Nuttige info 4200 / GS

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Nuttige info 4200 / GS

Berichtdoor Jac » vr 15 jan 2016, 20:50

Gister heb ik weer met een 4200 Coupe CC gereden. Echt waar, het is gewoon een andere auto dan een 3200 of een GranSport. Maar het is een super elegante auto die wat minder "vulgair" is tov de GranSport. Dat heeft toch ook zijn charme!

De CambioCorsa schakeling geeft de 4200 een andere geweldige rijbeleving. En zo heeft ieder type zijn voordelen.
Mijn GranSport vind ik op sommige momenten daarentegen te "hardcore". Mijn aankoopmotivatie was toch het "vulgaire" uiterlijk. Maar een 4200 in fraaie kleurstelling is ook niet te versmaden..... of toch maar een 3200? Doe een Ghibli GT, of nog beter een Racing. Weet je wat, een Quattroporte GT is een Rolls met Ferrari genen. Al met al is de hele lijn gewoon zeer begerenswaardig! Keuze's...
Jac
Donateur

Berichtdoor dueporte » vr 15 jan 2016, 23:45

Haha, ik deel deze twijfel wel. Uk kijk verliefd naar de 3200/4200. Maar ook de qpv sport gt heeft mijn aandacht. Deze laatste is zeer betaalbaar met lage km standen. Aan de andere kant; ik beleef nog vollop plezier aan de ghibli....
dueporte

Berichtdoor PeterM » do 28 jul 2016, 10:52

Gisteravond geflipperd in PJ's schitterende 4200 CC - alles n.a.v. zijn hartelijke aanbod van deze winter - zie vorige posts in dit draadje. We hadden gewacht tot het weer beter was - en dat was het dus niet gisteravond, flink wat regen, maar niet getreurd, zo niet dan toch.

Om te beginnen: erg hartelijk ontvangen door Paul, Wilma en de twee flatcoats winks.
Paul heeft m.i. een hele fraaie kleuren combi, helblauw metallic met two-tone beige interieur - sorry als ik het verkeerd zeg.
Ik zit lekker - goede stoel en met mijn 1,86 m nog ruimte zat boven mijn hoofd. Besturing voelt licht, maar heel direct en gecontroleerd. Onderstel stevig en goed gedempt, je voelt de weg goed maar het is zeker ook comfortabel.
Motor moest ik even aan wennen, je draait ook bij lage snelheden in vijf of zes veel meer toeren dan in een bi-turbo V8. Boven de 4000 toeren gaat het los en kun je door tot 7500. Dan gaat het tekeer als een racemotor, heel ander geluid dan het donkere gerommel van m'n eigen V8 maar erg gaaf.
Dan het flipperen waar het allemaal om begonnen was - dat went snel. maar één keer routine matig naar de pook getast die er niet was rolleyes .
Het is een truc die goed te leren is. Als je bereid bent je rechtervoet even stil te houden bij het schakelen kan het snel en ook vrijwel schokvrij. Kwestie van gewenning, en dan kun je het naar je hand zetten.

Ben Paul erg dankbaar voor deze ervaring. Top .. en dat alles mede mogelijk gemaakt door de MChat.

Blijft de vraag waarom iedereen zo hard roept dat de GS "toch echt" de betere auto is.
Die 10 pk zal het verschil niet maken. Heb natuurlijk niet op de limiet gereden, maar dit onderstel voelt prima, niks meer aan doen zou ik zeggen.
De uitstraling van een GS is natuurlijk wel anders maar voor mij hoeft al dat extra plastic helemaal niet. Vind dat ingetogene gewoon mooier. Voor mij zou dit echt mooi genoeg zijn.

Wie zet de belangrijke verschillen in techniek (besturing, onderstel, bak, motor??) nog eens op een rijtje?
Laatst bijgewerkt door PeterM op do 28 jul 2016, 18:13, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 28 jul 2016, 17:54

PeterM schreef:
Blijft de vraag waarom iedereen zo hard roept dat de GS "toch echt" de betere auto is.
Die 10 pk zal het verschil niet maken. Heb natuurlijk niet op de limiet gereden, maar dit onderstel voelt prima, niks meer aan doen zou ik zeggen.
De uitstraling van een GS is natuurlijk wel anders maar voor mij hoeft al dat extra plastic helemaal niet. Vind dat ingetogene gewoon mooier. Voor mij zou dit echt mooi genoeg zijn.

Wie zet de belangrijke verschillen in techniek (besturing, onderstel, bak, motor??) nog eens op een rijtje?

Een GS is echt een andere auto.
Daar is op heel veel internationale fora al heel veel over gezegd.
Ook hier.
Topgear gaf een goede samenvatting; " they really cracked it this time".

Het prijsverschil tussen GS en 4200 is inmiddels ook behoorlijk groot, tendens stijgend, dus eigenlijk is het ook een budgetkwestie.
Voor wie zich niet aansluit bij de GS fanclub, ligt er dus een bonus in het verschiet; max value for money, veel goedkoper zal een 4200 ( tot aan faceliftmodel va 2005) niet meer worden.

Ik zeg DOEN Peter, je leeft maar één keer.

Trouwens;
"Al dat extra plastic"....bedoel je daar de skirts mee?
Die kunnen er ook af hoor, alleen maken ze deel uit van een best wel doordacht airodynamica pakket.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » do 28 jul 2016, 18:18

Ik weet wel dat iedereen dat zegt.. maar ik zou willen weten wat er feitelijk qua techniek anders is gedaan. Als je geen zin hebt om blijkbaar overbekende feiten nog eens op te typen snap ik dat... maar doe me dan een linkje naar iemand anders die de verschillen op een rijtje heeft gezet. Hoor dat het vooral "onderstel" zou zijn. Maar dan: geometrie, draagarmen, veren, dempers: waar zit het in?
Wil het gewoon graag weten...
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » do 28 jul 2016, 18:52

GS heeft Skyhook onderstel met andere veren en dempers, verlaagd onderstel, aerodynamiekpakket (improved drag coefficient/ under body airflow and front-to-rear aerodynamic balance) plus, niet onbelangrijk; 19 inch wielen.
De aerodynamische maatregelen hebben de GS dus niet alleen die racy look gegeven, maar hebben ook echt een functie.
De invloed van al deze zaken sámen is kennelijk groot.

GS heeft Sport knop die sportstand onderstel activeert, evenals de kleppen in de uitlaat voor lagere tegendruk en vooral; verkorte schakeltijden versnellingsbak.
Ook de throttle response en settings voor stability control worden dan aangepast.
GS schakelsnelheden in sport mode zijn max haalbare met laatste versie CC bak/ koppeling en software.
6 e versnelling GS heeft langere overbrenging, poorten, spruitstukken en klepzittingen zijn nabewerkt met 11 pk winst als resultaat, minder relevant idd.

Interieur is fors anders uitgevoerd met oa sportstoelen en veel Carbon.

Sommige van deze zaken zou je kunnen ombouwen voor veel geld, ( allen die 19 inch wielen kosten al een vermogen) andere zaken zijn feitelijk niet haalbaar.

Ik zou daar niet over piekeren eerlijk gezegd.

4200 is gewoon een prima auto, die je niet moet willen ver-GS-en.
Op het SM forum heeft ook iemand voor veel geld lopen ombouwen, maar als ik het goed begrijp, is het bij de eerste verkooppogingen niet echt een voordeel gebleken, die ombouw.....
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Andrea » do 28 jul 2016, 21:03

Sluit ik me bij aan, de 4200 is een prima auto. GS LE heeft vind ik het mooiste interieur, het standaard interieur met blauw "tech cloth" (?) van de GS moet echt je smaak zijn.
Vind elke keer dat ik toch in iets bijzonders onderweg ben. Driving5
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor PJ » do 28 jul 2016, 22:30

Boomerang schreef:GS heeft Skyhook onderstel met andere veren en dempers

GS heeft Sport knop die sportstand onderstel activeert, evenals de kleppen in de uitlaat voor lagere tegendruk en vooral; verkorte schakeltijden versnellingsbak.
Ook de throttle response en settings voor stability control worden dan aangepast.
GS schakelsnelheden in sport mode zijn max haalbare met laatste versie CC bak/ koppeling en software.
Interieur is fors anders uitgevoerd met oa sportstoelen en veel Carbon.

Ook mijn CC heeft als opties skyhook onderstel + sport knop en sportstoelen (zonder carbon), maar weet niet of dat afwijkend is van een GS.
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 29 jul 2016, 08:51

Ja, dat wilde ik ook zeggen. Met afstelling kun je veel doen, maar het "heet" in ieder geval hetzelfde.
Is het ook hetzelfde? Of heel anders opgezet op de GS?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » vr 29 jul 2016, 09:57

Geen idee.

De Diva had ook skyhook, maar de verschillen tussen comfort en sport waren niet heel groot.
De GS wordt in de sportstand een totaal andere auto.
Vermoedelijk zijn de systemen/settings niet vergelijkbaar.

Het hele pakket maatregelen, wat mij betreft zijn het er nogal wat, levert in de optelsom die "andere" auto op.
Ik vermoed dat de grotere wielen met de plattere banden ook een behoorlijk grote rol spelen in die andere stuurervaring.

Trouwens; Met een KW pakket schijn je van een 4200 ook een andere auto te kunnen maken, maar dan kan je niet eenvoudig met een druk op de knop terug naar de comfort stand.....
Ik vraag me uberhaupt af, of het voor jou wel zo relevant is Peter.
Die 4200 ligt al dermate goed op de weg, zeker tov een QP IV, dat je alleen maar heel blij zult zijn.
Ook vind je de ingetogenheid van een 4200 een pre, dus waarom dan een in de basis als sportieve reisauto ontwikkelde coupe, van zijn zachte karakter ontdoen door hem alsnog racy/hard te gaan maken?
Overigens deel ik je mening over de motor.
Bij dat wat meer op comfort gerichte karakter, zou de motor van de 3200 beter passen dan die idd nogal racy 4200 motor.
Wacht even.....waarom niet een 3200GTA? Hypocriet5

De enige kritiek waarin ik me écht zou kunnen vinden is, dat de 4200 af fabriek wat hoog op de poten is gezet, hoger dan 3200/GS.
Wellicht kan je dat relatief eenvoudig aanpassen.
En persoonlijk vind ik het jammer dat men de onderlip van de voorbumper bij het model vóór de facelift, zo ver naar achteren heeft gebracht. (tov de 3200 bumper)
Het neusje wordt er wat "lief" van.
Waarom is dat?!
Om die reden, de lagere stance en de stoerdere neus, vind ik de neus van de 3200 mooier dan die van de 4200, terwijl ze identiek hadden kunnen zijn.

Wie heeft een verklaring voor het terugplaatsen van de onderlip van de 4200?

Ondertussen blijft de 4200CC/GT een begeerlijke wagen, iemand op het SM forum heeft net een vuurrode aangschaft met cuoio leer, erg fraai!
Boomerang
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport