Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de QPIV

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de QPIV

Berichtdoor PeterM » di 21 sep 2010, 20:48

De 8 cilinder bi-turbo motor is een fantastisch apparaat dat de ruim 1600 kilo van de QP altijd weet te versnellen. Zoals ik uit ervaring “über die grenze” weet gaat dit net zo makkelijk aan gene zijde van de 200 per uur. Helaas is er ook een keerzijde. Uit ervaringen van Nederlandse en Duitse gebruikers blijkt dat het mechanische hart (kleppen en zuigers) erg gevoelig is, met soms flinke motorschades in de vorm van verbrande kleppen en/of zuigers tot gevolg. Het zijn veel vaker QPIV’s en Shamals dan 3200GT’s die getroffen worden.
Wij denken dat je met een aantal voorzorgen de problemen kunt voorkomen, dit is dus zeker geen negatief reisadvies. Wie de auto “normaal” gebruikt en piekbelastingen vermijdt loopt niet meer risico dan met een andere Maserati. Maar eerst: wat is hier aan de hand en wat kun je doen?

1. Het probleem ontstaat door een teveel aan hitte die niet wordt afgevoerd in combinatie met vervuiling van de verbrandingskamers (koolaanslag op zuigers en kleppen). Die vervuiling neemt langzaam toe naarmate de auto meer kilometers maakt. De meeste “drama’s“ zijn genoteerd tussen de 80 en 120d km. Mijn Otto heeft twee uitlaatkleppen verbrand bij 117.000 km

2. Die hitte ontstaat door een te zware belasting van het heel compacte gebouwde blok. Het koelsysteem kan op een gegeven moment het werk niet meer aan. De vervuiling ontstaat door oliegebruik - tot 1 liter per 1000km beschouwen deskundigen als normaal voor deze motor . De olie komt binnen via versleten / te ruime klepgeleiders, “blow by” langs de zuigers - de dunne cilinderwanden gaan licht bol staan bij hoge temperaturen- en via de gasklep -vanaf de turbo’s of de carter-ontluchting die uitkomt in het linker luchtfilter huis – de blowby perst de olie uit het carter via de ontluchting naar boven.

3. In de combinatie aanwezige vervuiling en hoge belasting kunnen de volgende condities apart of samen leiden tot de gevreesde ramp:
- vervuilde injectoren,
- een niet goed werkend motormanagement of
- slechte stuursignalen naar de injectoren vanwege slechte kabels / steker verbindingen
- brandstof met een te laag octaangetal (95)
Onder deze condities loop je het risico van een te arm mengsel. De verbrandingstemperatuur loopt te hoog , op de koolaanslag gloeit op en vervuilde kleppen kunnen verbrokkelen /verbranden, zuigers kunnen wegsmelten of detonatie (ongecontroleerde verbranding) kan een gat in de zuiger slaan.

4. De 3200 GT heeft in principe dezelfde motor, maar is minder gevoelig voor deze malheur door een nieuw ontworpen cilinderkop en betere koeling. Bovendien is in de laatste serie (2001) een nieuwe klep gemonteerd met een betere materiaal samenstelling. Deze klep wordt ook in de QP gemonteerd, als er wat vervangen moet worden, het is de enige die nog leverbaar is.

Tot zover de oorzaken. Nu: wat kun je doen om het onheil te voorkomen of zo lang mogelijk uit te stellen? Van goedkoop naar duur:

1. Gebruik je verstand bij het rijden. Niet langdurig 250+ op een warme dag. Deze motor is NIET “vollgasfest”. Het is vooral het laatste stuk 250>270 waar je op moet passen.

2. Al het normale onderhoud goed uitvoeren - dat doe je als liefhebber toch al

3. Olie goed in de gaten houden en zo nodig vaker verversen (bijv. eens in de 5000km). Olie moet schoon zijn en helder, als je zwarte sporen (of erger ziet): vervangen. Vergeet bij vervanging niet de inhoud van de olie koeler en de slangen er naar toe. Vervang desnoods een paar keer kort achter elkaar totdat de olie schoon blijft.

4. Tank benzine met een hoog octaangetal 98 of meer, vanwege de hogere weerstand tegen zelfontbranding . In NL is op een aantal plaatsen ook 100 octaan te koop (Gulf Challenger). Zie de Gulf site.

5. Monteer een olie temperatuur meter.
Dit heeft twee voordelen: je kunt zien wanneer de motor op temperatuur is en je op het gas kan en je kunt bewaken dat de motor niet te heet wordt. Olie temperatuur is een betere indicatie van de belasting dan de water temperatuur. Zodra de temp gemeten in het carter boven de 140 graden komt is het oppassen. Het is wel van belang te zorgen dat de temperatuur regelmatig boven de 100 graden komt want anders dampt het water er niet uit. Met andere woorden: niet teveel korte stukjes rijden

6. Laat regelmatig een compressietest doen en de klepspeling controleren. Dit moet veel vaker dan de fabriek voorschrijft, het is een belangrijke graadmeter. Modena Performance zegt: minimaal eens per 50.000km.

7. Lastiger is het schoonhouden of –maken van de verbrandingsruimtes . Hoe verwijder je koolaanslag die er al zit? Tips zijn welkom!!
Wie wil kan zelf controleren met endoscoop (te koop vanaf € 1200 – je ziet het wordt wat duurder nu ). Eventueel cleaners/toevoegingen aan de brandstof gebruiken (Forté) – dat kost weer minder.

8. Wie echt wil investeren kan de koeling structureel verbeteren of de motormanagement computer vervangen. Een grotere radiator is leverbaar voor ca €500. Extra grote oliekoelers zijn op maat te bestellen bij Engelse specialisten.
De mistlampen kunnen er uit voor beteren toestroom naar de intercoolers. En je kunt denken aan afzuiging onder- of ducts in de motorkap. Een Nederlandse specialist heeft een “maatwerk” motormanagement systeem (mede) ontwikkeld. Het resultaat van deze en een aantal andere maatregelen (o.a. vierdubbele oliekoeler): bijna 600 stabiele pk’s uit het 3.2V8-blok geschikt voor de racerij (de Marcos Maserati). Het kan dus wel…

Tot zover. Ik besef dat een aantal tips nog niet praktisch zijn vertaald: hoe verwijder je “Öhlkohle”, hoe kom je aan zo’n oliekoeler, en aan dat motormanagementsysteem.

Graag jullie reacties, suggesties en aanvullingen!
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor Boomerang » di 21 sep 2010, 20:55

Kijk, dát hakt er in! adhd
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor Boomerang » di 21 sep 2010, 21:03

Die kijkmachientjes (endoscoop) zijn behoorlijk betaalbaar geworden inmiddels!
Mijn kammeraad heeft net een nieuwe aangeschaft met miniatuur ledverlichting en ondanks dat een superkleine diameter.
Eerst maar eens met het ding de kokerbalken van de Commodore inwendig inspecteren.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor shoppy » di 21 sep 2010, 21:15

Of water injectie.
Er is natuurlijk geen betere koeling te krijgen dan interne koeling.
Maar wie wil zijn wagen ter beschikking stellen?
Avatar gebruiker
shoppy
 
Berichten: 25
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 15:42
Woonplaats: Zwolle

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor volantevantage » wo 22 sep 2010, 08:20

Boomerang schreef:Die kijkmachientjes (endoscoop) zijn behoorlijk betaalbaar geworden inmiddels!
Eerst maar eens met het ding de kokerbalken van de Commodore inwendig inspecteren.

Dat kan toch ook met een 36wat TL buis ? de gaten zullen groot genoeg zijn toch ? (*
volantevantage
Donateur
 
Berichten: 1401
Geregistreerd: wo 22 sep 2010, 07:22

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor lqpl » wo 22 sep 2010, 08:24

Ik wil er ook wel een. Waar koop je die voordelige dingen boom?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor Boomerang » wo 22 sep 2010, 08:25

lqpl schreef:Ik wil er ook wel een. Waar koop je die voordelige dingen boom?


Zoek ik even voor ons uit.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor PeterM » wo 22 sep 2010, 11:41

Heren, jullie zijn net een aantal jonge veulens in een frisse lentewei. Toch moet ik vaststellen dat het al tien posts niet meer over de 3.2 V8 gaat of zelfs maar over techniek. Inhoud en gezelligheid / pret kunnen elkaar versterken, het lijkt mij goed dat de dingen naast elkaar bestaan.

Het lijkt mij alleen beter dat het niet teveel door elkaar loopt, anders verdwijnt de inhoud onder de lol. Je vind gewoon niets meer terug. Er is hier zat ruimte voor pret, dacht ik zo. Waarom heb je anders die hele kerstboom met onderwerpen / thema's bedacht?

En nu wil ik graag van iemand weten hoe ik die verrekte cilinders van binnen schoon krijg. Heb ik op dat andere forum nooit een zinnig antwoord op gehad. Wie biedt??
Laatst bijgewerkt door PeterM op wo 02 feb 2011, 21:00, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor lqpl » wo 22 sep 2010, 11:59

PeterM schreef:En nu wil ik graag van iemand weten hoe ik die verrekte cilinders van binnen schoon krijg. Heb ik op dat andere forum nooit een zinnig antwoord op gehad. Wie biedt??

Deze instructie is te vinden op het 944-forum:
(...)
1) ga naar Duitsland en zoek een stuk snelweg. Richting Hockenheim of zo, en doe dat bij voorkeur met een bijna lege tank
2) vul tank in "D" met iets Aral achtigs met octaangetal van zo dicht mogelijk bij 100 en vul een busje injector cleaner bij. (wel eerst even dosering lezen en busje omkeren in vulhals van tank, blijven we onder dosering volgens voorschrift, dan dan niet zeuren en gewoon 2e busje ook omkeren!!!)
3) Ga rijden, zet motor op 4500 - 5000 RPM en laat hem zo veel en zo lang mogelijk daar. Wil je sneller, schakel je op, moet je langzamer, schakel je terug. Motor houden in gebied met maxinun verbrandingsbelasting.
Grofweg na 2 uur duwen op de autobahn omkeren en bij eerstvolgende tankbeurt met hoog octaan weer even injector cleaner bijvoegen en dan naar huis.

EDT:
Op keerpunt een stevige koffiepauze inlassen en na koffie maar voor herstart even olie peilen en overige vloeistofnivo's even controleren.......
(...)

Deze was bedoeld om een slechtlopende motor weer in orde te krijgen maar kan ook werken om je aanbaksels los te maken. De injectorcleaner heeft mogelijk een schoonmaakeffect in de cilinders...
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Tanto calore, poco metallo: de 3.2V8 in de Shamal en de

Berichtdoor Vince » wo 22 sep 2010, 12:18

PeterM schreef:Heren, jullie zijn net een aantal jonge veulens in een frisse lentewei. Toch moet ik vaststellen dat het al tien posts niet meer over de 3.2 V8 gaat of zelfs maar over techniek. Inhoud en gezelligheid / pret kunnen elkaar versterken, hget lijkt mij goed dat de dingen naast elkaar bestaan.

Het lijkt mij alleen beter dat het niet teveel door elkaar loopt, anders verdwijnt de inhoud onder de lol. Je vind gewoon niets meer terug. Er is hier zat ruimte voor pret, dacht ik zo. Waarom heb je anders die hele kerstboom met onderwerpen / thema's bedacht?

En nu wil ik graag van iemand weten hoe ik die verrekte cilinders van binnen schoon krijg. Heb ik op dat andere forum nooit een zinnig antwoord op gehad. Wie biedt??


Peter heeft gelijk. Ik heb even wat opgeruimd.

Porsche 911 Cabriolet Carrrera 2 1990
Porsche 911S Coupé 1976
Porsche 912 / 3,2 hotrod 1969
BMW M5 E39 2001
Avatar gebruiker
Vince
Donateur
 
Berichten: 9123
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 15:55

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten