Leve de Cambiocorsa :-)

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Re: Leve de Cambiocorsa :-)

Berichtdoor duetto » vr 05 feb 2016, 23:04

Wel een nadeel van de haal- en brengservice: ik heb nu geen foto kunnen maken van de kilometerstand 111111 (en ik vermoed dat de chauffeur van Louwman dat ook niet gedaan heeft). En voor er 222222 op de teller staat zijn we wel een paar jaar verder.
duetto
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 06 feb 2016, 11:17

Niet zo bescheiden, je rijdt gewoon met gevoel voor het mechaniek ... dat is geen schande, je bent een echte gentleman-Maserati rijder, zoals het heurt Hypocriet5 rolleyes woot .

Onderstaande tekst is van Freddy Rikken, de voorganger van Bas van Putten in de NRC, Geschreven vlak na de introductie van de 4200 in 2003 - voor de column had hij een Spyder te leen:

"Ze hebben naar me geluisterd! Niet dat ze me de afgelopen jaren dagelijks uit Viale Ciro Menotti hebben gebeld en gebedeld om adviezen, maar toch, mijn wensen zijn dusdanig vervuld dat dit beslist geen toeval kan zijn.
Laat ik beginnen met de motor: dat was in de eerste versie al een prachtige 3,2 liter 8-cilinder. Helemaal goed, daar niet van, maar door het monteren van twee turbo's werd de wagen te nerveus, waardoor filerijden een vermoeiende aangelegenheid werd. De motor was sowieso al aan zijn uitlaatgaslimiet. Dus opboren dat blok naar een forse 4,2 liter, weg met de turbo's en ziedaar: 390 pk's die als warme smeerkaas naar de aandrijflijn vloeien. Niets geen horten of stoten ditmaal, geen fluitende haarföhngeluiden bij het accelereren, geen krakende mechaniek, maar een immer smeuïg gegrom vanonder de opbollende motorkap. Het doet me denken aan een anekdote over Tom ]ones, over de wc-rol die hij voor een optreden achter zijn rits stak wanneer er veel vrouwen in de zaal waren.

Gekozen kan er worden tussen een handmatige zesbak of het nieuwste speeltje: de Cambiocorsa versnellingsbak met twee handels in de vorm van golfijzers achter het stuur. Uit de Formule-1, meneer! En Schumacher rijdt er ook mee! Naar honderd gaat de auto er een seconde sneller mee, wat een belangrijk verkoopargument schijnt te zijn op de Amerikaanse markt, maar het speeltje verveelt me al na enkele minuten.
De bak is ook volautomatisch te rijden en is daarmee wonderlijk soepel, accelereren in de zesde versnelling van 80 naar 120 zonder dat hij terugschakelt. De bijzondere thermische kwaliteiten van de motor zijn af te leiden uit zijn stationaire loop. Na een kwartier kan ik mijn hand nog steeds op de roodgemoffelde afdek-kappen leggen en is de ventilator niet gaan draaien. Kom daar maar eens om bij uw Hioendayris familiaris.

Weg zijn de van sproeiers voorziene ruitenwissers, die bij elke veeg de wagen een zuidelijke zegen gaven maar de bestuurder ook voor enkele seconden het zicht ontnamen.
De cabriolet is aan de achterzijde met een cirkelzaag rechtstandig afgeknot en daardoor ZZ centimeter korter geworden. Dat staat de wagen goed, maar verdwenen zijn daardoor de achterzitplaatsen en die wonderlijke achterlichten in de gedaante van lichtslangen. Afgelopen kerst hing een variant in bijna elke boom en versierden ze de gevels van talloze huizen. Ik vond ze prachtig maar voor onze Jan - u weet wel van die meubels en verf en gordijnen en dyslexie - waren ze een doorn in het oog: hoe kunnen ze een als klassieker bedoelde auto voorzien van zulke moderniteiten! De coupé-versie is verder ongemoeid gelaten, maar ook daar zijn de lichtslangen verdwenen.

We zijn bij het interieur aangekomen en ook hier is er naar me geluisterd. De afwerking is vooruit gegaan, geen fout gestikt naadje meer te ontdekken, alles zit stevig vastgeschroefd en elk onderdeel past onberispelijk. De klokkenwinkel is beter afleesbaar, maar nog steeds een maatje te klein. Verdubbel de diameter van snelheidsmeter en toerenteller, niets is mooier dan nerveus klimmende en dalende wijzers in forse klokken.
Het dashboard, dat is afgewerkt met rood en zwart leer, welft en golft om de bestuurder heen. Wat gelukkig gebleven is, is het zeegroen aangelichte ovalen klokje dat als een Moeder Maria-medaillon in het midden van het dashboard prijkt. Oh Sterre der Zee, neuriede mijn moeder zaliger wanneer ze op zaterdag vlijtig het koper en zilver met Brasso poetste. Drapeer een rood fluwelen kleedje met franjes over het dashboard, de nachtverlichting aan, orgelmuziek en koorzang uit de vele luidsprekers en ik waan me weer even in de nachtmis van vroeger. Dit is wis en waarachtig een katholieke auto, zoals concurrerende Porsches onvermijdelijk het lutherse geloof aanhangen.

Dit is een onvervalste Grand Tourismo, een echte reis auto, een van de laatste in zijn soort en deze wagen wil beslist niet gezien worden bij door mij willekeurig uitgekozen evenementen. Bijvoorbeeld niet bij een optreden van Froger, Towers of Bauer in een betonkolos in Rotterdam-Zuid. Niet in de PC. Hooftstraat. Niet op de parkeerplaatsen van een meubelboulevard of in de nabijheid van de Arena. Daarvoor kunt u uw keus maken uit de wat minder op verfijnde smaak gerichte automobielen.

Wel op een door spaarlampen, sterren en maanlicht verlichte Autobahn richting Mulhouse, Bern en vervolgens Domodossola. Om tenslotte - met een schoen op de koperen reling - in een geurende Milanese bar het allereerste kopje espresso te drinken:
TEKSTEN FOTO FREDDY RIKKEN (NRC)"
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 06 feb 2016, 11:53

Allemachtig, wat een (taal)fouten staan er in dit stukje.
De teneur klopt aardig, maar wat een bult onzin wordt er tussendoor verkondigd.
"De cabriolet is aan de achterzijde met een cirkelzaag rechtstandig afgeknot en daardoor ZZ centimeter korter geworden"
Ultieme kul, de wielbasis is ingekort.

En de 3200 motor is niet opgeboord maar compleet vervangen.
Affijn dat wisten we allemaal al.

@Duetto: Precies het rijgedrag wat bij de ingetogenheid van Maserati past.
En een zegen voor een eventuele volgende eigenaar.

Gisteravond op Youtube kwalitatief hoogwaardige HD filmpjes van de regelmatig voorkomende "Monaco-sportwagen-orgies" bekeken.
Wat een ongelofelijk sneue vertoningen iedere keer.
Lambo's, F's, Porkers, SLR's, GTR's, M4's, een héél enkele verpauperde Granturismo, AMG's....vol en langdurig in de begrenzing, steekvlammen uit de uitlaten en dan vlak voor de tunnel vanuit stilstand wegknallen.....triest en verdrietig voor zowel de techniek als de stakkers achter het stuur.
Die geven er alleen niks om, zijn blij met alle aandacht en trekken achteloos hun wallet als er iets stuk gaat.
Horde's fotograferende mensen smullen er kennelijk óók van.
Daar zou je als Maser eigenaar niet tussen moeten willen zitten.
Boomerang
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 06 feb 2016, 12:39

Boomerang schreef:Allemachtig, wat een (taal)fouten staan er in dit stukje.
De teneur klopt aardig, maar wat een bult onzin wordt er tussendoor verkondigd.
"De cabriolet is aan de achterzijde met een cirkelzaag rechtstandig afgeknot en daardoor ZZ centimeter korter geworden". Ultieme kul, de wielbasis is ingekort. En de 3200 motor is niet opgeboord maar compleet vervangen.
Affijn dat wisten we allemaal al.(...)

Weet die man veel. Het ging mij om de sfeer, Boomie, de sfeer....
Denk even katholiek, in dit carnavals weekend madster
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 06 feb 2016, 13:05

De sfeer..ok... VinenAr5
Boomerang
Donateur

Berichtdoor duetto » vr 18 maart 2016, 00:32

Bij de schrijver van de NRC ging de koelventilator na een kwartier nog steeds niet draaien, maar bij mij draait 'ie de laatste paar weken vanaf de start mee. Die start wordt daardoor ook een spannende aangelegenheid: wanneer ik getankt heb kan ik rustig een kop koffie gaan drinken, want de auto moet eerst behoorlijk afkoelen, wil ik 'm weer aan de gang krijgen.

Een zoektocht op het Engelse forum leerde dat deze storingen kunnen samenhangen, dus met die boodschap is de auto vanmorgen bij Louwman ingeleverd. Door files kwam ik veel later dan afgesproken, zodat de auto uiteindelijk vanavond nog niet klaar was. Als het een beetje tegenzit bezoek ik de ALV van de MCH komende zondag dus niet in mijn 4200CC, maar in een Lexus CT200H, de vervangende auto die Louwman beschikbaar stelde.
duetto
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 18 maart 2016, 04:40

Het is je vergeven. Alhier zijn alle Masers onklaar dus ik kom ook met alternatief vervoer, of ik rijd met PeterM mee.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Vorige

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport