lqpl's 424v

Post hier jouw trots

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » di 06 dec 2016, 20:09

Ik heb er, omdat het weer zo meezit, al flink wat pekelwerk opzitten. Mooi gezicht zo'n pekelwitte 424v!

Vandaag het inhouden van de motor bij vollast aangepakt. Ik dacht aan een defecte selenoide klep of een vastzittende wastegate. Dus eerst maar eens de selenoide klep vervangen. Voordat ik daar aan toe kwam zag ik dat het vaccuumslangetje dat van de zijkant van het luchtfilterhuis naar de onderste aansluiting van de sel klep gaat los hing. Het slangetje was niet aangesloten op de het filterhuis want de nippel was afgebroken. Ik heb dat hersteld met een hard-plastic rietje. De test was duizelingwekkend. Wát een power zit er in die motor! Ik heb overigens geen idee wat dat slangetje precies doet...

Als je naar dit plaatje kijkt zie je vanaf de aansluiting op de sel klep met de restrictor nr 3 een slang naar de onderkant van het filterhuis lopen. Die slang loopt in mijn geval naar de zijkant van het filterhuis vlak naast de sel klep. Het nippeltje waar de slang naartoe loopt is afgebroken. http://www.eurospares.co.uk/parts/maserati/2-24v/engine/boost-control-system-26817

Enfin, probleem opgelost.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » di 06 dec 2016, 20:21

Om het condensprobleem in de kofferbak op te lossen (ik heb er al een met de magnetron te drogen vochtvreter in liggen) heb ik het rubber iets omhoog getrokken voor een betere afsluiting. Daardoor moest de klep met een flinke klap dichtgeslagen worden. Gevolg: slot zat stevig vast en het motortje was te zwak. Jullie weten de manier om dan toch in de kofferbak te komen? Precies, kentekenplaat verwijderen, dopje lospeuteren en door het gaatje de handle bedienen. Vanaf nu niets van waarde meer in je kofferbak achterlaten want zoals je weet lezen heel veel mensen mee. Verder ben ik met deze actie nog niets opgeschoten. Nieuw rubber?

En passant het motortje van de benzineklep vervangen. Die was een paar weken geleden bezweken. Na 25 jaar gaat er wel eens wat stuk... Tussenoplossing was een tierap aan de bedieningstang - voor het tanken dus de kofferbak even openen.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » di 06 dec 2016, 21:02

Er komt ook een nieuwe elektrische antenne in. Op het kapotte ding staat SAAB. Hoe zit dat? Maserati wezen shoppen en hebben alle biturbo's zo'n antenne, of is dit after market?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » di 06 dec 2016, 22:20

https://www.youtube.com/watch?v=q8E8oX19Dgc

Bij deze is de boost ook in orde.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » di 06 dec 2016, 22:24

https://www.youtube.com/watch?v=cmnyNztfSno

Dit is een video van mijn 424v!
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Boomerang » di 06 dec 2016, 22:25

lqpl schreef:https://www.youtube.com/watch?v=q8E8oX19Dgc

Bij deze is de boost ook in orde.


Daar lijkt het op ja.
Het diffje is inmiddels wellicht wat minder op orde.
Laatst bijgewerkt door Boomerang op di 06 dec 2016, 22:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Boomerang » di 06 dec 2016, 22:28

lqpl schreef:https://www.youtube.com/watch?v=cmnyNztfSno

Dit is een video van mijn 424v!


Geinig!
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » wo 07 dec 2016, 09:06

Hier zijn de bijgeluiden ook niet van de poes. Bekend filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=NFOxuA58AkM

Deze vanaf 2:45 even bekijken. Pendulum-effect.

https://www.youtube.com/watch?v=uuDPiSRMxG4
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Term54 » wo 07 dec 2016, 12:33

lekker bezig.
Porsche Boxster 2.5 tiptronic - 1999
Lancia Delta HF integrale evoluzione - 1992
Mazda Miata - 1989
Avatar gebruiker
Term54
Donateur
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: ma 03 jan 2011, 12:14

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Otto C. » wo 07 dec 2016, 19:02

Die antennes zijn toch van Hirschmann?
Avatar gebruiker
Otto C.
Donateur
 
Berichten: 976
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:16

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten