lqpl's 424v

Post hier jouw trots

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Jac » wo 07 dec 2016, 21:14

ohh die zwarte 222 met die witte velgen, wat gaat dat ding van kiet. Niets overhellen en top geluid.
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Michele » wo 07 dec 2016, 23:08

Antenne is meestal aftermarket. Ik heb gewoon een antenne bij de Conrad besteld. Kostte 100 euro of zo. Zat een Alfa antenne in de 224 totdat het ding ermee stopte (nooit de kofferbak opengooien met spelende radio... rolleyes ).
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » vr 09 dec 2016, 09:23

Jac schreef:ohh die zwarte 222 met die witte velgen, wat gaat dat ding van kiet. Niets overhellen en top geluid.


Over welke auto heb je het?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Jac » vr 09 dec 2016, 19:16

Degene die als een raket over het parcours gaat. Een 222 met witte velgen. Heel cool.
Jac
Donateur
 
Berichten: 824
Geregistreerd: ma 18 okt 2010, 20:42

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » ma 22 mei 2017, 12:45

De 424 is nog steeds in gebruik. De switch naar de 968 voor de lente en de zomer is er nog niet van gekomen - die moet nog door de APK en de remschoenen moeten nog worden vervangen).

Ik heb de waste gates gangbaar gemaakt. Dat was nodig omdat elke keer bij volgas de ECU ingreep ivm te hoge turbodruk. Het lag niet aan de selenoideklep.
Hier zie je hoe ik met een tool de wastgate rechts heb losgewrikt. Links kon ik er met een lange schroevendraaier een directe tik op geven. Ze zaten beide muurvast. De ECU is nu tevreden. Advies: geef tijdens een rit een paar keer volgas om te voorkomen dat waste gates gaan vastzitten.

Tijdens de aanstaande schorsing moet er nog heel wat gebeuren.

Engine-out job:
Lek uitlaatspruitstuk rechts - vervangen
Stuurpomp gaar en v-snaar giert: vervangen
Olielekkage voorkant verhelpen
Distributieriem vervangen
Startmotor vervangen

Stuurhuis mogelijk ook aangetast ivm slijpsel? - vervangen
Carrosseriewerk afmaken
Handrem afstellen (doet nu helegaar niets)
Winterbanden op rechte velgen zetten
Auto spoort als een hond: uitlijnen (en dan toespoor achter op nul om onderstuur te verminderen)
Wiellager linksachter aan gort: vervangen
Carterbescherming monteren

Enfin, heel blij met deze auto.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Maser73 » ma 22 mei 2017, 13:25

lqpl schreef:Technisch is er weinig werk

Had je gelijk in je eerste bericht na aankoop, de lijst aan werk valt mee..............voor een biturbo dan... lolololol
Maser73
Donateur
 
Berichten: 345
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » ma 22 mei 2017, 13:43

lachebekkie Dat was lang geleden.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor lqpl » ma 22 mei 2017, 23:17

De 424 is op de dyno geweest tijdens de techcomdag van de MCH bij Dutch Performance Engineering. Die dag was georganiseerd samen met de SM-club. Een heel leuke dag. Hier het resultaat.

Ik weet niet of het terugrekenen van de achteras naar de krukas correct is geweest maar de resultaten zijn iets onder de maat. Ondanks dat de motor door Jeroen 424v een aantal jaren geleden is getuned.

Opstelling bij DPE (die bril dat ben ik niet hè)
Afbeelding

Resultaat
Afbeelding

Specs af fabriek
Afbeelding

Het koppel zou tot 4000 tpm boller moeten lopen. Bij 400tpm is er een steile piek en daarna loopt het snel af. Dat merk je ook tijdens het accelereren - een flinke duw en dan, mwah.
Vermogen zou boven 400 tpm niet zo moeten afvlakken.
De test liet ook zien dat het mengels boven de 4000 te arm wordt.

Ik ga dus eerst kijken of er voldoende benzinedruk is. Zet maar blij het lijstje. Verder nog tips?

Jeroen 424v zou eigenlijk de dynoresultaten van valk na de tuning moeten opduiken. Doe eens wat voor je vriend.
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor PeterM » di 23 mei 2017, 11:03

Precies, misschien is er iets verlopen. Jeroen was destijds erg tevreden met het tuning-resultaat. Of zou hij vooral van schoppen houden en minder van doorduwen woot ?
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2401
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: lqpl's 424v

Berichtdoor Danny » wo 24 mei 2017, 12:23

Of misschien had ie voorafgaande aan de tuning slechts de helft van het vermogen: dan ben je blij met elke vooruitgang.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast