gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Boomerang » do 21 jan 2016, 11:16

Een eventuele kandidaat 3200 heeft een gescheurd uitlaatspruitstuk.
Ik kan hierover niet heel veel vinden.
Mag je er van uit gaan, dat een auto waarbij dit (o.a.) aan de hand is, te ruig is gebruikt mbt warm rijden, of komt dit toch ook wel spontaan voor?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4903
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor koen2224v » do 21 jan 2016, 11:22

430-racing-ghibli hebben het allemaal links,en qp/3200 allemaal rechts,spruitstukken worden veel te heet,en koelen weer af en scheuren,probleem heet gietijzer
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Boomerang » do 21 jan 2016, 11:30

Koppakking is ook lek, de combinatie doet me vermoeden dat de eigenaar niet zorgvuldig is omgesprongen met de techniek.
Tja, wordt een kwestie van onderhandelen en een gok durven nemen denk ik.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4903
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor koen2224v » do 21 jan 2016, 11:31

2000 euro bieden en naar mij toe brengen!hoor wel wanneer je komt.
koen2224v
 
Berichten: 909
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:09

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Giulia » do 21 jan 2016, 12:51

Scheuren bij de boutgaten van de flensen meestal toch?
Avatar gebruiker
Giulia
Donateur
 
Berichten: 6542
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 16:09
Woonplaats: Tussen de wijnranken

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Techno » do 21 jan 2016, 12:53

Boomerang schreef:Koppakking is ook lek, de combinatie doet me vermoeden dat de eigenaar niet zorgvuldig is omgesprongen met de techniek.
Tja, wordt een kwestie van onderhandelen en een gok durven nemen denk ik.


Als de prijs goed is...... Overigens is gietijzer eigenlijk niet het juiste materiaal i.v.m. optredende materiaalspanningen bij uitzetten en weer krimpen. Maar het is lekker goedkoop hè.... Je kunt er zelf wel voor zorgen dat het afkoelen geleidelijk gaat, dat helpt wel iets. Dus niet meteen motor na een snelle rit uitzetten bij de benzinepomp, maar een minuutje laten nalopen.
Techno
Donateur
 
Berichten: 927
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:07

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor PeterM » do 21 jan 2016, 14:29

Ik heb dat nog niet meegemaakt (afkloppen) maar het is de combinatie van ontwerp, materiaalkeuze en lomp of ondeskundig gebruik.
Warmte huishouding in de bi-turbo V8 is zoals bekend niet goed - zie topic: "Tanto calore....etc".

Kees van Stokkum heeft ooit eens verteld dat de Ferrari ingenieurs die in 1997 aan het bekijken waren wat ze nu eigenlijk hadden gekocht zich rot schrokken toen ze zagen wat er gebeurde als je de V8 in warme toestand uitschakelt. Er schijnt een enorme opslingering van temperatuur plaats te vinden.
Vandaar ook alle lieden - Danny- die hebben geëxperimenteerd met een elektrische waterpomp die onafhankelijk van het motortoerental voor circulatie zorgt.
Toepassing in de 3200GT schijnt na bepaalde ingrepen van Ferrari-kant beter te zijn dan de toepassing in de QPIV - ben er tot dusver niet achter wat ze veranderd hebben en ik zal je niet vermoeien met speculaties. In ieder geval: je moet iets beter je best doen om het kapot te krijgen.

Ter relativering: wij zijn natuurlijk op de hoogte van deze kwetsbaarheid en hebben het dan over barbaren die zo'n auto misbruiken. Het hoeft natuurlijk niet per sé lomp gebruik te zijn. Een normale auto kun je aan en uit zetten wanneer je wilt zonder dat er iets scheurt.
Als je dat gewend bent en dan geen rekening houdt met de gebruiksaanwijzing van een Maser is een ongeluk zo gebeurd.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2407
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Dennis » do 21 jan 2016, 15:32

Spruitstuk demonteren, de plek waar de scheur is diep uitslijpen vervolgens op een stuk ijzer van 3 cm vastbouten en dan lassen met gietijzer electrode. Heb hier al goede resultaten mee gehad, meestal treedt dit op op plekken waar de afzonderlijke uitlaatstukken bij elkaar komen. Van weinig materiaal naar veel materiaal. Je moet wel een ijzeren hulpstuk maken om het spruitstuk op te monteren om zo het "gooien" van het materiaal tegen te gaan tijdens en na het lassen.
lancia ypsilon 2000
Lancia delta 1.4 oro 2012
Maserati quattroporte V 2005
Dennis
 
Berichten: 415
Geregistreerd: zo 17 okt 2010, 02:37
Woonplaats: stein

Re: gescheurd spruitstuk 3200GT/QP

Berichtdoor Marten » do 21 jan 2016, 23:50

De boutgaten dan allemaal iets "opruimen" helpt ook, deden we al bij de Alfa Nord spruitstukjes.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1714
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer


Keer terug naar 3200GT(A)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron