wordt een grotere gemonteerd. Laat bij deze operatie eventueel gelijk de koppelingsplaten vervangen (indien voldoende versleten uiteraard) omdat de hele zaak dan toch open ligt.
-
8. Onderdelen en accessoires
Extra's
- De uitlaat van de Sport GT S kun je op elke andere QPV zetten, kost 4 mille
- TV kun je weer laten werken door inbouw digitenne, kost 2 mille
Vervanging:
- Remblokken achter (L+R): 430 Euro
- Remschijven achter (L+R): 630 Euro
- Kopeling: 1.700 Euro
- Einddempers (L+R): 2.200 Euro
- Powerunit: 1.500 Euro
- F1 pomp: 1.700 Euro
- Clutch positioning sensor: 300 Euro
9. Documentatie
-
10. Test/reviews
http://www.topgearmagazine.nl/autotests ... st-drives/
http://www.autoweek.nl/autotest/1214/Ma ... attroporte
http://www.autoweek.nl/autotest/1897/Ma ... ecutive-GT
http://www.autoweek.nl/autotest/2213/Ma ... Sport-GT-S
http://www.timesonline.co.uk/tol/drivin ... 510536.ece
http://ww2.autoscout24.nl/korte-test/ma ... 916/25447/
http://www.verdictoncars.com/jsp/vocmai ... &model=976