Mijn zwarte Otto

Post hier jouw trots

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » wo 16 dec 2015, 22:18

Update.
Olieverbruik nog steeds erg beperkt. Heb nu wel iets bij moeten vullen, komt neer op een 1 liter op 5500km. Iets beter dan de 1:530 km - van voor de revisie.
Hij loopt nog steeds goed -maar nu twee maal technische malheur. Beide problemen helaas niet simpel recht-toe recht aan op te lossen.
Het airco verhaal van augustus is in een ander topic al voorbijgekomen - de filter droger bleek ontploft en de korrels hadden het expansieventiel verstopt. Dat was de oorzaak, gevonden na een pittige zoektocht. De manifestatie van het probleem was een airco die soms nog wel koelde bij lage fan-snelheid maar niet meer bij hoge snelheid.
Expansie ventiel gekocht bij MIE - niet meer doen, het is een product dat ook in Hyundai en Kia zit - dat je het maar weet.

Tweede probleem vorige week: zaterdag nog gereden, auto weggezet, maandag geprobeerd te starten, accu leeg, accu opgeladen, auto start toch niet.
Wegenwacht komt er niet uit. Je denkt vervolgens dat je hem bij alle startpogingen gewoon verzopen hebt. Geprobeerd aan te slepen, maar geen sjoege. Afgesleept naar de plaatselijke werkplaats die ook aan mijn Alfa werkt. Komt er in eerste instantie ook niet uit, maar met telefonische hulp van Jorrit (hulde en respect daarvoor) wel.

Luister en huiver. De auto had opeens, zomaar, geen vonk meer èn geen brandstof. Beide cilinderbanken waren "dood". Echt mal, want de Otto - en de EVO ook , trouwens, - heeft twee Ecu's die elk vier cilinders doen. Allebei dood, dus waar komt dat bij elkaar??? Je denkt eerst aan het alarm, de start onderbreking, maar dat schakelt alleen de startmotor en die ging wel rond.
Zoals bij elke bi-turbo zitten er overal in de auto knooppunten met relais en zekeringen. Ik dacht dat ik ze allemaal wist te zitten, maar niet dus. Achter het dashboard kastje - dat moet er dus eerst uit - zit een setje verstopt dat de Ecu's en de brandstofpomp stuurt, Daar bleek bij twee van de aanwezige relais, de 12V schakel spanning weggevallen. Het probleem zit "ergens in de kabelboom" dat terug zoeken is niet te doen. De oplossing van het probleem was het solderen van een bypass, een nieuwe 12V toevoer. Dat is op zich simpel, maar vind eerst maar eens uit wat er aan de hand is en waar het zit.

Ik weet nog steeds niet waarom mijn accu opeens leeg was, het is niet de eerste keer dat dat gebeurt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Michele » wo 16 dec 2015, 23:50

pffff ... wat een verhaal weer.... En ik dacht dat ik soms gek werd...

Had laatst ook ne lege accu. Bleek dat het lampje van de zonneklepspiegelverlichting (3x woordwaarde) bleef branden na t terugklappen van de spiegel. Gevolg: lege accu en loeihete zonneklep. Gelukkig was de accu dus leeg voordat de boel in de fik kon vliegen. Blijft er bij jou ergens iets aanstaan wat uit zou moeten gaan maar t niet doet en derhalve stroom vreet? Benzineponp, lampje, radioconatct, dat soort werk?? of portierverlichting...
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor dueporte » do 17 dec 2015, 19:04

Sjongejonge wat een getop weer met die qp IV... Het zit jou ook echt niet mee.
dueporte

Berichtdoor Danny » do 17 dec 2015, 20:08

Sodeju Peter, jij krijgt ze wel voor je kiezen zeg. Het kan niet anders dan dat 2016 voor jou een topjaar gaat worden want je hebt al je pech al opverbruikt in 2014 en 2015...
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Otto C. » do 17 dec 2015, 20:09

Even wat losse flodders.
Een beetje alarm onderbreekt ook de brandstofpomp. Als de ontsteking het niet doet, doet de brandstofpomp het ook niet. Wel twee ecu's, maar een bdp sensor(dacht ik). Ik heb wel eens een kapotte bdp sensor gehad. Rijdend weg gezet en de volgende dag niet starten.

Misschien het brandstofpomp relais gaar? Eerst blijven plakken=accu leeg. Daarna niet meer doorverbinden?
Otto C.
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 17 dec 2015, 21:01

Dank voor de morele steun, in deze lente dagen. Waar ik vooral de kriebels van krijg is de complexiteit van de problemen en dat het zomaar uit de lucht komt vallen crybaby . Daar schrik ik echt van. Het tast het zelfvertrouwen een beetje aan.

@ Otto: dank voor de tips. Ik kan je goed volgen. Van een heel betrouwbare bron heb ik begrepen dat op de print van de alarmschakeling vijf printrelais zitten - die zitten daar ook niet voor niets. Dus het zou heel logisch zijn dat het alarm meer dingen aan- en uitschakelt dan alleen de startmotor - daarvoor zou één zo'n ding genoeg zijn.

Het zou ook een bevredigender verklaring zijn dan "ergens in de kabelboom is iets mis". Zou het alarm ook kunnen reageren op een lege accu en er de brui aan kunnen geven?
Wel lastig fout zoeken, want uit dat alarm kastje komen alleen maar zwarte draden - het is niet de bedoeling dat je die kan volgen winks .
En een goede suggestie om eens naar die relais te kijken - en ze misschien preventief te vervangen. Ik ken een garagist in het midden des lands die dit standaard - en ongevraagd woot - deed bij elke auto die hij voor het eerst binnen kreeg - kassa Happy5 !! De eerste 200 euro of zo waren alweer verdiend.
BDP sensor overzie ik niet .. ik zou zeggen dat die terugkoppelt naar de Ecu zelf, niet naar de voedingsspanning van de Ecu. Maar zeker de moeite waard om uit te zoeken.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Otto C. » do 17 dec 2015, 22:19

Het was toch iets anders met de bdp sensor. Het zijn er twee. Gaat er bij lopende motor een stuk, dan blijft de motor lopen. Zet je de motor uit dan start ie nooit meer voor reparatie.
Ze zijn iig heel makkelijk te testen met een ohm meter. De ohmse waarde staat in het werkplaatsboek.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor stijn » vr 18 dec 2015, 11:01

PeterM schreef:Het tast het zelfvertrouwen een beetje aan.

Nou Peter, wat mij betreft heb je enorme ballen getoond met je QP IV perikelen. Reden genoeg om wat mij betreft zelfvertrouwen aan over te houden.
Stein Keuken
stijn
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 08 apr 2016, 10:24

Update "trillingen".
Sinds de auto weer rijdt - nu een jaar geleden - last gehad van trillingen in het stuur en in het zitvlak - resp. in de bekende range 110-130 en (achter) 140 "and up". Heel storend en van alles geprobeerd op het gebied van balanceren, super balanceren, wiel-krachtmeting etc. Niets hielp ... tot vorige week.

De firma Matterhorn in H'sum had aangeboden er nog eens naar te kijken. Het was hun eer te na. De monteur trof rechtsvoor speling aan op de naaf. Vervolgens ook een test gedaan i.v.m. het diff. geluid. Advies van Boomy: met de achterwielen los van de brug de snelheid opvoeren naar 120 en dan buiten de auto luisteren. We stonden bij het linker achterwiel en zagen ook dat wiel excentrisch bewegen - ook daar speling dus. Vervolgens met enige handigheid de wielen goed in het midden op de naaf vastgezet en zie daar: rust!! Wat een verademing Happy5
Als ik mij goed herinner heeft Giulia deze oorzaak al eens gesignaleerd - met aluminiumfolie om de naven als oplossing. Ik ga t.z.t. voor pasringen op maat als robuuste oplossing maar voorlopig laat ik het even zo. Blijft natuurlijk de vraag waarom originele Maserati velgen niet goed op Maserati wielnaven passen... crybaby

Van de weeromstuit hebben we niet meer scherp opgelet op het diff. geluid, maar in eerste waarneming was er niets geks te horen - wat op zich natuurlijk heel gek is. Dit gaat nog een keer opnieuw.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 08 apr 2016, 11:43

Feli!

Zie je hoe effectief het is om op de brug de boel te laten draaien?

Aan de andere kant wel een beetje banaal, dat een centreringsprobleem van velgen, de oorzaak is.
Iedere serieuze monteur zou dat als eerste gecontroleerd moeten hebben.
Ik controleer een pas gemonteerd wiel iig op de brug altijd even op hoogteslag.
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati