Koppelingscilinders Biturbo 425

o.a. Shamal, Ghibli, Karif, QPIV

Koppelingscilinders Biturbo 425

Berichtdoor Rick » za 22 apr 2017, 20:02

Nadat de Biturbo het hele eind naar Milaan en terug zijn best heeft gedaan, besloot ze in de schuur dat het mooi was geweest. Letterlijk binnen geparkeerd na de vakantie, en een week later met mooi weer: geen koppeling. Zeker heimwee...

De hulpkoppelingscilinder was zó lek, dat het er aan een straal weer onderuit liep. Hoe dat nou zomaar kon gebeuren... Ook de hoofdkoppelingscylinder was vochtig, dus tijd om beide maar eens aan te pakken. Na ze te hebben losgemaakt (luchtfilterhuis eraf om bij de hulpcylinder te komen) en uit elkaar gehaald, had de hulpcylinder putroest aan de binnenkant dat met honen bleef zitten, de hoofdcylinder een klein randje. Dan de hele mikmak maar vervangen.

Gelukkig staat er op het forum genoeg over het vervangen van deze cilinders. Dit is een klus voor morgen. Wat mij verbaasde waren de hoge prijzen waarvoor die cilinders te koop staan!
Wat ik met jullie wilde delen waren de goodkopere alternatieven die ik heb gevonden. Student hè rolleyes .
Hulpcilinder/ slave cylinder: HITEC H410110
Gevercilinder/ master cylinder: ATE 03.2419.9000.3
Remslang voor tussen beiden: 03.5104.0400.3
Omdat de gevercilinder iets anders is (uitgang zit 90 graden gedraaid), moet er een banjo-oogje aan.

Zoals voor wel meer dingen, kon ik voor deze onderdelen bij Auto Indus in Woerden terecht. De spullen waren na 1 dag binnen. Voor alles bij elkaar was ik €150 kwijt. Als je meer tijd hebt, kan je de onderdelen ook via internet krijgen voor iets minder, maar dingen als een banjo boutje enzo heb je dan niet. De hulpcilinder zit ook op een Alfa Alfetta en de hoofdcilinder op een BMW E12 5-serie.

Wat nog een beetje spannend is, is het verschil in diameter van de twee hulpcilinders. Van buiten identiek, maar van binnen is de nieuwe 3mm groter in diameter. Dat zal wel invloed hebben op de uitslag. Dat moet morgen dus blijken.

Hoe dan ook: Ik hoop dat als iemand deze onderdelen nodig heeft, ze nu makkelijker en goedkoper kan vinden. Op Ebay voor het driedubbele bestellen kan altijd nog, en dan moet je een week wachten. Tssk5
Rick

Re: Koppelingscilinders Biturbo 425

Berichtdoor Otto C. » zo 23 apr 2017, 09:31

Dan zal de koppeling wel iets lichter te bedienen zijn, maar misschien niet helemaal vrij komen. Als dat het geval is kun je misschien proberen om bij de hoofdcilinder meer slag te krijgen?
Otto C.
Donateur

Re: Koppelingscilinders Biturbo 425

Berichtdoor Rick » di 25 apr 2017, 18:03

De koppeling is eigenlijk beter dan dat hij was. Hij zat erg dicht bij de bodem, maar pakt nu weer normaal aan.
Alleen denk ik dat de banjobout die ik heb gebruikt een beetje te nauw is, het pedaal gaat iets zwaarder en heeft een beetje vertraging met terugkomen. Maargoed, alles werkt weer zoals het hoort! 2thumbs
Rick

Keer terug naar Bi Turbo