QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

Berichtdoor PeterM » ma 11 jan 2016, 09:27

Even een rare vraag: weet iemand waarom Maserati het achterste sub-chassis van de QPIV vult met schuim?

Op het eerste gezicht heeft het geen functie, maar alleen maar nadelen. Het sub-chassis is stevig genoeg van zichzelf.
Omdat het schuim vocht vasthoudt bevordert het roestvorming, Zoals ik zelf heb meegemaakt in mijn vorige auto en in mijn huidige, en zoals ook is opgetreden bij de ex-EVO van |qp|.

Dus: waarom doen ze dit? Welke ras-techneut weet dat?

Er is nog een andere reden dan pure nieuwsgierigheid dat ik dit vraag, maar dat komt later.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Re: QPIV : waarom schuimvulling in het sub-chassis (achter)?

Berichtdoor Boomerang » ma 11 jan 2016, 09:34

Om het ding akoustisch dood te maken?
Een (licht) uitgevoerd buizenframe kan makkelijk in resonantie gebracht worden en wellicht heeft men dat willen tegengaan.
Maar het is wel vergezocht.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Giulia » ma 11 jan 2016, 10:53

Zover ik weet is het om een grotere stijfheid te creëren door het massief te maken....minder flex.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 11 jan 2016, 12:56

Stijfheid door schuim? Dat klinkt weinig logisch
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 11 jan 2016, 13:36

OK. Ik hoop dat Boomie gelijk heeft. Ga maar even zitten - riemen vast!

Sinds ik de auto heb in maart hoor je het diff janken in de range 110 - 130 km/h - bij elke rit op de autosnelweg dus. Heel irritant. Het diff van mijn oude auto deed dat niet, dus dat is na een paar maanden overgezet. Best wel een klusje. Wat dacht je? Ook jank. Iets minder luid en in een iets andere range, nl. tussen 120 en 130. Maar nog steeds bij elke rit op de snelweg.
Samen met Techno en Jorrit een rit gemaakt met de auto. Achterbank eruit, Techno achterin op het kale metaal met de stethoscoop geluisterd waar het geluid vandaan komt - het blijft lastig lokaliseren - en waar het het hardst is - bij de bevestigingspunten van het subchassis - waar het diff in ligt. Daarvoor hebben Jeroen van Dijkhof en |qp| ook hun mening gegeven. Iedereen is het eens: "If it quacks like a duck then it's a duck" ... toch?

Lang gewikt en gewogen. We hebben de motor al twee keer gehad, nog een paar vervelende en tijdrovende (dus dure) reparaties dit najaar en een diff revisie kost niet niks. Nog meer geld in de bodemloze put storten?

Knoop doorgehakt. Als het duur is moet en ook maar een paar centen kosten - diff revisie. Ik wilde eigenlijk de schokdempers in orde laten maken bij het adresje van Giulia, maar je kunt je geld maar één keer uitgeven dus dat is uitgesteld.

De revisie is uitgevoerd op het uitgebouwde (meest lawaaiige) diff, dus het originele diff van de zwarte. Alle lagers zijn vernieuwd. De tandwielen niet, dan gaat het kosten plaatje helemaal richting stratosfeer, bovendien ze zagen er nog goed uit en als er iets jank veroorzaakt zijn het de lagers, toch??

Diff ingebouwd.... geen verandering! De fluittoon is nog exact even hard als voor de start van het werk, en, omdat dit het originele diff van de zwarte was, luider dan bij het uitgebouwde diff van mijn oude auto...

Wat nu? Wat draait er nog meer daar achter? Het middenlager van de cardan was uit voorzorg al vervangen, dus dan hebben we alleen de wiellagers nog. Die zijn niet heel duur, maar het is een K- klus om die dingen uit de naven te krijgen. Toch maar gedaan, de auto staat er nu toch. Maar je raadt het al, ook hierdoor verandert er niets.

Dus wat hebben we hier? Twee diffs die voor de start van het avontuur niet hoorbaar jankten en erna wel - voor mijn eigen diff ga ik terug in mijn herinnering, voor het diff van de zwarte heb ik dat gevraagd aan de oorspronkelijke eigenaar van de zwarte auto. Vervolgens geïnvesteerd in een revisie van de lagers, zonder resultaat. Theoretisch kan het natuurlijk dat de revisie niet goed is gegaan, maar daar ga ik maar even niet vanuit. Er moet dus iets anders aan de hand zijn...

De film teruggedraaid: wat is er nog meer gebeurd? Tijdens het werk aan de auto bij Dijkhof bleek het achterste subchassis van de zwarte verrot - een QPIV kwaaltje. Dat subchassis heeft een buizen constructie maar bestaat ook uit plaatwerk. Ze hebben dat keurig netjes gerepareerd - er is aan de buitenzijde nauwelijks meer iets van te zien. De binnenkant heeft een ML behandeling gehad en ze hebben afwateringskanaaltjes gemaakt - die er origineel niet in zitten.

Om dit te kunnen doen en om veilig te kunnen lassen hebben ze het schuim uit het subchassis verwijderd.
Dus mijn laatste strohalm is nu de volgende veronderstelling. Alle diffs maken herrie - de één wat meer dan de ander. Om deze herrie uit het interieur weg te houden en het geluid te dempen schuimt Maserati dat subchassis vol - dus als je de demping weghaalt fungeren de holle ruimtes in het subchassis als klankkast en versterken zij de resonanties van een diff - ongeacht welk diff want ze maken allemaal meer of minder herrie.

Zou dit waar kunnen zijn? En als het waar is, welk schuim moet er dan in?
PUR is het gemakkelijkst, maar de geleerden (zie de sites van o.a. Mercedes en Citroën liefhebbbers) zijn het er niet over eens of PUR water vast houdt of niet. In ieder geval: het vocht dat zich verzamelt tussen het schuim en de metalen buitenwand kan niet weg. Dus liever iets anders erin - brandwerend, geluiddempend, ventilerend, hydrofoob, en een beetje handig aan te brengen - het subchassis is in principe "dicht" en het voordeel van PUR is dat je het als spuitbus kunt kopen en door een klein gaatje in kan spuiten. Waarna het uitzet en de ruimte vult.

Iemand die hier verstand van heeft?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 11 jan 2016, 15:10

Soort en werking schuim: Vraag het eens aan Maserati Classiche.

Door het weghalen van achterbank en dempend materiaal uit de 944 cup is de achtertrein daarvan ook prominent aanwezig in het hilarische geluidspalet.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Giulia » ma 11 jan 2016, 15:23

Danny schreef:Stijfheid door schuim? Dat klinkt weinig logisch

En toch is het zo. Het wordt volgespoten met een schuim wwat uizet en de holle ruimtes helemaal opvult. Is ook een soort van modificatie op de achterconstructie van een M3 e46. Die scheuren nog wel eens uit door teveel torsie.

Nieuwe delen worden gevuld met schuim om het stijfer te maken.
Giulia
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 11 jan 2016, 15:46

Kan goed kloppen. Mijn buurman, broer van forumlid dat zeiljachten bouwt, had een plan om een speedboot na te bouwen, in schuim! Er bestaat schuim dat heel sterk en torsievrij is.
Aan de andere kant, verstijven met schuim zou kunnen werken bij onderdelen van relatief dus plaatwerk. Het subframe waarover we het hebben is van dik plaatstaal. Maar wie weet. Dat het geluid/trilling kan dempen geloof ik wel.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Boomerang » ma 11 jan 2016, 17:47

Bizar verhaal weer, dit.
Het diff hangt in rubbers aan het subframe, dus zou je denken dat de boel daarmee akoustisch ontkoppelt is.
Maar wellicht zit er een bijgeluid in ieder diff, wat de eigenresonantie van het buizenframe aanraakt bij een bepaald toerental, ondanks die rubbers.

Als er schuim in zo'n subframe zit, zal dat vast niet voor niets zijn gedaan en wellicht met dit fenomeen te maken hebben.
De kunst is dan, om een schuim te vinden wat precies de juiste frequenties dempt.
Maar ik kan het tóch bijna niet geloven allemaal.

Als je er wél in gelooft, zou je zoveel mogelijk buisdelen van het subframe moeten inwikkelen met oude fietsbinnenbanden, zo strak en " dik" mogelijk inwikkelen.
Dan weer luisteren.
Als er verandering optreedt, zit je op de goede weg natuurlijk.
Zo niet, snel die troep er weer af, het verhaal maar snel vergeten en een flinke borrel nemen.
Om gek van te worden, dit soort ongein. hamersmiley
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 11 jan 2016, 20:45

Tja.. vergeten gaat niet zo gemakkelijk, al zou je willen, elke rit op de autoweg wordt je er weinig subtiel weer aan herinnerd.
Waarom zeg je dat je het bijna niet kan geloven? Ik heb zoveel mogelijk feiten op een rijtje gezet. ik weet het natuurlijk niet zeker daarom noem ik het een hypothese, een veronderstelling.

Het is op zich wel duidelijk dat het diff de geluidsbron is. Bijvoorbeeld als je gas los laat verandert het geluid. Het gaat erom dat er opeens twee diffs zouden zijn die eerst beide geen hoorbaar geluid maakten en nu opeens wel. En dat vervanging van de lagers geen verschil maakt. Dat vind ik heel moeilijk te geloven. Ik denk dus dat die herrie er altijd al was, maar dat we het niet hoorden omdat het zo werd gedempt dat het niet hoorbaar was in het interieur.

Het diff hangt inderdaad in rubbers, maar dat zijn in bussen ingesloten rubbers. De verbinding moet ook stijf zijn vanwege alle krachten die er op dat diff worden uitgeoefend. Dus ik weet niet hoeveel demping die bussen geven - ik denk niet veel.
Ik wilde maar eens beginnen met extra demping in het interieur onder de achterbank waar de bouten van het subchasssis vastzitten - daar komt het "binnen". Het zal daardoor niet weg zijn, maar als het enig verschil maakt weet je dat je op de goede weg bent.

Heb inmiddels een mailtje aan de fabriek gestuurd - misschien weten zij waarom dat schuim daar zit, en welk schuim je moet gebruiken.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Volgende

Keer terug naar Bi Turbo