Biturbo 425 stopt ermee

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Re: Biturbo 425 stopt ermee

Berichtdoor Michele » ma 02 nov 2015, 17:25

Rick schreef:...met de kerstvakantie zal ik de zekeringkast eens losmaken en checken hoe het eruit ziet van binnen. Misschien gaan dan de elektrische ramen het ook weer doen zonder hulp. rolleyes

Dream on... :-) dat heeft te maken met de onderbemeten raammotor en vervuilde geleiders, niet met de zekeringenkast.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Rick » zo 24 jul 2016, 19:25

Gisteren weer eens heerlijk een stukje gereden met de 425.

Het was al weer even niet gebeurd (eerlijk gezegd ook weinig gereden) maar gisteren waren er weer dezelfde symptomen.
Bij het optrekken van huis gelijk al stoppen, contact uit, contact aan, rijden!
Nou goed, maar toen we de A12 opdraaiden weer hetzelfde verhaal.
Wat later bleek: de topsnelheid is een soort gecapped op 150-160 op de teller, dat had ik eerder nog niet geprobeerd. Heel gek, als een soort begrenzer verliest de auto vermogen rond die snelheid en twee tellen later werkt alles weer zoals het hoort. Je hoeft dan niet het contact uit te zetten. De symptomen zijn dan wel hetzelfde als wat er eerder gebeurde: zet m in zn vrij en de motor gaat uit, zet m in de versnelling en je rolt gewoon uit zonder dat het gaspedaal iets van een respons geeft.

Het zit zeker in de ontsteking. Maar het lijkt me niet dat het de verdelerkap is: dan zou het zich op meer willekeurige momenten voordoen. Hetzelfde voor de zekeringkast.

Ik las iets over Maserati Automatic Boost Control. Klinkt heel wijs, en het klinkt ook alsof het kapot kan. Kan het hier iets mee te maken hebben?

Thanks voor de input rolleyes
Rick

Berichtdoor Techno » zo 24 jul 2016, 21:48

Accu- en massakabels goed controleren. Daar zou ik beginnen.
Techno
Donateur

Berichtdoor Rick » di 26 jul 2016, 12:45

Techno schreef:Accu- en massakabels goed controleren. Daar zou ik beginnen.

Die zijn in orde, dat is niet het punt.
Wat doet/doen de solenoid valve(s) precies? En de tdc sensor?
Welke van de twee zou er eventueel de boosdoener kunnen zijn? Ik probeer een beetje op te hoogte te komen van de techniek die met de ontsteking te maken heeft
Rick

Berichtdoor Techno » di 26 jul 2016, 19:00

Volgens mij staat op Enrico's pages de manual met uitleg over de sensoren.
Techno
Donateur

Berichtdoor pmarzec » ma 08 aug 2016, 11:48

De Boost control kan het zeker zijn maar is niet echt gebruikelijk. Als het de boostcontrol is grijpt deze in op de ontsteking en of waste-gates. En in dat geval kan je de turbo druk ook niet meer in het geel krijgen.
Ik zou dan de knock senor en of de senor onder bij de vliegwiel controleren. De sensor bij het vliegwiel zou hier eigenlijk niet direct op moeten ingrijpen maar de ontsteking wel zeker! Voor de knocksenor deze kan je niet afstellen. Of die door te meten is moet je proberen maar dan moet wel je hele inlaat er af.... En in een geval van een defecte knock-senor gaat de toeren begrenzer in.

De sensor onder bij je vliegwiel moet je afstellen op een bepaalde afstand. Misschien is het iets simpels als afstellen? Maar kan natuurlijk ook zeker de sensor zijn. Ik weet niet of bij jouw model er ook een sensor zit in de verdelerkap? Hier raken de draden vaak lam van en dit geeft breukjes en geeft het zelfde als wat je nu hebt.

Kan je hier wat mee?
pmarzec

Berichtdoor Marten » ma 08 aug 2016, 21:27

't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor Rick » di 09 aug 2016, 16:18

pmarzec schreef:De Boost control kan het zeker zijn maar is niet echt gebruikelijk. Als het de boostcontrol is grijpt deze in op de ontsteking en of waste-gates. En in dat geval kan je de turbo druk ook niet meer in het geel krijgen.
Ik zou dan de knock senor en of de senor onder bij de vliegwiel controleren. De sensor bij het vliegwiel zou hier eigenlijk niet direct op moeten ingrijpen maar de ontsteking wel zeker! Voor de knocksenor deze kan je niet afstellen. Of die door te meten is moet je proberen maar dan moet wel je hele inlaat er af.... En in een geval van een defecte knock-senor gaat de toeren begrenzer in.

De sensor onder bij je vliegwiel moet je afstellen op een bepaalde afstand. Misschien is het iets simpels als afstellen? Maar kan natuurlijk ook zeker de sensor zijn. Ik weet niet of bij jouw model er ook een sensor zit in de verdelerkap? Hier raken de draden vaak lam van en dit geeft breukjes en geeft het zelfde als wat je nu hebt.

Kan je hier wat mee?

Het voelt een beetje als een toerenbegrenzer, zou dus heel goed kunnen! Bedankt voor de tip! Ik vraag me wel af of die sensor er überhaupt op zit, zit hij ook op een carburateurmotor? En waar moet ik dan kijken? Nederlands voor knock sensor = BDP sensor? En wat voor sensor zit er bij het vliegwiel, en wat is de correcte afstelling? Zoveel vragen, hopelijk heb je een paar antwoorden! rolleyes
Rick

Berichtdoor pmarzec » di 09 aug 2016, 16:46

Bij de carburateur modellen is het eenvoudig.
Je hebt toch ook een Boostcontrol er op zitten? Dan heb je de Knock sensor ook.
Je knock sensor zit op het blok in de V onder je luchtinlaat / carburateur. Achter je termostaathuis.
Die sensor gaat via een vaste kabel onder je inlaat door waar die er onder vandaan komt aan de linker kant van je blok als je er zelf voor staat en er een stekker zit. Probeer eerst eens die stekker los te halen en schoon te maken.

De sensor bij het vliegwiel zit zelden op de carburateur modellen.

Maar verwacht dat je ook de sensor in de verdelerkap kan vervangen. De klachten hiervan zijn vaak spontaan uitvallen van ontsteking en dan weer oppakken en slechte koude start.
pmarzec

Berichtdoor pb » wo 21 dec 2016, 15:09

breuk in stroomdraad benzinepomp. rolleyes
pb

Vorige

Keer terug naar Bi Turbo