QP IV versus QP V

Van klassiek tot modern

QP IV versus QP V

Berichtdoor Blaauw1888 » ma 11 sep 2017, 08:59

Gewoon even wat discussie op het forum, om te kijken wat de voors en tegens zijn van de QP IV versus de QP V?

De prijzen van beide modellen naderen elkaar behoorlijk nu en dus komt bij mij de vraag op, wat is leuker, betrouwbaarder, betere investering, kosten? Ben heel benieuwd wat jullie argumenten voor en tegen zijn. Morgen staat een bezichtiging van een QP IV op de agenda, maar ik ben nog steeds in twijfel omdat de V ook prachtig is, maar compleet anders natuurlijk!
Blaauw1888

Re: QP IV versus QP V

Berichtdoor PeterM » ma 11 sep 2017, 09:40

Dit is nauwelijks te vergelijken. Zulke totaal verschillende auto's met totaal verschillende uitstraling.

De QP IV is de laatste generatie bi-turbo, met techniek (onderstel, motor, besturing - die ver.. mde pitman-armen unsure ) uit de jaren '80 vorige eeuw. En alle andere nadelen van de bi-turbo zoals slechte fabrikage kwaliteit - ja Cassio, dat geldt ook voor de EVO's lachert .

De IV is een compacte onopvallend / subtiel vormgegeven auto (Gandini), de V is een prachtig, maar ook zeer opvallend Pininfarina ontwerp. Zo verschillend, dat ik mij bijna niet kan voorstellen dat je niet vanzelf een voorkeur hebt voor de één of de ander.

De QP V is dik tien jaar later onder Ferrari regie ontwikkeld en een veel modernere auto - daar zit twee generaties tussen. Hij is veel groter dan de QP IV, dik vijf meter lang, het is echt een slee. Een veel dikkere auto dus, het tegenovergestelde van het understatement van de QP IV.

De V rijdt beter dan de IV en hij voelt niet zo groot als hij is. Het is een auto met een Maserati badge, maar de motor en veel techniek is afkomstig van Ferrari. Dat heeft ook voordelen: de auto zit veel beter in elkaar, heeft een veel beter onderstel en de motoren zijn prima - net als de 4200 Coupé stukken beter is op dit gebied van de 3200 GT.

Italianen hebben er traditioneel moeite mee om elektra en elektronica betrouwbaar te laten functioneren. De V heeft veel meer elektronica dan de IV. Bovendien: vele QP V's - althans die QP V-en die met de QP IV vergelijkbare prijzen hebben winks- hebben de Cambiocorsa bak met slijtage gevoelige koppeling.

Dat maakt hem qua onderhoudskosten niet per sé gunstiger dan de QP IV - die heeft veel eenvoudiger techniek en veel minder elektronica maar is niet zo goed in elkaar gezet en daardoor storingsgevoelig.
De QP V is veel complexer - en daardoor ook storingsgevoelig en de onderdelen hebben Ferrari prijzen.

Beide zuipen brandstof, de V nog meer dan de IV. En ja, de V versnelt lineair en de IV geeft bij 3000 toeren de turbo-schop. Nou ja, de V schokt ook wel maar dat is die automatische koppeling ... winks

Kortom: op basis van argumenten of met het verstand is deze keuze m.i. niet te maken, dit wordt een kwestie van gevoel.
Laatst bijgewerkt door PeterM op ma 11 sep 2017, 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor Maser73 » ma 11 sep 2017, 10:36

idd, twee verschillende autos. Technisch zijn de verschillen wel opgesomd hierboven.

Beide erg mooi overigens maar de V zit nog wel een beetje in de ´verkeerde´ fase. De bekende levenscyclus van een snelle auto, relatief goedkoop in aanschaf en naam heeft nu eenmaal een bepaalde aantrekkingskracht zeker de 2004/5 versies. Even afwachten wat er van overblijft unsure . Zit m.i nog wel wat prijsdaling in terwijl een goede (lees: GOEDE) IV die fase wel voorbij is. Zou dan persoonlijk wel voor een 3.2 Evo gaan. Prijstechnisch kun je een top segment IV kopen voor de prijs van een gemiddeld kostende V.

Investerings-technisch zou ik het wel weten, een IV Evo 3.2 zie ik nog wel licht stijgen in toekomst (mits geen hoge km stand, historie en in perfecte staat). Een V weet ik nog zo net niet, alleen al productieaantallen is het veelvoud.
Maser73
Donateur

Berichtdoor Danny » ma 11 sep 2017, 15:18

Ik heb ze beide gehad en (sorry PeterM) ik zou er geen seconde over twijfelen: de QP V is met grote afstand de betere, fijnere (en mooiere) auto, maar dat laatste is natuurlijk subjectief.

Over waardeontwikkeling: dat aspect zou ik overboord gooien. Daar is geen peil op te trekken maar de kans dat een QP IV enorm in waarde gaat stijgen lijkt me verwaarloosbaar.

En hoezo zit de QP V nu in de verkeerde fase? 13 jaar na dato is hij nog steeds een verschrikkelijk mooie en imposante verschijning en volgens mij bevinden zich velen bij liefhebbers.
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Berichtdoor Jac » ma 11 sep 2017, 18:47

Danny schreef:Ik heb ze beide gehad en (sorry PeterM) ik zou er geen seconde over twijfelen: de QP V is met grote afstand de betere, fijnere (en mooiere) auto, maar dat laatste is natuurlijk subjectief.

Over waardeontwikkeling: dat aspect zou ik overboord gooien. Daar is geen peil op te trekken maar de kans dat een QP IV enorm in waarde gaat stijgen lijkt me verwaarloosbaar.

En hoezo zit de QP V nu in de verkeerde fase? 13 jaar na dato is hij nog steeds een verschrikkelijk mooie en imposante verschijning en volgens mij bevinden zich velen bij liefhebbers.

De eerste alinea is natuurlijk persoonlijk. Voor mij hebben beiden hun aantrekkelijkheden.
De tweede en derde alinea... 2thumbs 2thumbs 2thumbs Precies, de spijker op zijn kop! Koop nooit op speculatieve waardestijging. Dat is voor bankiers.
Jac
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 11 sep 2017, 21:31

Danny schreef:Ik heb ze beide gehad en (sorry PeterM) ik zou er geen seconde over twijfelen: de QP V is met grote afstand de betere, fijnere (en mooiere) auto, maar dat laatste is natuurlijk subjectief.(....)

Geen verontschuldiging nodig hoor, ik zie de verschillen - kijk maar naar mijn post. Heb geprobeerd daar zo kort mogelijk alles in te zetten dat van belang kan zijn voor een objectieve vergelijking.

De uiteindelijke keuze blijft een persoonlijke, dat vind ik dan weer wel. Dus heb ik mijn voorkeur weggelaten. De feiten staan erin, ook de feiten die jouw voorkeur bepalen en de doorslag geven.

Ik kan mij alleen niet voorstellen dat je niet onmiddellijk een voorkeur hebt. Als je de ene wilt wil je de andere dus niet. Maar ook dat kan weer iets persoonlijks zijn.... woot
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » ma 11 sep 2017, 22:41

Als je van sturen houdt neem je een V. De IV heeft een hoop karakter maar is in dat departement nog geen schim van de V. Tenzij je de hier uitgebreid besproken mods laat monteren - dan is de IV wel een schim van de V. Ik zou de V's van voor 2007 laten staan en een nog verse automaat nemen. Hoeveel kosten die tegenwoordig?
quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; biturbo spyder 1993; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 11 sep 2017, 23:35

Grappige discussie is dit waarover inmiddels al heel veel is gezegd. Natuurlijk, de V is de betere auto, in alle opzichten. Zie je hem als "gebruikersauto", neem dan een V. Maar ga je voor een "collectors' item", dan is de IV zonder twijfel de betere keus. Immers, er zijn ruim tien keer meer V's dan IV's gebouwd (globaal 2.500 tegenover ruim 25.000). Daardoor zal de waardeontwikkeling van de V nog wel een poos naar beneden gaan, een fase die de IV achter zich heeft gelaten. Afgetrapte V's zijn er volop, bij de IV heeft de schifting al wel plaats gevonden. Maar ook een ander aspect kan belangrijk zijn: de onderdelenvoorziening. Die is nooit best geweest en wordt steeds beroerder voor de IV: een stuk ouder en aanzienlijk zeldzamer waarbij dat laatste aspect van blijvende aard is. Zo zijn voorruiten voor de IV alweer langere tijd niet leverbaar. Dat is al eerder zo geweest maar toen kwamen ze weer na ruim twee jaar wachten. Niemand weet, of dat nu ook weer het geval zal zijn. Stuurhuizen zijn sinds vorig jaar uitverkocht (reviseren!) en van de uitlaat is nog maar een kant leverbaar (na laten maken!) Dat is al veel langer het geval bij de achterlichten.
Nog een paar aspecten die afhangen van het gebruik: brandstofkosten en MRB zijn hoger bij de V (aanzienlijk zwaarder!) en de IV is (ouder!) voor een flink lager tarief te verzekeren. Een setje vers rubber (komt vaak voor!) is bij de V ook veel duurder.
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Momus » di 12 sep 2017, 10:00

mogelijk is deze interessant als je eerder voor ene IV zou gaan (zie de advertentie toevallig vandaag staan) : http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as
(staat wel niets bij over gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en het zijn wellicht Franstaligen, wat de communicatie misschien wat bemoeilijkt)
Momus
Donateur

Berichtdoor Danny » di 12 sep 2017, 11:05

Let wel: dit is een handbak. Aan de bestuurdersstoel te beoordelen heeft deze auto eerder 168.000km gereden. Sorry hoor, maar als je een auto zo op de foto zet dan ben je m.i. geen liefhebber.

Dit soort aanbod zou ik meteen na het bekijken van de advertentie al links laten liggen
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Volgende

Keer terug naar Maserati Talk