Cam variator noise 4200 opgelost.

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

Cam variator noise 4200 opgelost.

Berichtdoor Boomerang » za 07 mei 2016, 10:10

Probleem:
Vooral na lang niet gebruiken, leegloop oliesysteem nokkenasverstellers.
Gevolg: 1 a 2 seconden bijgeluid na eerste start, in verder gevorderd stadium continu bijgeluid en uiteindelijk zelfs noodloop met check engine door foute nokkenas timing.

Betroffen : 4200, Gransport, QPV en Granturismo
Vooral de automaatversies met wet sump hebben vaker problemen, gebruiken een ander type versteller en missen af fabriek terugstroomventielen in het oliecircuit. Bij reparatie worden deze "check valves" alsnog geplaatst. (modificatie)

Op deze foto zie je het standaard systeem met accumulator en beide olieleidingen van/naar de nokkenasverstellers.
Op de inlaatnokkenas van de linker bank zit een extra oliepomp tbv het verstelcircuit.
De verhoogde oliedruk komt via de linker inlaatnokkenas naar voren, in de nokkenasversteller, stroomt via de leiding naar de accumulator en stroomt verder naar de linker nokkenasversteller.
Toen ik, na een jaar stil staan, de leiding op de rechter cilinderkop los nam, bleek daar geen druppel olie meer voorhanden.
Afbeelding

Wat we willen, is een externe pomp, die vóór het starten van de motor, kan zorgen dat alle te smeren onderdelen van olie zijn voorzien.
Besloten werd, een elctrische oliepomp aan het standaard oliesysteem toe te voegen.

Hier de olieleiding van de electrisch aangedreven oliepomp naar het oliecircuit van de verstellers.

Afbeelding

Met draaibank, tappen, nippels, banjobouten enz enz. uiteindelijk een netjes passende aansluiting gemaakt op het bestaande circuit:

Afbeelding

Om na het op druk brengen van het systeem daadwerkelijk vast te kunnen stellen dat er olie is aangekomen, werd de wartel iets gelost, waarna olie begon weg te lopen. (vandaar dot closetpapier in hoekje onder de aansluiting)
Kortom, het werkt!

Afbeelding

Er is een hoogwaardig terugslagklepje geplaatst in de drukleiding, om te voorkomen dat olie kan terugstromen naar de pomp, zodra de motor is gaan draaien.
Hier te zien:

Afbeelding

Afbeelding
Om te voorkomen dat de oliedruk in het circuit te hoog zou kunnen oplopen en daardoor zelfs de accumulator zou kunnen beschadigen, heb ik nagedacht over een simpele manier om die druk af te toppen.
De oplossing was simpel: Maak een aftakking in de leiding, en breng die naar naar het oliefilterhuis.
Hiermee breng ik meteen ook de hoofdoliekanalen onder druk en zal het in de oliepomp ingebouwde regelventiel, er voor zorgen dat bij een druk hoger dan 5 bar, het teveel aan olie terugstroomt naar de aanzuigbuis.
Twee vliegen in één klap!
De olie stroomt aan de te filteren kant het oliefilter in en komt zo dus het oliedruk regelventiel "tegen".

Ten slotte heb ik getobt met de vraag waar ik de olie het best zou kunnen "ophalen".
Het leek logisch om de olie rechtstreeks uit de Olietank (dry sump) af te zuigen.
Er is een ring gedraaid met uitstroompijpje, die tussen de bestaande aansluiting op de tank werd geplaatst.
Probleem: De electrische pomp trekt binnen de kortste tijd de complete tank leeg en zolang de motor niet loopt........stroomt al die olie niet terug in de tank!
Kortom; na het verversen van de olie en wat testen met de nieuwe pomp, bleek de complete 8 liter olie in de motor te zijn beland. hamersmiley
FOUTE OPLOSSING DUS!!
Starten van de motor zou in deze situatie gegarandeerd een ramp zijn geworden, dus alles maar afgetapt op het laagste punt van de sump.
Effe denken.... laagste punt van de sump: perfecte plek om olie op te halen dus!
Als je de dwarsdoorsnede van het blok bestudeert, zie je ook dat daar normaal gesproken ook best nog wat olie moet zitten, want ook de hoofd oliepomp zuigt via voorfilters, uit deze ruimte! (links onderin foto)

Afbeelding

Zo gezegd, zo gedaan.
Hier, in de bestaande schroefdraad voor een bronzen plug in de sump, een slangpilaar geplaatst voor het aanzuigen van de olie.

Afbeelding

De pomp heb ik opgehangen onder de olietank.
Die zit daar prachtig beschermd en mooi droog.

Afbeelding

Dan nog even over het activeren van de pomp:

Een draad hangt aan massa, de ander loopt naar een klein relais wat perfect een plekje vond in een al bestaand relaiskastje op het rechter binnenscherm. In dat kastje zat al een dikke ongeschakelde 12 volt leiding, die via een zekeringetje werd gebruikt als voeding.
Maar hoe nu die pomp activeren, zonder lelijke knoppen of schakelaars in het interieur aan te moeten brengen.
Piekeren piekeren..
Grappig: Het contactslot van de Gransport is identiek aan dat van een gewone 4200.
Dat betekent, dat er nog steeds een draad in de schakelaar zit voor het activeren van de startmotor.
Dat ongebruikte contact ( Gransport heeft immers een START KNOP) heb ik nu gebruikt voor het activeren van de pomp.
Met slechts één enkel dun draadje, die via een originele kabelboom-route en doorvoermof naar de motorruimte gaat, kon zo het relais/pomp geactiveerd worden.
M.a.w: Zodra ik de auto op contact zet en de sleutel omdraai (alsof je normaal gesproken de motor zou starten), gaat het pompje zoemen en zie ik even later de oliedrukmeter richting 2.5 bar gaan.
Meteen daarna druk ik dan op de startknop en slaat de motor aan zonder één bijgeluid. Happy5
Boomerang
Donateur

Re: Cam variator noise 4200 opgelost.

Berichtdoor PeterM » za 07 mei 2016, 11:22

RESPECT!
Heb je al plannen voor het op de markt brengen als product / bouw pakket?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor PJ » za 07 mei 2016, 13:03

Indrukwekkend (ook al snap ik er maar weinig van, maar dat ligt aan mijn technische kennis rolleyes )
* 2.24v 1993
* Coupe CC 2003
PJ
Donateur

Berichtdoor Andrea » za 07 mei 2016, 16:21

Erg indrukwekkend. Soort van GranSport 2.0 of Nog beter, GranSport Evo. ;-)
Maserati Quattromiladuecento Cambiocorsa grigio alfieri cuoio
Andrea
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 07 mei 2016, 20:28

Met genoegen gelezen. Zou dit ook een oplossing kunnen zijn voor het geratel van Vag fsi-motoren. Daar kunnen die motoren echter wel tonnen mee voort.
Advies aan coupé- en gransporteigenaren is dus om de motor niet al te lang te laten zwijgen. Heb je een idee of dat dagen of weken zijn?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 07 mei 2016, 20:39

Realiseer je bovendien dat hier geen Maserati-motor is geoptimaliseerd maar een Ferrari motor!
Boomie speelt nu in de eredivisie Happy5
Is dit ook interessant (dan wel essentieel) voor eigenaren van de gewone Coupé (4200)?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » za 07 mei 2016, 21:06

In de eredivisie speelt ook Cambuur. Not impressed. ...Geintje
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Danny » za 07 mei 2016, 21:12

Briljant en inderdaad respect. Sjongejonge Boom, je blijft ons verbazen!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Boomerang » za 07 mei 2016, 22:32

Maak het niet groter dan het is mannen; het is feitelijk niet meer dan een vaker gebruikt pre lube susteempje, wat in dit geval alleen afwijkt omdat het in de eerste plaats een oliecircuitje voor nokkenasverstelling dient te vullen.

En....pas op de plaats; volgens mij zijn we hier slechts de levensduur van de verstellers aan het verlengen, onverslijtbaar zullen ze er niet van worden.
Het is goed mogelijk, dat na verloop van tijd toch vervanging nodig is.
Uiteindelijk had zelfs mijn 406 coupe V6 destijds al last van een rammelende versteller.
De vele Alfa motoren met defecte verstellers vormen sowieso al dagelijkse kost.
Die verstellers zijn dus gewoon slijtagegevoelige onderdelen.
Het zou mooi geweest zijn, als dit smeersysteempje er vanaf dag 1 opgezeten zou hebben...

@ alle biturbo V8 coureurs: prijst uzelf gelukkig met het ontbreken van nokkenas verstellers.
Wat er niet op zit, kan immers ook niet stuk gaan.
Maar er blijft nog genoeg over! (om stuk te gaan) lachebekkie
Boomerang
Donateur

Berichtdoor Richard » ma 09 mei 2016, 18:13

Leuk om te lezen, technisch netjes uitgevoerd en keurig beschreven met foto's en tekst. Compliment.
Maserati Ghibli 2.8 ABS AUT 1995
Richard
Donateur

Volgende

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport