QP IV gekocht en nu?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: QP IV gekocht en nu?

Berichtdoor cassiopeia » di 21 jul 2015, 23:11

Mooi trouwens, die Ducati's van jou! Ik heb altijd een fascinatie gehad voor die desmodromische klepbediening (schuiven, geen klepveren en daarmee ook geen "zwevende" kleppen bij zeer hoge toerentallen). Bij auto's bij mijn weten alleen toegepast door Mercedes in de fabuleuze W196 F1 racer en de daarvan afgeleide 300SLR eerste helft jaren 50. Merk je die voordelen echt en is het stellen van de kleppen idd een dag werk? Of geldt dat alleen voor de Desmosedici?
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor DucRider » wo 22 jul 2015, 20:53

Tsja moelijk te zeggen die voordelen van desmo. Ik denk wel dat Ducati's iets makkelijker hoge toeren draaien in vergelijk met andere 2 cilinders. Maar of het tov "conventionele" klepbediening echt een enorm voordeel is..... Dan zou het denk ik in het algemeen wel wat meer toegepast worden.

Ik rijd alleen de 2 kleppers, en ik geloof dat ze bij deze een grote beurt (kleppen, riemen, olie enz) wel binnen 6 uur kunnen doen. Dus dat valt wel mee. Bij de 4 kleppers zal het wel wat meer werk zijn, die hebben tenslotte 2x zoveel kleppen te stellen. De Desmosedici is een 4 cilinder, dus nog meer kleppen te stellen.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Berichtdoor PeterM » wo 23 sep 2015, 20:39

Hoe is het hier? Alles goed? Al een tijdje niets meer gehoord. Moest denken aan dit topic vanwege het airco probleem dat Ducrider had.

Had er ook één, een paar weken terug. De airco deed het soms nog wel een beetje, maar niet meer voluit op de hogere blaasstanden. Het was geen kwestie van bijvullen en dus niet simpel op te lossen, daar had ik helemaal gelijk in een paar maanden geleden.

Lang verhaal kort: de filter droger bleek "ontploft" en de silica-gel korrels waarmee het ding vol zit hadden zich verspreid door de leidingen en o.a. het expansieventiel verstopt. Verder schakelde de switch op de filterdroger de ventilatoren niet meer aan als gevolg van een draad in een kabelboom die op twee plaatsen hamersmiley gebroken bleek te zijn. Het duurde dan ook voor de deskundigen van Autotemp even voordat ze daar achter waren. En vervolgens al die korrels uit de leidingen hadden gepeuterd en geblazen.

Dan het herstel. De filterdroger is standaard Fiat Alfa en voor relatief weinig te koop. Het expansie ventiel is een andere kwestie - schoonmaken vonden ze geen optie, daar hadden ze slechte ervaringen mee. Heb toen, met hulp van Techno, op de site van MIE een vervangend onderdeel gevonden - helaas NIET voor heel weinig, en daar kwam de shipping cost uit de US (Fedex) nog bij.

Hier aangekomen natuurlijk meteen het partnummer gecheckt. En wat denk je? Zit in ook Kia, Hyundai, Honda etc. Voor HEEL weinig cursing
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor duetto » vr 25 sep 2015, 10:55

Peter,

Op het Engelse forum sportsmaserati.com is een topic over alternatieve onderdelen, inmiddels volgens mij al tientallen pagina's lang (hoewel daar ook wel aardig wat ge-OH tussen staat). Misschien voor een volgende aankoop even doorbladeren.
duetto
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 25 sep 2015, 15:24

Ha Duetto, heb je een link? Heb een tijdje gebladerd maar nog niets gevonden.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 25 sep 2015, 15:24

Ha Duetto, heb je een link? Heb een tijdje gebladerd maar nog niets gevonden.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor DucRider » za 26 sep 2015, 18:34

oh ja, de airco. Kwestie geweest van opnieuw laten vullen. Ze hebben geen lek gevonden, ze konden het systeem nog goed vacuüm krijgen. De airco doet het sindsdien weer, maar ik moet wel zeggen dat hij wel behoorlijk moet blazen op warmere dagen om het koel te houden.
DucRider
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » zo 27 sep 2015, 13:54

Dat is standaard, hoor. Mijn airco is vorig jaar geheel gerenoveerd, inclusief nieuwe compressor, maar dat wat amechtige blazen blijft. Het systeem is gewoon onderbemeten.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor DucRider » zo 04 okt 2015, 20:40

De eerste 3dKm zitten erop, en ben tot nu toe erg blij met de auto. Nog geen storingen/defecten gehad. Één keer een error lampje, maar dat ging na opnieuw starten weer uit. (of zou het lampje nu ook kapot zijn????) Het verbruik zit tussen de 1:7 en 1:8, ik rijd over het algemeen redelijk rustig. Het olieverbruik is tot nu toe miniem, ik heb nog niets bij hoeven te vullen. Het peil staat nu een paar mm onder het max nivo van de peil stok.
Wel rijd ik de auto steeds vaker met de PWR stand ingeschakeld, op de N-wegen is hij dan lekker vlot bij de les als er eens ingehaald moet worden (en dat doen we steeds vaker). Op de snelwegen gebruik de PWR stand eigenlijk niet, dan vind ik het nogal irritant als er steeds terug geschakeld wordt. Wel leuk dat ik bij een tank station bijna altijd wel een Thumbsup5 van de man achter de kassa krijg.

Ik had nog stiekem de hoop om met de Maser begin oktober een lang weekend richting Como meer of lago Maggiore te doen, maar helaas kon mijn vriendin geen vrij meer krijgen. Dan volgend voorjaar maar.
Op het to-do lijstje staan voorloping nog: bestuurdersstoel opnieuw vullen, remmen voor vernieuwen. Hij remt nog prima, maar het waarschuwingslampje licht met enig regelmaat op. Het houtwerk, maar ook het exterieur heeft wel wat aandacht nodig, maar dat gaan we in 2016 maar eens bekijken.

De auto rijd verder heerlijk, het motorgeluid, de turbos, de snelheid, maar vooral ook het comfort zijn een genot.
DucRider
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 05 okt 2015, 12:56

Goed om te horen ... de eerste periode van gebruik is altijd het spannendst. Best zuinig, met benzine en olie. Rijd je wel hard genoeg winks ? Die Thumbsup5 achter de kassa van het tankstation begrijp ik wel - zoveel benzine tegelijk verkopen ze niet vaak crybaby
Als je met het "error" lampje de "check engine" bedoelt - midden boven - als het vanzelf weer uit gaat hoef je je geen zorgen te maken.

Nog even benieuwd: welk waarschuwingslampje licht er op bij het remmen?
Wintertijd is altijd een mooie tijd om wat dingen te doen aan zo'n auto, als je tenminste plek hebt om te werken.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo