Inmiddels is er weer een (onderhouds)jaar voorbij, en daarvan wil het volgende melden.
In het achterliggende jaar circa 500 kilometers verreden, dus dat was niet veel. De auto gedraagt zich zonder problemen, en laat zich fijn rijden. Aircopomp en filter vervangen. Nieuwe banden en goede afstelling maken de zaak rond.
Bij de APK was het lastigste punt de emissie van uitlaatgassen die zich niet aan de grenswaarden wensten te houden. Nu was de CO-waarde vorige jaar al op de grens (.55%); nu bleef dit .62% . Ter beinvloeding hiervan had ik al een flesje reiniger in een tank benzine weggereden, maar dat gaf geen verandering. Mijn garage (in het midden des lands) heeft daarop haar best gedaan om de reden van de hoge CO uitstoot te achterhalen door de motor goed na te lopen. Ook advies ingewonnen van Italauto over de motorregeling. Metingen gedaan met en zonder lambda-sondes. Het resultaat was telkens dat de motor prima draait en regelt, maar de "getallen" zijn gewoon iets te hoog. Mijn monteur kwam uiteindelijk met zijn conclusie dat de katalysator niet goed meer werkt. Graag een andere katalysator. (Ik heb de afspraak met mijn garage dat zij niet zelfstandig spullen kopen, maar mij contacten als het op onderdelen aankomt) Een blik in de prijslijst voor een nieuwe kat is voldoende om zeker te weten dat je dit niet gaat doen. En zolang wij Koen hebben is er veel te regelen; een nieuwe poeliespanner van de 3200GT past perfect, en een gebruikte maar met een gerucht van "bruikbaar" geleverde katalysator heb ik vervolgens aan de garage aangeleverd. Daar is van twee katalysatoren met veel snij- en knipwerk een nieuwe opgebouwd. De emissietest werd glansrijk gehaald; CO onder de .02% stationair. Dus dat was nogal een verbetering, maar dit was inmiddels ook wel te verwachten. Want in mijn betoog had ik nog niet vermeld dat mijn auto geen katalysator(en) had. Wisten we niet, maar verklaard een hoop. Desondanks werden er emissiegetallen geproduceerd die op de grens van een wel-kat-auto zaten. De verbranding was dus optimaal. Maar goed; auto is weer op stal.
