QPV Defect in electr systeem

Technische vragen, problemen, ervaringen en of opmerkingen

QPV Defect in electr systeem

Berichtdoor ros00232 » do 18 feb 2016, 12:18

Mijn QPV (2008 - ZF Automaat) rij ik nu sinds begin januari 2016. Alles helemaal top, maar op dit moment heb ik 1 probleem, namelijk het volgende:

Tijdens het rijden, op willekeurige momenten, gaan heel kort alle controlelampjes even aan/uit, gaat de snelheidsnaald alsmede de toerentellernaald naar ruststand, gaat de verlichting bij de voeten aan/uit en valt het scherm van de navi uit. In een enkele seconde is alles weer normaal. Tijdens dit gebeuren komt heel kort de melding 'defect in electr. syst.' in beeld. Bij start geeft ze overigen systems OK aan en er blijven geen lampjes branden. Na de korte aan/uit is alles ook weer normaal. Tot het enkele minuten (of soms langer) later weer gebeurd.

Franco heeft er nu 2x naar gekeken. Afgelopen dinsdag dacht hij het gevonden te hebben (regeling in de boordcomputer, storing is overigens ook uit te lezen maar weinig info). Helaas niet, het is nog net zo vaak (zoniet vaker) gebeurd afgelopen week. Aankomende dinsdag breng ik haar weer naar Franco en dan blijft ze daar achter.

Iemand enig idee, ervaring met hetzelfde of tips in welke richting we moeten zoeken?
Komt wel goed...
Quattroporte V Automatica Sport GT
ros00232

Re: QPV Defect in electr systeem

Berichtdoor Michele » do 18 feb 2016, 14:00

Ik heb zoiets ooit gehad met een VW Polo (jawel) en dat was toen een rot hoofdrelais. Hikt de motor ook even, of is het echt alleen t dashboard en de binnenelektriek?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Michele
Donateur

Berichtdoor Danny » do 18 feb 2016, 14:02

Geen idee maar kijk ook eens op het Engelse forum, dat forum is veel groter dus de kans dat er iemand is die hetzelfde probleem heeft gehad is ook groter. http://www.sportsmaserati.com/

Heb je gecontroleerd of de massa (min-pool) van de accu goed vast zit? Verder zou ik alle massa punten goed (laten) controleren.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor ros00232 » do 18 feb 2016, 20:16

De motor blijft gewoon draaien, geen hickups daar gelukkig. Hoofdrelais ga ik doorgeven, ik hoop en verwacht dat ze daar al wel naar gekeken hebben. Maar you never know...
Engelse forum ga ik gelijk even kijken. Ik laat weten hoe het afloopt.
Komt wel goed...
ros00232

Berichtdoor Marten » zo 21 feb 2016, 13:16

Mmm...slechte/losse massa of plus ergens of op de accu? Kan hele rare storingen veroorzaken die later niet terug te vinden zijn, omdat door het onderbreken van de voeding de hele boel gelijk gereset wordt.
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Marten
Donateur

Berichtdoor ros00232 » di 23 feb 2016, 13:44

Thx Marten, doorgegeven vanmorgen toen ik de auto achter heb gelaten bij Franco. Ik heb het UK forum doorgenomen en ook het US forum. Uiteraard zijn er genoeg meldingen over elektronische issues, maar die gaan meer over blijven branden van lampjes e.d. Ook is het bekend dat het airbag-lampje vaak blijft branden. Maar die zaken zijn allemaal permanent en verdwijnen niet. Hier is dat anders.

Ze gaan nu in iedergeval alles van dashboard e.d. loshalen en nalopen en ze blijft daar achter tot ze het boven water hebben.

Gelukkig is ze verder helemaal perfect en komt het vast (een keer) goed. Keep you all posted!
Komt wel goed...
ros00232

Berichtdoor ros00232 » ma 29 feb 2016, 11:57

Update:

Ze heft een nieuw unit gekregen in het dashboard, waarbij meters, electronica etc. vervangen is. Dit geeft ook wat nieuwe meldingen en visueel iets andere presentatie van wat zaken (bijvoorbeeld is er nu een autoplaatje als de parkeersensoren actief zijn).

Ik heb een rit gemaakt naar Groningen vrijdag en helaas is toen toch nog 5/6 keer alles eventjes uit/aan geweest en de meters die heel kort naar beginpunt gaan. Er komt echter GEEN melding meer van een defect in elektr systeem EN het duurt nog korter. Daardoor reset niet alles zich en gaat er ook niets piepen. Het is dus nog niet gefixed, maar wel wat beter.

Franco alles weer gemeld. Nu eventjes afwachten of we nog verder gaan zoeken. Het is vandaag niet gebeurd richting werk in iedergeval.
Komt wel goed...
ros00232

Berichtdoor dueporte » ma 29 feb 2016, 22:48

Dit zijn geen hele fijne zoektochten. Hopelijk heb je het euvel snel gevonden
dueporte

Berichtdoor ros00232 » di 20 jun 2017, 13:48

Lang geen response gegeven hierop, maar het uitvallen van de meters blijft aanwezig. Er gebeurt verder niets met de auto en alles blijft het goed doen... dus ik heb het inmiddels min of meer voor lief genomen :-) woot
Komt wel goed...
ros00232

Keer terug naar QPV, 4200, Spyder en Gransport