Mijn zwarte Otto

Post hier jouw trots

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » za 09 apr 2016, 10:31

Deze monteur had er al eerder een opmerking over gemaakt, maar wist blijkbaar niet de truc om een wiel met speling op de naaf zonder pasringen te centreren. Zijn baas wist dat wel.
Ga nog een keer terug om de test met het diff over te doen, de aandacht is verschoven naar dat wiel.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Danny » za 09 apr 2016, 13:28

Fijn man dat je zoektocht ten einde lijkt!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2584
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor duetto » za 09 apr 2016, 22:56

Mooi, Peter, dat je dit eindelijk hebt kunnen oplossen! Kun je op tweede pinksterdag lekker trillingvrij rijden;-)
Avatar gebruiker
duetto
Donateur
 
Berichten: 942
Geregistreerd: wo 02 feb 2011, 12:15

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » di 01 nov 2016, 12:47

Goed, ook maar weer eens een update hier. Nu zo'n 13.000 km gereden met de revisiemotor. Hij loopt nog steeds lekker glad en trillings-vrij.

De euforie rond het olieverbruik is getemperd, het loopt weer op. Nu 1 liter op ca. 2000 à 2500. Terug op aarde.

Van de zomer een aantal startproblemen gehad ... bij het starten vloog zekering nummer 13 eruit ( "bloccasterzo" = stuurslot). De eerste wegenwachter had dat niet door, verwachtte geen zekering op weg naar het contact slot en heeft een bypass draadje aangelegd. Er zat 7.5 ampère in. Dan naar de garage. Omdat we niet zeker waren of het plaatje van de zekering kast ook de werkelijkheid weergaf eerst maar eens 10 ampère geprobeerd. Die vloog er twee weken later ook uit. Toen 25 A erin gezet.... en die blijkt er ook in te horen, weet ik inmiddels. Tja...

De jank in het diff is er nog steeds. Binnenkort volgt de ultieme poging om ervan af te komen. Het plan van aanpak: eerst schuim in het subframe en testen. Dan subframe loshalen en de bevestiging aan de carrosserie nalopen. Daarbij gaan de bushings zeker overlijden, dus de vervangers liggen klaar - met dank aan 4.24V en |qp|. Dan weer testen. Als dat ook niet werkt gaat het diff opnieuw open - en zullen waarschijnlijk kroonwiel en pignon vervangen worden. En dan... gaan we het zien.

Andere problemen: ongemakkelijk sturen met afwisseling met meer en minder weerstand. Oorzaak moet nog worden vastgesteld, vermoedelijk is de onderste kruiskoppeling aan de stuurkolom de boosdoener. Oplossing afhankelijk van de diagnose, maar waarschijnlijk moet de stuurkolom worden vervangen.

Dan het hoofdstuk schokdempers: ook die storing - die er vanaf het begin in zit - wil ik nu aanpakken. Demonteren en dan later controleren bij Verbaas in Oud-Beijerland.

En dan nog de kleine dingetjes: ABS lampje dat zo nu en dan storing aangeeft, het laadstroom lampje dat soms aan is, soms uit en soms er tussen in.. de usual suspects.

Ondertussen rijdt-ie lekker, alleen heb ik nu dat probleem met de besturing. Dat voelt minder.
Laatst bijgewerkt door PeterM op di 01 nov 2016, 20:25, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Michele » di 01 nov 2016, 13:06

PeterM schreef:Andere problemen: ongemakkelijk sturen met afwisseling met meer en minder weerstand. Oorzaak moet nog worden vastgesteld, vermoedelijk is de onderste kruiskoppeling aan de stuurkolom de boosdoener. Oplossing afhankelijk van de diagnose, maar waarschijnlijk moet de stuurkolom worden vervangen.

Bijna altijd kruiskoppeling idd. Ding vangt veel vuil en gaat dan stroef lopen. Beetje hoekerig gevoel bij 't sturen?
Choose life, drive Maserati!
Je kan altijd stijlvol van huis, maar je weet nooit of je elegant aankomt...
http://www.corsamedia.nl
Avatar gebruiker
Michele
Donateur
 
Berichten: 3723
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 17:05
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor lqpl » di 01 nov 2016, 15:06

Komt goed (koen).
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5783
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor stijn » za 05 nov 2016, 10:11

Mijn Volvo (jawel, uit de categorie #ikbenmaseratiloos Huh5 ) verbruikt ongeveer evenveel. commentaar van de garagist was "zolang hij verbruikt en je verder niets merkt gewoon door rijden". En zo las ik onlangs dat de politie Volvo`s T5 bekend staan om hun olieverbruik; de hoge werkbelasting is er debet aan.

Kortom; zolang hij olie verbruikt en er geen daaraan gerelateerde problemen zijn: olie erin duwen en lekker door gaan.
Stein Keuken
Avatar gebruiker
stijn
Donateur
 
Berichten: 2051
Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 15:04
Woonplaats: Nuenen

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » ma 28 aug 2017, 21:24

Maar weer eens een update ... het is per slot een Maserati forum Happy5 .

Lang stil geweest sinds alle goede voornemens van vorig jaar ... maar na heel lange afwezigheid staat de auto weer voor de deur.
Het meeste is opgelost .. op één ding na.

Elektra problemen (m.n. het laadlampje van de dynamo) waren heel erg lastig. Nadat eerst een rotte verbinding in een stekker op de dynamo was vastgesteld als de oorzaak - dat was ook feitelijk juist, maar het kan even duren voordat je erachter bent - kwam de storing toch weer terug. Het bleek uiteindelijk diep in de kabelboom verstopt te zitten - een stekker verbinding die er niet in hoort en wel aan/uit storingen gaf.

Het stuurprobleem werd inderdaad veroorzaakt door een rotte kruiskoppeling in de stuurkolom. Rot geraakt onder invloed van de hete spruitstukken in de nabije omgeving crybaby . Koen had alleen een 3200 stuurkolom liggen, die heeft Jorrit ingekort tot-ie paste.

Schokdempers zijn uitgebouwd en aangeboden aan Verbaas - Ik zal eerlijk zijn - reparatie was mogelijk, ze hebben daar een testkast en kunnen nieuwe stelmotoren inbouwen maar het werd me te duur. Ik heb de dempers - die op zich nog goed waren - laten vastzetten in één stand. Daar rijdt-ie prima op.

Dan de jank in het diff. Die heeft het meeste tijd gekost. Nadat een diff revisie met o.a. nieuwe lagers het probleem niet had opgelost was het lang wikken en wegen. Nieuw schuim in het subframe geprobeerd - geen resultaat. Later hebben we vastgesteld dat het schuim zich niet volledig door alle holle ruimtes heeft verspreid. Nieuwe bushings uit de voorraad van 4.24 V geprobeerd tussen subframe en carrosserie - geen resultaat.

Uiteindelijk via Koen toch een ander subframe gevonden en aangeschaft. De montage heeft wat op zich laten wachten, maar het is uiteindelijk gelukt. De jank is niet weg. Wel is het patroon veranderd en het is gelukkig ook meer gedempt.

Ik ga het er mee doen, de komende tijd.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor Boomerang » do 31 aug 2017, 14:53

Best wel weer een heel avontuur al met al.
Bizar dat je dat diff niet stil hebt gekregen.
Motor nog steeds in orede?
Hoe staat het met de olieconsumptie?
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 4898
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: Mijn zwarte Otto

Berichtdoor PeterM » vr 01 sep 2017, 08:36

Ben toch blij met het eindresultaat en dat -ie weer terug is. Het is met vereende krachten gelukt - het is niet gemakkelijk geweest en dat diff is inderdaad om gek van te worden.

Ik heb het tweede diff in gedemonteerde staat thuis, als ik de moed weer kan opbrengen ga ik nog eens naar een specialist die het mag nakijken en weer in elkaar mag zetten. Dan ooit nog eens het diff wisselen.
Heb wel begrepen dat het een vak apart is, echt een specialisme. Als jij suggesties hebt hoor ik het graag.
Maar voorlopig is het even klaar.

De auto is negen maanden weggeweest en ik heb er nog weinig mee gereden sinds-ie terug is.
De motor loopt prima, maar het olieverbruik heb ik nog niet kunnen controleren.
Qua rijbeleving is het verschil met de TI groot ... ook hier voel je een generatie verschil. Die 8 cilinder is gewoon een beul van een motor, daar maakt-ie heel veel mee goed.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2402
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron