lqpl schreef:Goed gedaan bimmer! Mooie auto's. We horen graag van je wat je aan de qpIV hebt gedaan.
Gezien de verhalen van sommige forum leden is het bij mij nog wel mee gevallen.
De distributie is waarschijnlijk bij de vorige eigenaar al een tand versprongen. Dit werd duidelijk bij het vervangen van de distributieriem. Tegelijkertijd bleek uit metingen dat de klepspeling van de meeste kleppen 0 was. Gelukkig hebben beide zaken geen schade aan de motor aangericht.
In eerste instantie zou ik de distributie en de klepspeling zelf aanpakken, echter door gebrek aan kennis en het juiste gereedschap heb ik besloten dit uit te besteden. De auto is toen afgeleverd bij een bedrijf waarin ik op dat moment vertrouwen had. Tijdens de reparaties werd door diverse oorzaken dit vertrouwen steeds minder en bij het ophalen van de auto liep de stuurbekrachtigingsolie op straat. Een bezoek aan een zekere Koen voor een andere stuurbekrachtigingsleiding verhielp dit probleem.
Een ander punt van aandacht was de katalysator, of liever gezegd het ontbreken hiervan. Mijn vermoede was dat deze er toch echt niet voor niets onder is gezet tijdens de productie en dit werd bevestigd met een te hoog CO Percentage tijdens de apk keuring. Weer terug gegaan naar die zekere Koen en daar een katalysator opgehaald. Met de wijze woorden op zak dat een katalysator van een Otto onder een Sei Cilindri past er achter gekomen dat dit toch niet helemaal het geval is. Na een kleine aanpassing toch passend gekregen en de CO meting gestart. Het gevolg was een nog slechtere CO dan voor de plaatsing van de katalysator. Na dit gegeven iemand bereid gevonden de auto even goed schoon te rijden, daar ben ik zelf blijkbaar iets te voorzichtig voor, werd er eindelijk een acceptabel CO percentage gehaald voor de keuring. Met een apk keuring op zak maar voorzichtig de auto gaan leren kennen.
En toen kwam het punt betrouwbaarheid om de hoek kijken. Soms wilde de auto niet aanslaan. In eerste instantie het alarm de schuld gegeven, maar na diverse metingen bleek dit niet de boosdoener te zijn. Na een lange tijd zoeken kwam een minuscule draadbreuk in beide draden van de brandstofpomp en een zwartgeblakerde stekker naar voren als oorzaak. Dit probleem heb ik pas een week geleden gevonden terwijl ik hier vanaf juli 2014 last van had. Sindsdien is de auto een stuk betrouwbaarder gebleken!
koen2224v schreef:Ben jij die Stephan die mij website gemaakt heeft???
Ben jij die Koen die mij onderdelen heeft geleverd en mijn auto schoon heeft gereden???