Foutcodes uitlezen Autel MaxiSys MS906

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

Foutcodes uitlezen Autel MaxiSys MS906

Berichtdoor 4.24V » vr 24 feb 2017, 21:39

Dag mensen,

Korte update nadat het werk even stilgelegen heeft:

I have recently purchased this system from Smeets Solutions in Holland but maybe you can help me.
I understood, and the systems does shows, that this device supports the MASERATI 3200 GT series ( built from 1998-2001).

Alas I have to say that the system cannot connect/communicate with the car.

the car has been built between sept 2000- march 2001 and I understood it has the old ODB 1 protocol but already is equipped with the OBDII connector.

The ECU is Magneti Marelli
Type IAW4CM. C1

I checked the device on another car and it works brilliantly.
So I ask you what can be the problem? The port does work since I was at the Maserati dealer a few weeks ago to clear some faults and it was connected to the original Maserati SD2 tester.

Looking forward to your help urgently.

dat was dus mijn vraag; een prachtig apparaat en het menu geeft aan: 3200 of 3200EOBD en toch werkt het niet.
Iemand raad?
gr
Jeroen
What I do requires a certain mindset
4.24V
Donateur

Re: Foutcodes uitlezen Autel MaxiSys MS906

Berichtdoor Danny » vr 24 feb 2017, 21:50

Je geeft het antwoord toch zelf al? Dergelijke apparaten kunnen alleen praten met OBD2, dus als jouw auto OBD1 is uitgevoerd, dan gaat het niet werken (helaas).
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Marten » vr 24 feb 2017, 22:43

Bij Alfa Romeo kon dit met Examiner wel dmv een verloop stekker en ik heb destijds zelf een Examiner (OBD I) "pasgemaakt" voor circuit gebruik om 156's uit te lezen (OBD II), kwestie pen bezetting.
Dus misschien zijn er wel verloopstekkers te koop voor deze tester? Vaak kan je met OBD II apparatuur ook wel OBD I auto's uitlezen dmv zo'n verloopstekker, mits de software voor zo'n OBD I auto op de tester staat/ondersteund wordt.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor 4.24V » vr 24 feb 2017, 22:57

Danny schreef:Je geeft het antwoord toch zelf al? Dergelijke apparaten kunnen alleen praten met OBD2, dus als jouw auto OBD1 is uitgevoerd, dan gaat het niet werken (helaas).

Hi Danny,
Nou niet helemaal: er staan 2 types 3200 in, de 3200 en de 3200 EOBD. Dus op voordracht van de Leverancier deze ah proberen. Maar idd geen sjoege.
De vraag ligt nu bij Autel, maar de tester mag terug mocht het niet lukken. Tis wel een prachtig en ontzettend snel apparaat, vand aag op een A5 geprobeerd en wow wat een mogelijkheden..

@Marten. Dank je. Dit lees ik ook een beetje op sportsmaserati: een aangepaste OBD naar Usb stekker en Unidag software. Toch maar eens in verdiepen,,,

De zoektocht gaat door want een uitlees en reset tool is onontbeerlijk voor deze hobby. Binnenkort weer update van de 3200 met daarin:

Master en hulp koppelingcilinder; hoe kun je deze kosteneffectief vervangen
Gaspedaal potentiometer: vreemde draden en gekke aansluitingen op de ECU en het contactloos maken ervan
En bovenstaande onderwerp.

Maar verder rijdt hij wel goed hoor....
Gr
Jeroen
4.24V
Donateur

Erros en CEL en wiring check

Berichtdoor 4.24V » wo 01 maart 2017, 14:53

Mensen,
Ik doe het in Engels want dat is makkelijker met heen en weer posten tussen Sports Maserati en MChat;

Dear community,

I think I need your help as I have been investigation my limp mode problems and have run into wiring issues which I cannot trace back to my original drawings, but hey maybe these are official modifications!.
The car has been running outstanding for a long time until I decide to change the Bosch accelerometer potentio meter.
First and for all I could not rid of the limp mode; leaving me to believe the problem lies somewhere else, secondly I found wiring which is hard to understand what is going on here.

I have written it down in a word file since it does have a lot of schematics in it.

Please visit this link, since I cannot add it as attachment: https://1drv.ms/w/s!AlL611R-4KdPg95-wWWUs_bxSFNUVg

Enjoy!
4.24V
Donateur

Berichtdoor Marten » wo 01 maart 2017, 21:45

Ho, wacht even, auto reed perfect en na vervangen gaspedaalsensor een probleem?
Waarom vervangen en heb je de oude al eerst weer geprobeerd?

Ik heb ooit bij een Alfa 156 V6 hetzelfde probleem gehad, gaspedaalsensor was vervangen, auto reed niet meer goed en daarna was men een zoektocht begonnen, dingen aangepast, etc.
Terug naar de basis, was gewoon een defect in de nieuwe sensor.
Deze vervangen, aangepaste troep verwijderd en rijden als nieuw.

Ik heb dit soort dingen al vaker gezien, bv
Fiat Cinquecento, motor ECU vervangen vanwege defect eindtrap, waardoor 1 van de 2 bobines niet meer werd aangestuurd, monteur vervolgens cilinderkop gedemonteerd vanwege op 2 cilinders lopen. Revisiebedrijf kon niks vinden, uiteraard, kop weer terug geplaatst, even compressie gemeten, cilinder lektest, conclusie blok kerngezond - even meten, conclusie nieuwe motor ECU defect

Toen ik bij VAG werkte werd ik bij een Polo gehaald, was al 3 x de kop afgehaald vanwege op 3 poten lopen en men stond op het punt de motor maar helemaal uit elkaar te gaan halen. Even kijken wat er gedaan was - injectorrail vervangen ivm modificatie, in nieuwe rail aansturing naar 1 injector defect. vervangen - klaar

Dus...even terugkomend op mijn vragen, wat is er precies aanleiding geweest om te gaan vervangen? Is het oude onderdeel al weer geprobeerd en...is er niet gewoon een stekkertje kapot gegaan oid?
Zijn de onderdeelnummers wel gelijk?
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor 4.24V » do 02 maart 2017, 10:29

hi Marten,

Nee nee; de auto ging steeds vaker in limp mode waardoor de verdachtmaking naar de pot meter ging....nu ben ik daar niet zo zeker meer van, maar ik ga de oude op de testbank zetten en hem eens flink op zn donder geven om te zien of er gebieden zijn waardoor de twee signalen uit elkaar lopen..en dus de limp veroorzaken.

Ergens meen ik me te herinneren dat er een verschil van 15mV moest zijn..maar weet dat niet meer zeker.
Wat ik wel zeker weet is dat de nieuwe (Bosch) een perfecte output geeft.
Inmiddels is per post de contactloze gearriveerd van M. Shanks uit Engeland; en dat is een stukje kunst. kogelgelagerd en geheel contactloos. Deze gaat er uiteraard meteen in.

De problemen lijken wellicht ergens anders te liggen...argh..
Jouw verhalen komen me zeer herkenbaar voor! Mooi ook om te lezen..

gr
J
4.24V
Donateur

Updatje 3200 met Error codes

Berichtdoor 4.24V » ma 08 mei 2017, 18:47

Het was wat stil maar niet stilgezeten en hierbij een kleine preview op de problemen die ik had/kreeg en hield.

We waren gebleven bij het feit dat ik geen fout codes kon uitlezen met het "professionele" apparaat..jammer want de Autel kon veel. Die is terug naar de leverancier.
Enfin met wat aangepaste (free) software en de juiste kabel én de juiste file hebben we de zaak aan de praat en zowaar een hele rits fout codes verscheen.

Veelal erros mbt aarding van sensors ed. Maar daar was wel redelijkerwijs een verklaring voor als je bijna alle sensoren los hebt gekoppeld gehad.
Nadat we de nieuwe contactloze pot meter hebben gemonteerd, de stekker hebben afgeknipt en een direct verbinding buiten de kabelboom om door middel van een "double shielded" kabel en deze met dank aan Rick Donkers voor de juiste pennen en tang weer netjes ingevoerd hebben in de stekker. Kan ik met recht zeggen: HIER ZIT HET PROBLEEM NIET MEER.

Het gaspedaal reageert fluweelzacht en constant. Na de aarding van de ECU ook gecheckt te hebben doet de auto het erg goed. Geen fout codes meer. Het gaspedaal gaat met grote zware schoenen aan TE licht maar het went snel.

ECHTER NU BRANDT HET LAMPJE "ERROR" maar verder rijdt de zaak goed en vertoont geen hapering. Het zou te maken kunnen hebben met de start onderbreking nadat ik een ECU gewisseld heb, ( wat niet werkt..) maar er valt niet veel te zeggen dan : ga naar de dealer.

iemand ervaring met de ERROR code?

Ik kom nog met een fatsoenlijke update inclusief fotowerk en aansluit schema. Dit voor de liefhebber.

gr
Jeroen

Nou dat wil ik best doen, maar eerlijk is eerlijk hij rijdt eigenlijk heel goed.
4.24V
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 08 mei 2017, 18:56

Jeroen, "error" hangt samen met je schokbreker(s). Waarschijnlijk 1 van je actuators die vast zit. Laten uitlezen welke hoek het betreft of anders door trial and error vaststellen. Heb je een spare actuator?
Danny
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 08 mei 2017, 18:57

En dat ie lekker rijdt verbaast me niets. Het zijn gewoon erg fijn rijdende auto's, die 3200's
Danny
Donateur

Volgende

Keer terug naar 3200GT(A)