QP IV gekocht en nu?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: QP IV gekocht en nu?

Berichtdoor cassiopeia » ma 05 okt 2015, 16:26

Prachtig. Het kan ook best goed gaan, alle drama-verhalen ten spijt.
In 6 jaar en 35.500 km is er bij mijn evo defect geraakt: startmotor, gebarsten voorruit, aircopaneel, aircocompressor, een ruitmechanisme en de kachelkraan. That's it.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor DucRider » ma 05 okt 2015, 19:05

PeterM schreef:Goed om te horen ... de eerste periode van gebruik is altijd het spannendst. Best zuinig, met benzine en olie. Rijd je wel hard genoeg winks ? Die Thumbsup5 achter de kassa van het tankstation begrijp ik wel - zoveel benzine tegelijk verkopen ze niet vaak crybaby
Als je met het "error" lampje de "check engine" bedoelt - midden boven - als het vanzelf weer uit gaat hoef je je geen zorgen te maken.

Nog even benieuwd: welk waarschuwingslampje licht er op bij het remmen?
Wintertijd is altijd een mooie tijd om wat dingen te doen aan zo'n auto, als je tenminste plek hebt om te werken.

Ja als je bijna 80ltr V-power moet afrekenen dan kijken ze wel even waar dat in gegaan is. ik heb de auto niet gekocht om mee te scheuren, dan had ik waarschijnlijk wel een Honda S2000 o.i.d gekocht. Wel even overwogen, maar daar ben ik toch niet het type rijder voor.

Ik bedoel niet het Check engine Lampje, het gaat echt om het Error lampje van het multifunctionele display. (een van de 400 verbeterpunten van de EVO (alhoewel het zijn 9 lampjes dus ook 9 verbeteringen??)) Maar de auto had ongeveer 3 week stil gestaan en startte gewoon zonder problemen of strubbeling. Na 3 km rijden , de auto even stil gezet en opnieuw gestart, toen bleef het lampje uit.

Het lampje van het remmen, is het rode ronde (O) met een ! erin. Deze gaat soms bij het remmen branden, vaak ook niet. Maar het maakt niet uit of ik hard of zacht rem, het kan in beide gevallen voor komen. Soms zelfs als ik een bocht doorga (en dus niet rem).

btw, ik zit ff in de manual te kijken (is Italiaans) en ik zie dat op de middelste regel van het multi display 3 woorden staan: ERROR OIL LEVEL. (dat wist ik al wel) Maar in het boekje staan daarbij de volgende meldingen:

ERROR: Indica unávaria nel sistema delle sospensione elettroniche. (Iets met de dempers dus)
ERROR OIL: Insufficiente pressione olio motore (te lage oliedruk)
OIL LEVEL: Insufficiente livello olio motore (te laag olie peil)
OIL: Eccessiva temperatura dell'olio cambio automatico (olie van de automaat te heet)

Als ik het goed begrijp, geeft die dus een melding bij een te laag oliepeil. Is dat zoals je bij moderne auto's ook ziet, een behoorlijk nauwkeurige oliepeil meting. Of komt die melding pas op het moment dat je met een vastloper naast de weg staat?

Zelf aan de auto werken gaat helaas niet echt lukken. Kan de auto niet thuis neerzetten, de garage staat al vol. En als ik zelf aan de slag ga, zal dit eerder een waardevermindering dan vermeerdering als resultaat hebben. Ik vind het wel machtig interessant, maar ben zelf niet zo handig.
Maserati QP IV EVO 3.2 - 2000; Jaguar X-type 2.2d - 2006
Ducati Multistrada 1100s - 2009; Ducati Supersport 900 Nuda - 1992
DucRider
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 05 okt 2015, 19:57

Het lampje (0) van de remmen is (uit mijn hoofd even, auto met boekje erin staat niet bij huis) indicator voor versleten remblokken. Waarschijnlijk loopt de dikte van je remblokken tegen de minimumwaarde aan. Maar dat had je zelf toch al bedacht?
En al die "error meldingen" berusten heel vaak op dure sensoren van slechte kwaliteit die heel vaak stuk gaan.
Heb je al gekeken middels handmatige peiling hoe hoog het oliepeil stond als de waarschuwing kwam?
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 05 okt 2015, 20:30

cassiopeia schreef:En al die "error meldingen" berusten heel vaak op dure sensoren van slechte kwaliteit die heel vaak stuk gaan.

Onzin, het zijn sensoren van dezelfde kwaliteit (en prijs) als door andere merken worden gebruikt en ze moeten nou eenmaal eens per zoveel jaren worden vervangen. Ook dat is niet anders dan bij andere merken.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 05 okt 2015, 21:14

Ik haal hier Franco Pastorelli aan. Met hem heb ik het verschillende malen over de (kwaliteit van) de sensoren gehad. Franco weet met zijn ervaring echt wel waar hij het over heeft.
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor DucRider » ma 05 okt 2015, 21:29

Nou geen ruzie in mijn topic gaan maken! Ruudsterrr5
DucRider
Donateur

Berichtdoor lqpl » di 06 okt 2015, 09:02

Hou jij je kanis eens. tongue
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor DucRider » di 10 mei 2016, 21:28

De auto is inmiddels weer een aantal weken geleden van stal gehaald. De accu er weer in gezet, en meteen starten. Alsof hij hooguit een paar uur had stilgestaan. We gaan volgende week met de QP op reis naar Italie (zin in!!!) en voor die tijd de auto nog even een snelle check laten doen. Het knipperende remlampje was dus hoogstwaarschijnlijk een kwestie van een iets te laag remvloeistof nivo. blush1 Dat is nu dus bijgevuld en sindsdien is het lampje niet meer aan gegaan. Remblokken waren nog als nieuw, en de schijven ook nog dik in orde. Verder een beetje olie en koelvloeistof erbij en dat was het dan wel weer. De airco pomp lekt wel een klein beetje aangezien alle vloeistof er weer uit was terwijl deze vorig jaar augustus nog was bijgevuld (en het jaar daarvoor ook al). Het gaat er niet heel hard uit, dus ik denk dat we de komende weken nog wel doorkomen. En als het gaat zoals tijdens de meeste vakanties die ik de laatste jaren heb gehad, zal ik de ruitenwissers meer nodig hebben dan de airco. Ruitenwisser bladen dus ook maar vernieuwd.

Planning is om via Luxemburg (ff goedkoop tanken, blijf tenslotte een Hollander), Frankrijk naar Aosta te gaan. Dat doen we in 2 dagen, niet te gehaast. Combi van snelweg en binnendoor wegen. Driving5 Daarna Cinque terre en vervolgens richting Toscane. Maar dat bekijken we tegen die tijd wel weer. In ieder geval gaan we ook nog naar Modena, een fabrieksbezoekje doen, en wellicht ook nog Panini museum. Terug weg waarschijnlijk via Dolomieten.

Mochten julie nog tips hebben dan hoor ik het graag. Updates onderweg..... tsja er was nog iets met een Fb pagina Sad5

oh, en die Punto evo verdwijnt binnenkort ook uit mijn onderschrift, wat anders leuks voor gekocht.
DucRider
Donateur

Berichtdoor Michele » di 10 mei 2016, 21:31

uhm.. op zaterdag 21 doorkomst van de Mille Miglia in Toscane... SS2 Roma > Siena > Firenze en dan de SS65 Futa pas > Bologna.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » wo 11 mei 2016, 00:26

DucRider schreef: De airco pomp lekt wel een klein beetje aangezien alle vloeistof er weer uit was terwijl deze vorig jaar augustus nog was bijgevuld (en het jaar daarvoor ook al). Het gaat er niet heel hard uit, dus ik denk dat we de komende weken nog wel doorkomen.

Koelt de airco slecht of heb je daadwerkelijk (middels contrastvloeistof) een lekkage vastgesteld?
Als de airo nl. onvoldoende koelt, dan is de kans groot dat het aan de kachelkraan ligt Dat is een bekende biturbo/QPIV kwaal. Die kachelkraan is niet meer leverbaar maar daar is een oplossing voor die hier al eerder is beschreven:

viewtopic.php?f=27&t=2034&p=68260&hilit=kachelkraan#p68260

Leuke rit trouwens!
cassiopeia
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar Bi Turbo