QP IV gekocht en nu?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

QP IV gekocht en nu?

Berichtdoor DucRider » vr 17 jul 2015, 20:31

Een paar weken geleden dus een (naar mijn mening) mooie QP4 gekocht; Een V8 Evo met automaat uit 2000. Ik heb direct het eerste onderhoud laten uitvoeren aangezien de riemen hoognodig aan vernieuwing toe waren. Daarnaast olie, koelvloeistof, waterpomp en nog wat ander klein spul laten vernieuwen. Zelfs de (door mij direct na aankoop gemolde) vergrendeling van het dashboardkastje is gemaakt. (dank je wel Gijs!) Thumbsup5
Vandaag dus de eerste echte kilometers met de auto kunnen maken. En ik moet zeggen het is een heerlijke cruiser. Driving5 Ik ben niet iemand die het maximale uit de motor wil halen. Het is voor mij voldoende om te weten dat het kan, zonder het ook echt te doen.

Nu zijn er wel een paar zaken die ik op termijn aan de auto wil laten doen.

- Zo is het leder in prima staat, het ziet er gewoon als nieuw uit. Alleen is de zitting van de bestuurdersstoel wat slap en zijn de zijsteunen wat vervormd/zacht. Dus eigenlijk wil ik de zitting en misschien de rugleuning eens opnieuw laten vullen zodat die weer wat steviger zit en er wat minder uitgezten uitziet.

- Het hout is wat vaal. Schijnbaar een bekend probleem bij de EVO's. Heeft er iemand suggesties/ervaring om dit weer netjes te laten maken.

- De airco blaast wel enigzins koele lucht, maar niet voldoende om het interieur koel te krijgen (bij 25gr buitentemp).

Hebben jullie suggesties/adressen/prijsindicaties voor bovenstaande punten?

Zodra ik de auto eens gewassen heb, zal ik ook eens wat foto's plaatsen.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Re: QP IV gekocht en nu?

Berichtdoor Andrea » za 18 jul 2015, 19:50

Heb laatst de airco laten doen. Hij koelde gewoon wel maar ik heb m nu drie jaar en er is in die tijd niets aan gedaan. En dat zat me niet lekker, want airco's verliezen altijd hun inhoud. Zat nog maar 300 van de 750 in. Week later de andere auto gebracht en daar moest (maar) 150 bij terwijl ik van die auto in de bonnenhistorie van 15 jaar niks kon vinden van aircozaken.
Aircoservice was 75 euro, inclusief geurbehandeling.

Gedaan bij ServiceOnly, de alle-merken tak van de VAG dealer in regio Zwijndrecht. Werkt junior in de weekeinden. Topbedrijf natuurlijk ;-)
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor DucRider » za 18 jul 2015, 19:55

En, wat ik nog vergeten was, maar wel irritant vind: de middelste ventilatie roosters, een paar knoppen op de middenconsole en 2 draaiknoppen van de Becker navigatie zijn erg plakkerig,
Ik krijg ze ook niet heel makkelijk schoon. Is dit iets bekends?
DucRider
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 18 jul 2015, 19:57

DucRider schreef: (....)
Zo is het leder in prima staat, het ziet er gewoon als nieuw uit. Alleen is de zitting van de bestuurdersstoel wat slap en zijn de zijsteunen wat vervormd/zacht. Dus eigenlijk wil ik de zitting en misschien de rugleuning eens opnieuw laten vullen zodat die weer wat steviger zit en er wat minder uitgezten uitziet.

Ik ben op dit punt prima geholpen door Conrad de Bruin in Woerden (MCH-lid). Hij heeft ervaring met deze stoelen en weet wat er moet gebeuren. Bel hem eens op. Die stoelrails zitten met vier bouten vast, je tilt ze er met rails en al vrij gemakkelijk uit. ik gok dat je als je een afspraak maakt erop kunt wachten (ik herinner mij één a twee uur werk). Uiteraard zijn er vast ook andere adressen, maar dit is mijn duit in het zakje.

DucRider schreef:De airco blaast wel enigszins koele lucht, maar niet voldoende om het interieur koel te krijgen (bij 25gr buitentemp)

Twee stappen: (1) eerst bij een aircoboer laten checken of er niets lekt en zonodig laten bijvullen, (2) als dat niet helpt wordt de zoektocht ingewikkelder.
Mijn adres voor het checken en bijvullen is Autotemp Claasen in Amsterdam Oud-West (Anthony Fokkerweg, vlak naast de Ring West (A 10). Kan mij voorstellen dat na al die stilstand bijvullen genoeg is, dit kost je € 100 a € 150.
Als dit niet helpt kan er van alles aan de hand zijn: interieur sensor stuk, regelpaneel stuk, lekkende leidingen of warmte wisselaar, pomp stuk, etc. Dan wordt het zoeken.

DucRider schreef:Het hout is wat vaal. Schijnbaar een bekend probleem bij de EVO's. Heeft er iemand suggesties/ervaring om dit weer netjes te laten maken.

De typische plastic - look is geen probleem van een EVO, het is een kenmerk Tssk5
Een van de vierhonderd redenen waarom een EVO ZOVEEL BETER is dan een Otto. Past in hetzelfde rijtje als dat prachtige digitale klokje van 5 cent dat verstopt zit achter de hendel van de automaat Thumbsup5

Zonder gekheid: poetsen zal je weinig helpen hier, en als je met glimmende olie o.i.d. aan de gang gaat is-ie daarna in waarde gedaald want niet meer origineel. winks
Durf het bijna niet te zeggen maar ..... misschien heeft Koen nog wat houtwerk liggen uit een ouwe Otto?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Andrea » za 18 jul 2015, 20:19

PeterM schreef:Twee stappen: (1) eerst bij een aircoboer laten checken of er niets lekt en zonodig laten bijvullen, (2) als dat niet helpt wordt de zoektocht ingewikkelder.
Mijn adres voor het checken en bijvullen is Autotemp Claasen in Amsterdam Oud-West (Anthony Fokkerweg, vlak naast de Ring West (A 10). Kan mij voorstellen dat na al die stilstand bijvullen genoeg is, dit kost je € 100 a € 150.

Bedrijf waar ik het heb laten doen heeft geinvesteerd in een apparaat dat het hele proces 100% geautomatiseerd afloopt. Aftappen, op lekkage controleren, vullen, olie bijvullen. Alles automatisch. Normale prijs was 90 euro daar, is nu een actie.
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor DucRider » za 18 jul 2015, 20:20

Er zit een stickertje onder de motorkap dat dat de airco in 2014 nog onderhoud heeft gehad. Tijdens het rijden komt er wel koelere lucht in, maar onvoldoende om bij hogere buitemtemperaturen de auto koel te krijgen. Zoals vandaag (+/-23 graad) wil het wel, en merk je ook wel dat het langzaam wat afkoelt in de auto. Op een gegeven moment gaat de CC ook minder hard blazen, dus het lijkt mij dat de regelunit het wel doet. Hopelijk dus alleen een kwestie van bijvullen.

tsja, dat hout.
Het interieur is verder erg netjes, maar dat vale hout haalt de rest naar beneden. Houtpanelen van een Otto? Misschien geen gek idee. Is dat verder gelijk aan dat van de EVO? of kom je dan in de knoei omdat de knoppen niet helemaal op de gelijke positie zitten?

BTW, Vandaag even een familiebezoekje gedaan.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
DucRider
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 18 jul 2015, 21:01

DucRider schreef:tsja, dat hout.
Het interieur is verder erg netjes, maar dat vale hout haalt de rest naar beneden. Houtpanelen van een Otto? Misschien geen gek idee. Is dat verder gelijk aan dat van de EVO? of kom je dan in de knoei omdat de knoppen niet helemaal op de gelijke positie zitten?

Even uit mijn hoofd: de strips in de deuren komen overeen, het recht opstaande deel van de console ook. In de horizontale strip over het dashboard heeft de Otto een gat voor het klokje --- haal gelijk een mooi klokje op dan kun je die verbetering ook terugdraaien. Verder zou hij moeten passen, ondanks de tweede airbag.
het stuur is "in de kleur" dus dat zul je moeten wisselen, net als de pook van de bak.

Dan de mogelijke verschillen.
De Otto heeft kleine houten paneeltjes naast de voorstoelen, maar die heeft de EVO niet vanwege de aangepaste stoelbediening. Heb je dus niet nodig.
Daarbij heeft de Otto nog strips vlak onder de voorruit (ventilatie openingen ) en rond de rolgordijnen bij de hoedenplank - hier weet ik niet precies hoe het zit bij de EVO. Dat weet ik ook niet uit mijn hoofd voor de passing bij de raambedieningsschakelaars in de portieren en het vlakke gedeelte van de middenconsole rond de pook - het zou kunnen dat de bediening van de spiegels anders is.

Hier misschien even studeren op de interieurtekeningen bij Eurospares of je auto een keer naast een Otto zetten. Ik zou je graag van dienst zijn, maar zoals je weet heb ik de auto momenteel niet tot mijn beschikking winks .
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » za 18 jul 2015, 21:57

DucRider schreef:En, wat ik nog vergeten was, maar wel irritant vind: de middelste ventilatie roosters, een paar knoppen op de middenconsole en 2 draaiknoppen van de Becker navigatie zijn erg plakkerig,
Ik krijg ze ook niet heel makkelijk schoon. Is dit iets bekends?

Laatst gelezen dat "babydoekjes" heel effectief schijnen te zijn.

Verder vraag ik me af hoe of het komt dat het hout van sommige evo's melkig wordt terwijl het bij andere evo's als nieuw blijft. Zou het te maken hebben met de invloed van ultraviolet licht (zon dus), of vocht?
Mijn hout is nog als nieuw maar mijn auto heeft altijd of in ieder geval al heel lang in een droge, donkere garage gestaan. Nooit buiten.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor PeterM » zo 19 jul 2015, 10:31

Dat heb je nu eenmaal met plastic. 't is afbreekbaar met UV licht coolio .
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Michele » zo 19 jul 2015, 12:40

DucRider schreef:Er zit een stickertje onder de motorkap dat dat de airco in 2014 nog onderhoud heeft gehad. Tijdens het rijden komt er wel koelere lucht in, maar onvoldoende om bij hogere buitemtemperaturen de auto koel te krijgen. Zoals vandaag (+/-23 graad) wil het wel, en merk je ook wel dat het langzaam wat afkoelt in de auto. Op een gegeven moment gaat de CC ook minder hard blazen, dus het lijkt mij dat de regelunit het wel doet. Hopelijk dus alleen een kwestie van bijvullen..

Check even of het relais niet stuk is. Mijn 2.24v blies ook lucht die wel iets koeler was, maar het hield niet over. Bij controle van het systeem bleek de airco + pomp perfect, maar het relais dat de pomp aan doet slaan was overleden. Vandaar dat ie alleen in eco-stand werkte en niet volle bak.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo