Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet meer

Post hier jouw trots

Re: Mijn Maserati's. Of: hoe ik ooit geld had en nu niet mee

Berichtdoor Michele » di 23 aug 2016, 14:56

Vorige week nieuwe uitlaten voor de 2.24v gehaald bij Arese in Badhoevedorp, de rechter pot was volkomen rot, dus maar direct twee compleet nieuwe einddempers aangeschaft, kunnen we weer even vooruit. Klinkt ie niet meer zo verkouden. Happy5

Tegelijk twee nieuwe gasveren voor de kofferbak meegenomen. Is dat ook maar opgelost, zeker omdat ik bij het wisselen van een achterlichtje vandaag weer eens ouderwets mijn kop stootte. Dat kapotte achterlichtje was aanleiding om te checken waarom ook mijn mistlampen het niet deden. Oorzaak: relais maakte geen contact. Relais weer goed vastgezet en opeens brandt ook het mistlichtje in mijn dashboard weer. Ach ja... elektronica en Italianen.

Aangezien ik toch bezig was, bovendien weer eens alle papierwinkel nagelopen ivm de aanstaande APK in september, met name het katalysatorverhaal. Ik wilde nu wel eens exact weten hoe het zit volgens de RDW. Welnu: Mijn kenteken heeft een toevoeging EEGK-9999 en dat betekent "als er geen kat onder zit en er ook geen lambda aanwezig is, er vanuit gegaan kan worden dat dit af fabriek het geval is." Dat klopt, want er bestaan kattenoogjes zonder en mét kat, afhankelijk van de datum van levering destijds. De mijne hebben ze pas in juni 1993 afgeleverd en daar is dus nog een retrofit kat ondergezet, hetgeen goed zichtbaar is aan de manier waarop het draadje van de lambda vrij lomp dwars door het schakelmechanisme en de middenconsole loopt en in een 'loze' stekker op de computer geprikt is. Niks netjes afwerken maar gewoon los door alles heen. hamersmiley
Maar goed, feit is dat de auto dus geen kat hoeft te hebben voor de APK. Wel een prettig idee.

Aangezien ik toch mijn kentekenbewijs en chassisnummer bij de hand had, heb ik op de site van Enrico bovendien "cracking the VIN" opgezocht, in de veronderstelling dat mijn auto in 1992 gebouwd is. En wat schetst mijn verbazing: de auto heeft een M voor het chassisnummer, en dat betekent dat de koets in ieder geval al in 1991 in elkaar gezet is! De milieuzone in Rotterdam (GEEN auto's van voor juli 1992, foei!) wordt op deze manier helemaal een aanfluiting aangezien ze daar uitgaan van de datum eerste toelating volgens de RDW, terwijl mijn auto dus al aantoonbaar in 1991 bestond... tongue tongue

Binnenkort de roestplek linksvoor fixen, de barst in de achterspoiler repareren met het reservestukje van Koen en dan de auto weer eens laten taxeren als alles weer werkt zoals het hoort. For the time being dan, want het blijft een Maserati... En dan is alles klaar voor de MIR2016, toi, toi, toi... Driving5
Laatst bijgewerkt door Michele op do 25 aug 2016, 23:45, in totaal 2 keer bewerkt.
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor lqpl » do 25 aug 2016, 21:38

Ik dacht dat je hem verkocht had. Goed te horen dat hij wordt klaargemaakt voor de mir. applause
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor Michele » do 25 aug 2016, 23:40

neuh, hij staat te koop, maar tot het moment van verkoop is ie gewoon in gebruik en gaan we door met vervangen van wat stuk is (of gaat)....
Nu nog n pot met de juiste kleur verf voor een reparatie aan de spoiler. En kleurnummer PPG 224.375 is voor maar 1 auto geproduceerd destijds. Yep... #waarommmakkelijkalshetmoeilijkkan.
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 26 aug 2016, 10:49

Niet klakkeloos bestellen maar meten. Lak vervaagt altijd wat. Wellicht kan je het (waarschijnlijk beruchte hoekje vooraan het spatbord?) met spotrepair fixen.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 26 aug 2016, 11:05

Probleem is dat genoemde kleur alleen maar voor mijn auto geleverd is (de groene 224v serie 2) en dat die verf in de EU niet meer verkrijgbaar is. Wel de blauwe two-tone contrastkleur "Blu Ischia", maar niet de groene "verde micalizzato". Heb vanmorgen de boel laten meten met een spectrometer bij De Boer Autolakken hier in Den Haag (de verfboer waar iedere spuiter hier in de regio je heen stuurt als ze het niet meer snappen) maar dat ding snapte ook niet waar ie naar keek. Probleem: tis geen gewone metallic lak maar op basis van mica (voor: "di grande effetto cromatico" aldus de folder van mijn autootje). De spectrometer kon wel de kleur herkennen als groen, maar geen match maken met een bestaande kleur in het assortiment.

Ondertussen wel het juiste PPG kleurnummer gevonden bij een amerikaanse leverancier. Die verkoopt lakstiften, spuitbussen en potten met t kleurtje, dus ik heb een lakstift besteld. Voor 15 dollar durf ik de gok wel aan. Blijkt die stift te kloppen, dan bestel ik een pot en laat ik bij De Boer een spuitbus vullen. Wordt vervolgd....
Laatst bijgewerkt door Michele op za 27 aug 2016, 11:27, in totaal 1 keer bewerkt.
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 26 aug 2016, 11:23

Bel even met Standox...die houden nog wel eens oudere pigmenten/lakken achter.

Verde Scuro (224.375) is alleen voor de 224 2e serie gemaakt toch?
Giulia
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 26 aug 2016, 14:18

ja, alleen voor dat model. En de naam wisselt nogal... Maserati spreekt zelf van "verde micalizzato", maar andere namen die circuleren zijn verde, verde scuro en verde metalizzato. Vermoed dat PPG de kleurformule in de VS wel vrij heeft gegeven maar verder niet, want ik kan alleen USA-based aanbieders vinden. Standox geeft in haar eigen kleurenzoekmachine alleen verde weer, zonder kleurnummer en alleen voor 1992. Dat zou 'm dus kunnen zijn...
Michele
Donateur

Berichtdoor Giulia » vr 26 aug 2016, 14:23

Ik zie dat je een spuitbus wil bestellen. Ik zou het niet doen. Je krijgt het nooit mooi weet ik uit heel veel (slechte) ervaring. Altijd wolkerig en de overgang krijg je niet weg. Het wordt rafelig en de auto onwaardig.

Schermpje geheel spuiten kost ook de wereld niet. Je kan even bellen met ABS Kerkelanden in Hilversum. Daar heb ik de 964 laten doen en volgens mij werken zij met PPG en hebben het nieuwste spul staan.
Giulia
Donateur

Berichtdoor Michele » vr 26 aug 2016, 15:30

Merci. Zal ze bellen. Zal tzt wel kijken wat er mogelijk is. Spuitbus is primair bedoeld voor het spoilerdeel waar een barst in zit. Ik heb via Koen een vervangend deel te pakken gekregen maar dat is zilverkleurig.
Voor de neus is het sowieso eerst de staal afwachten en de roestplek op de neus even bijtippen. Na de MIR moet er een plaatwerker en een spuiter aan te pas komen. Komende anderhalve maand kan de auto toch niet weg vanwege teveel aan verplichtingen waarvoor ik 'm nodig heb.
Laatst bijgewerkt door Michele op za 27 aug 2016, 11:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Michele
Donateur

Berichtdoor PeterM » za 27 aug 2016, 10:48

Hier gaat weer heel veel nuttige kennis van zaken over tafel .. wat zou ik dat graag eens ergens op één plek bewaren en in een doosje doen .. Apart sticky topic maken: "lakken en verven"? Apart interview om Gulia's hoofd eens geheel leeg te trekken ?

Thanx guys, dit is waar een forum voor bedoeld is!!
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati