waarde ontwikkeling 3200GT

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Andrea » do 05 maart 2015, 21:11

Mooie, heb identiek interieur, alleen bij de kilometerteller staat nog een 1 voor. lachebekkie
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur
 
Berichten: 424
Geregistreerd: vr 06 apr 2012, 21:12

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Boomerang » do 28 mei 2015, 16:49

Grappig, ook onze oosterburen babbelen weer over dit thema.
Hier een reactie van Yannick, een autoriteit op dat forum en ook monteur bij een vestiging van Maserati:

RE: Maserati 3200 Preisentwicklung
Die echten Zeitbomben wie Sie beschimpft wurden, waren lediglich die V6 Biturbos.
Da könnte man von Konstruktionsdummheit sprechen.
Wenn die Sinterfilter in den Zylinderköpfen dicht waren, gabs einfach keine Ölzufuhr nach oben mehr.
Kaum einer hat die Filter beim Service sauber gemacht. Wie auch.
Spätestens beim Ventileeinstellen ( alle 10.000km ) war das für Kenner dann pflicht.
Hat wirklich jeder Biturbo fahrer die Ventile einstellen lassen?....

Der V8 Biturbo war und ist in meinen Augen kein Aggregat das grobe Konstruktionsfehler aufweist.
Wenn aber bei manchen 3200 Besitzern der Geldbeutel beim öffnen gähnt, dann ist schon verständlich
auf was das ganze dann hinausläuft.
Das die Motoren Pflege und Wartung forderten war damals schon jedem bewusst.
Wartungsstau wird da nicht so leicht verziehen wie bei manch anderen Fremdfabrikaten.
Letzterer Maserati 3200 den ich in den Händen hatte, zählte dank gewissenhafter und
professioneller Pflege 160.000km auf dem Tacho.

Das die Motoren aus dieser Generation keine 500.000km wie mancher 993 Porsche schaffen,
darüber sind sich alle im klaren, doch ein 3200 oder Quattroporte IV is keine Zeitbombe.

Bezüglich Preisentwicklung sollte man sich den Markt derzeit genau ansehen, denn alles was
wirklich gepflegt ist liegt derzeit oberhalb der 30k bis 40k.

Ciao, Yannick
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor lqpl » vr 29 mei 2015, 10:40

Hoe zit het met de waardeloze zuigerveren en het olieverbruik bij de V8?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Boomerang » vr 29 mei 2015, 11:07

Niet goed. lachebekkie

Maar bij de 3200 speelt dat veel minder volgens mij.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor lqpl » vr 29 mei 2015, 14:39

Dat met die Ventile lijkt me ook overdreven.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor cassiopeia » vr 29 mei 2015, 15:42

Zolang er bij Franco een echte Franco-4200 coupe uit 2003 met minder dan een ton te koop staat -in sublieme staat- voor een vraagprijs van 23k,
http://www.francoauto.nl/occasions/maserati-4.2-coupe/
zou ik me weinig illusies maken over de waardeontwikkeling van de 3200GT. Die gaat vooralsnog richting bodem met wellicht een stabilisatie rond 5k.
Maar wat boeit het eigenlijk? Je koopt die auto toch voor de lol die je eraan beleeft? Het is toch geen spaarfonds? Ik heb altijd mijn klassiekers op het moment van aankoop emotioneel gelijk afgeschreven tot 0. Dan heb je niet al dat gezeur over waarde-ontwikkelingen.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Boomerang » vr 29 mei 2015, 16:06

De meeste liefhebbers kijken er toch anders tegenaan Cass.
Die gaan voor het origineel.
Een echt goede 3200 is meer waard dan een even goede 4200.
Ik verwacht dat de verschillen groter zullen worden in de toekomst.

En een 3200 voor 5k... hamersmiley ...is een sloper. (Voor het plaatwerk dan, de rest is oud ijzer)
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor cassiopeia » vr 29 mei 2015, 16:21

Het feit dat het atmosferische 4200 Ferrari blok conceptueel gewoon beter is en minder kwetsbaar dan de biturbo 3200, gaat toch wel van invloed worden. Neem daarbij de verkrijgbaarheid van onderdelen en ik denk toch echt dat de 4200 het gaat winnen. Ik heb al van enkele qpv's 4.2 gehoord die op 250.000+ km zitten zonder dat het blok ooit open is geweest.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4284
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Boomerang » vr 29 mei 2015, 17:02

Ieder z'n keus.
En het zijn vooral rationele overwegingen die ik nu van je lees.
Uit wat ik zo links en rechts op de verschillende fora opmaak, zijn er sowieso meer liefhebbers van de 3200 dan van de 4200.
Kennelijk moet ratio bij een Maserati liefhebber nog steeds wijken voor emotie.

Wil je toch die modernere variant, overweeg dan serieus om even door te sparen en een GS te kopen.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: waarde ontwikkeling 3200GT

Berichtdoor Maser73 » vr 29 mei 2015, 17:11

Ik denk het omgekeerde. Een 3200 is meer iconisch en design exterieur spreekt meer aan bij de meesten. F blok is niet zo bijzonder, de 3200 heeft laatste 'echte' Maserati blok en sluit de biturbo tijdperk af. Ondanks niet zo'n goed tijdperk heeft het wel een spoort charme bij bepaalde doelgroepen. Interieur wint de 4200 met gemak. Werkelijke waarde van een klassieker/ youngtimer wordt m.i niet bepaald door kwaliteit van het blok dat +200K kilometers aankan oid. Zit geen verzamelaar op te wachten.

Echt goede exemplaren zullen tussen de 17.5 en 22.5 blijven hangen. Al het andere eindigt bij Koen en wordt gebruikt om de goede unieke exemplaren in topstaat te houden. Denk overigens niet dat er echt een fenominale waardestijging komt bij de 32 maar zolang alle onbereikbaar wordende autos toeneemt hobbelt de rest mee in waardestijging oig behoud.

Dit allen overigens door een roze zonnebril van een 3200 eigenaar en geheel subjectief winks
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

VorigeVolgende

Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast