Leve de Cambiocorsa :-)

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

Berichtdoor Techno » do 25 sep 2014, 22:33

Dan rijd je vast als een watje..... Happy5
Techno
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 26 sep 2014, 07:15

Colin Chapman had een hekel aan experts. Die wisten het allemaal wel maar je kwam er geen steek verder mee.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Mokummaser » zo 16 nov 2014, 13:02

Ik zie dat deze post al heel lang aan de gang is, maar heb hem gister pas voor het eerst, soms met verbazing, en veelal met plezier gelezen. Ik heb inmiddels wat gedaan aan het idee dat eigenaars van een probleemloze QPV niets van zich laten horen. Het is pijnlijk om te zien welke negatieve ervarigen sommigen toch nog steeds hebben, en de “leve de CC” post bevestigt ook dat er goede en mindere QPVs zijn, en dat geldt denk ik voor alle modellen die genoemd worden. Overigens ben ik er echt van overtuigd dat de QPVs veel betere auto’s zijn dan alles ervoor, en dat bij regulier en correct onderhoud -en correct gebruik- de bekende problemen en verrassingen van de biturbos tot het verleden moeten behoren.

Over problemen gesproken, ik heb nog een aardige anecdote...Afgelopen mei bracht ik mijn QPV voor APK en 2 nieuwe achterbanden naar Franco. Ik kon de auto later in de middag weer ophalen, en kreeg tot die tijd een QPIV evo handbak mee. Franco zei nog “je weet wel hoe dat rijdt he, net zoals je Ghiblis”. Ik heb tussen 2000 en 2003 2 Ghiblis bij Franco gekocht. Ik had wel eens eerder in een QPIV automaat gereden, en vond dat een comfortabele auto, maar deze handbak deed me inderdaad erg aan de Ghibli denken. De QPIV is veel kleiner dan een QPV, en voelt sportiever aan. Mooi geluid, veel koppel onderin, een auto waarmee je actief wil sturen, geeft je meteen een glimlach op je gezicht. Wel heeft de QPIV evo wat glans verloren door het gebruik van nep hout, en het ontbreken van de gouden klok.

Afijn, ik moest ergens parkeren waar ik door een slagboom heen moest. Ik drukte op de knop van de raambediening en drukte de knop dwars door het bedieningspaneel heen. Nee, he, daar gaan we weer.....Dit is de reden dat ik nu een QPV rijdt. Alle herinneringen aan mijn 4.24 (1997) en de Ghiblis kwamen weer terug. Ik zag me al met geopend raam terug naar Kwintsheul rijden, en tegen Franco zeggen dat ik hier toch echt niets aan kon doen. Gelukkig kon ik het paneel makkelijk uit de deur trekken, en met veel pijn en moeite, en wat vloeken, heb ik de priegelige onderdeeltjes heel voorzichtig weer in het paneel kunnen zetten. En toen heel voorzichtig het raam dicht gekregen. Wat een opluchting, het zweet was me uitgebroken. Bij de Ghiblis drukte ik wel eens een knop door het knoppen cluster boven de airconditioning het dashboard in. Bij een auto met een nieuwprijs van Fl 160k. Handgemaakt, door de fabriek, en de eigenaar!

Mijn overbuurman heeft ook een QPV, een duoselect uit 2005. We babbelen regelmatig bij over onze avonturen. Ik parkeer mijn auto bijna altijd in de garage bij mij op kantoor. Maar die keren dat ik de auto op straat parkeer voelt het toch vaak alsof ik de Mona Lisa in het fietsenrek zet. Het is en blijft Amsterdam. Hij is inmiddels over dat punt heen en parkeert zijn auto bijna altijd op straat. Het is een daily driver, voor dagelijks plezier. Hij kreeg laatst een rekening van Euro 6k bij Louwman. Hij weet dat dit erbij hoort, en wil dat de auto 100% blijft. Ik heb een probleemloze auto, maar ook ik weet dat ik zo’n factuur een keer kan krijgen, zelfs voor regulier groot onderhoud. Als je dat niet trekt, of als je er niet van kan slapen, dat is de QPV geen auto voor jou. Prettig is het niet natuurlijk, maar hopen dat het je bespaart blijft is naïef.

In mijn zoektocht naar een QPV ben ik ook wel eens bij een van de outsiders langs geweest. Ik heb bij Milano in een scherp geprijsde QPV automaat gezeten. Het waarschuwingslampje van de automaat brandde, en ik vroeg de verkoper wat er aan de hand was. Quasi verbaasd reageerde hij “He, dat lampje brandt voor het eerst, er is helemaal niets met de bak aan de hand”. Dan weet je genoeg, wegwezen daar.

De reden dat je nu tussen Euro 25-35k een QPV kan aanschaffen bij een multi merk garage is volgens mij dat er mensen zijn, niet per se kenners van het merk of het model, die de sprong in het diepe wagen, maar niet bereid zijn om de kosten van regulier onderhoud te dragen, laat staan onverwachte prijzige tegenvallers. Dat worden/blijven dan probleemauto’s die blijven circuleren en de problemen overdragen aan een volgende eigenaar. En daarmee het type en het merk een slechte naam geven.

Als je een QPV wil kopen is volgens mij je gevoel over, en relatie met de garage heel erg belangrijk. Ik heb mijn Ghiblis, en QPV bewust bij Franco gekocht, hoewel het wel even duurde voordat hij een versie had die aan al mijn wensen voldeed. Franco levert kwaliteit, komt zijn afspraken na, heeft heel veel kennis en ervaring en is een officieel service punt van Maserati. Ik ben zelf een enorme zeikerd, alles moet perfect, mooi, schoon en origineel zijn. Dan zoek ik dus een garage die dezelfde standaard heeft. Sommigen vinden hem wat afstandelijk, maar dat komt omdat hij niet de rommel van anderen wil opruimen. Hij ziet regelmatig mensen langskomen met een probleemauto die hem om hulp komen vragen. En dan zijn er geen goedkope oplossingen. Dat is pijnlijk voor deze mensen, maar geeft ook aan dat goedkoop vaak duurkoop is. Zeker bij Maserati.

Mijn advies voor als je een QPV wil kopen is; zie er veel, leer de eigenaar van de garage en de werkplaats kennen, en niet alleen de verkoper. Spit alle grote Maserati blogs door om zelf kennis op te doen en voorbereid te zijn. Stel hele specifieke vragen over de QPV om de kenins van de garage te testen. Koop idealieter bij een officiele Maserati dealer, en weet dat de hogere prijs je peace of mind geeft. Want je weet een ding zeker, je gaat terug komen bij dit bedrijf.

Saluti a tutti.
Mokummaser

Berichtdoor cassiopeia » zo 16 nov 2014, 13:58

Prachtig en zeer lezenswaardig verhaal. Hoort in feite thuis in de rubriek QPV factsheet. Daar heeft een verhaal als dit meer attentiewaarde voor de toekomst.
Verhaal over Franco is ook heel kloppend. Daarom kocht ik ook juist bij hem in 2009 mijn QPIV Evo en heb deze auto er de 35.000 km die ik er tot dusverre mee aflegde, ook in onderhoud.
Een feitelijke onjuistheid met betrekking tot de QPIV Evo; zoals al veel vaker vermeld, heeft deze geen "nephout". Het is gematteerd rozenhout (briar). Eind jaren negentig was de smaak niet meer gericht op hoogglans gepolitoerde houtdelen.Vraag het Franco maar.

http://quattroporte.online.fr/evol.htm
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor lqpl » zo 16 nov 2014, 14:14

En mokummaser, laat eens een foto van je handen zien. hamersmiley
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 16 nov 2014, 14:34

Hey Mokummaser,

Daar staan weer veel verstandige en herkenbare dingen op een rijtje.

Toch, dat beurtje van €6k dat er achteloos tussendoor komt daar zou ik niet zo achteloos aan voorbij gaan- dat is toch wel typisch Maserati, hoor!
Het zal zeker zo zijn dat een QPV beter in elkaar zit dan een bi-turbo, maar wat er fout is, is moeilijker te vinden. De toegenomen sophistication vertaalt zich naar veel meer kwetsbare elektronica en dure onderdelen, dus als er een keer wat mis is ben je nog steeds voor veel geld aan de beurt.
De constructie is misschien beter geworden, maar dit wordt weer "gecompenseerd" door de toegenomen complexiteit en het onvermogen van ons merk om die afdoende te managen.

Ik heb mij bij een fabrieksbezoek aan de QPV lijn staan verbazen over de kwaliteitscontrole - na de assemblage lijn met "x" stations volgde nog een tweede lijn (!) met nog eens hetzelfde aantal stations - maar nu om alles nog eens te controleren en alle fouten eruit te halen. Dat dat nodig is, wat dat kost en wat dat duurt. Wat ze daar niet op kunnen lossen wordt er helemaal tussenuit getild en gaat "off line" naar Campana of aanverwanten. "Do it right the first time" was nog ver buiten bereik.
Je adviezen over goed naar de verkoper kijken en naar de onderhoudshistorie en je waarschuwing voor mensen die de auto wel kunnen aanschaffen, maar geen zin hebben om hem goed te onderhouden .. het klopt allemaal, maar het staat ook in elk aankoopadvies van een bi-turbo Maser.
De QP IV en de Ghbli zitten al weer veel beter in elkaar dan de 222 - 2.24V - 4.24V - 430 generatie, om maar niet te spreken van de oer-biturbo's.

In zekere zin gelden "onze "aankoop-adviezen voor elke auto - alle auto's zijn gelijk maar sommige zijn toch wat gelijker dan anderen. Ik zie een doorlopende rode draad tussen al die generaties Maserati.

Tot slot: hiermee maak je mijn dag natuurlijk helemaal goed...
Mokummaser schreef:
(....)
Wel heeft de QPIV evo wat glans verloren door het gebruik van nep hout, en het ontbreken van de gouden klok.

Afijn, ik moest ergens parkeren waar ik door een slagboom heen moest. Ik drukte op de knop van de raambediening en drukte de knop dwars door het bedieningspaneel heen. Nee, he, daar gaan we weer
(.....)

Ik zeg verder niks Hypocriet5 ...maar dat had ik nou nooit, met de Otto . En wel een klokje natuurlijk, en echt hout Happy5 .
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor dueporte » zo 16 nov 2014, 19:38

Mooi verhaal, het gevoel van de knopjes kennen we allemaal hier wel.
Ik ben wel wat verbaast over de scepsis die ik door de regels heen lees in je verhaal. Maar misschien wil ik het ook wel niet horen... lachert
dueporte

Berichtdoor RedRacing » zo 16 nov 2014, 22:20

Inderdaad een mooi en goed verhaal.

Mij zou zo'n rekening van 6k ook wel pijn doen en me doen afvragen of het het allemaal wel waard is. Maar ja, met mijn 3200 kan ik op een dag ook goed aan de beurt zijn. Ik hoop alleen niet morgen, want dan moet ik ook bij Franco langs unsure . Gelukkig als het goed is alleen een knocksensor.

En als ik weer een keer iets lees over zo'n 2.24V denk ik eraan dat ik ook daar nog iedere week een keert op Autoscout24 naar kijk. Ik blijf het mooi vinden dat bijvoorbeeld Michèle en Stijn lekker blijven rijden in zo'n ding, no matter what!

Groet uit het noorden
Jos
RedRacing

Berichtdoor stijn » ma 17 nov 2014, 19:52

Love5
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor duetto » do 22 jan 2015, 12:07

En nu weer terug naar de Cambiocorsa Love5 waar het hier eigenlijk over gaat.

Gisteravond na een dagje München weggereden vanaf de luchthaven Düsseldorf, op de A57 de cruise control op 200 gezet, en pas bij de wegwerkzaamheden vlak voor de grens de cruise control er weer afgehaald.... dat noem ik nou 'groots toeren' Driving5 (de Italianen hebben er een ander woord voor, Gran Turismo, maar dat is bij mij weer een ander draadje, waar ik binnenkort weer eens iets in zal zetten). Het is overigens goed dat in Duitsland zelfs 102 octaan te koop is voor royaal minder dan € 1,50 per liter, want er gaat dan wel elke 4,5 - 5 km een litertje doorheen.
duetto
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport