Eindelijk na jaren stille liefde en verlangen,
na lang zoeken, overwegen, heb ik dan toch mijn eerste rasechte Italiaanse (incl. pit en de te verwachten nukken,..) aangeschaft
Maserati 2.24v
Heb al jaren een boontje voor Maserati en wou al lang een oldtimer, maar nooit genoeg tijd en genoeg €’s voor deze droom. Dit jaar eindelijk de knoop gehakt en heel actief op zoek gegaan.
Moest wel eentje worden waar ik heel regelmatig mee kon rijden, geen vitrine auto dus.
Ik had al heel wat Maserati’s bekeken, maar de meeste waren ofwel opgereden of opgevreten. Of men vroeg gekke prijs of ik was net te laat.
Uiteindelijk een ad gezien van Autobedrijf Fred Janssen van een 2.24v welke bij hun ingeruild was. Op vraag kreeg ik direct meer info over de wagen. Bleek een origineel Italiaanse met 2 liter motor en geldige APK te zijn, welke in 2001 met naar Nederland gehaald was en slechts (bewezen) 62000 km had. Na enig heen en weer gemaild te hebben voor bijkomende info en foto’s, besloten mijn vrouwtje en ik dat het de rit van 300 km (enkel) wel waard was.
Midden augustus afspraak gemaakt op zaterdag en daar aangekomen stond ze voor de showroom met bordje “gereserveerd” te pronken, klaar voor proefrit.
Tja, rijdt wel effe anders dan de Saab’s en Volvo’s waar ik de laatste jaren 0.5 Mj km mee gereden heb...
Bij inspectie bleek alle eerder verkregen info ook echt te kloppen. Had oa 500 km eerder een onderhoud en nieuwe filters gehad. Na overleg met vrouwtje werd deal gesloten. Papierwerk in orde gebracht, daarna effe naar RDW kantoor voor export formulieren, groene kaart, tijdelijke nummerplaat EN pechverzekering. Jaaaa op zaterdag namiddag! Dat kan in NL.
Uurtje later terug bij dealer, tijdelijke nummerplaat erop, olie & water checken, voltanken en weg was ik, op naar België.
Wegens alle verhalen die ik op dit forum gelezen had, toch maar aan vrouwtje gevraagd om mij te volgen in de betrouwbare Volvo.
300 km FUN. Noppe , niks problem. (buiten dat ik niet wist hoe snel ik reed, snelheidsmeter was een dansende naald)
Week erna effe importeren en inschrijven in België, ... tiens bleek niet zo vlot te kunnen als het exporteren in NL. ( Dat is een ander verhaal)
Uiteindelijk alles rond gekregen op de laatste dag van het geldige NL kenteken.
Tuurlijk is er nog werk aan:
- remblokken V & A te vernieuwen, schijven zijn nog OK
- remcilinders achteraan te reviseren (blijft soms slepen)
- dansende snelheidsmeter
- nieuwe bougies
- distributie riem en andere riemen vernieuwen (= geen gekke risico’s nemen)
- motorkap isolatie is weg
- gasveren motorkap en koffer te vervangen
- stootrubbers van veerpoten bleken verpulverd en stofkappen te vernieuwen
- voorste zetels dienen her-opgevuld te worden en deels het alcantara te vernieuwen
- Airco werkt niet (hopelijk enkel gas bijvullen)
- Automatische antenne blijkt “verdwenen”
- speling op stuurstang
- sissend geluid dat verdwijnt zodra je de rem beroerd
Al bij al niet slecht denk ik dan (hoop ik ook)
Interieur heb ik al volledig gedemonteerd en gereinigd, het leder gevoed, dit is nog in perfecte staat, voorste zetels met een patine, achterste zijn als nieuw.
Handrem (trommel)rem heb ik ook reeds gedemonteerd, gereinigd en afgesteld.
Ondertussen heb ik al bijna 2000 km (bijna onbezorgd) gereden.
Vorige week, lekker zonnetje, effe met open raam gereden => bleek geen goed idee;
plots stofwolk in interieur => dakhemel achteraan deels los gekomen ( stofwolk was verpoederde isolatie)
Bij het stofzuigen vond ik aan de pedalen stukjes verpulverde kunststof. Bleek van de kunststof glijlager van stuurstang, net boven de pedalen te zijn. Vandaar de speling op het stuur.
Ik ben dus op het internet aan het snorren voor onderdelen te vinden.
Als een van jullie deze auto zouden kennen, zou ik graag deze kennis vernemen. Ik probeer haar geschiedenis te reconstrueren.
Ook als jullie goede adresjes hebben voor onderdelen of voor herstoffering van de zetels of andere, hoor ik het graag.
Weet iemand de oorzaak van dat sissend geluid?
Tot hoors op dit forum en tot live op een van de events!
grtz vanuit het verre België.