QPVI S Q4 van La Moglie

Post hier jouw trots

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor PeterM » ma 14 mei 2018, 21:25

Tja... dat heb je met die tweede hands bi-turbo's Happy5
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2499
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor Danny » ma 14 mei 2018, 21:46

Aircopaneel doorsolderen, CEL storing verhelpen, etc?
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Avatar gebruiker
Danny
Donateur
 
Berichten: 2636
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:53
Woonplaats: Laren nh

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 15 mei 2018, 10:01

Plakknoppen reviseren ...
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5931
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor SpyderGT » do 17 mei 2018, 21:07

Het is wel echt een hele smaakvolle uitvoering. Heel gaaf!
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor SpyderGT » vr 19 okt 2018, 21:01

Hoe bevalt de QP? Ik neem aan dat je hem inmiddels al even hebt?
SpyderGT
Admin
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 22:36

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor lqpl » ma 22 okt 2018, 09:24

Hij bevalt La Moglie prima. Vergeleken met deze vindt ze de S6 maar was sloompjes lachebekkie .

Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.

Het is een Q4 met 3 diffs. De achterste is inmiddels vervangen want ondanks het voorschrift "no maintenance" waren de lagers gaar. Nu is het weer stil en we gaan gewoon elke 30k de diff-olie vervangen. Morgen wordt de olie van de andere twee diffs ook preventief vervangen. Dit is overigens niet een specifiek Maseratiprobleem. VAG heeft er ook mee van doen.

De wegligging is fenomenaal!

Woensdag ga ik met Peterm, Techno en 424v met deze auto naar de klassiekerbeurs in Padova. 2thumbs
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5931
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor Boomerang » di 23 okt 2018, 12:23

Heeft zo'n diff ook een magnetische aftapplug?
Veel diffs NIET.
Stom.
Tijdens het inlopen ontstaat er toch altijd "abrieb", dat vervolgens de rollen en loopvlakken van de kegellagers beschadigd.
Die gaan vervolgens geluid maken.

Tip: indien niet aanwezig, plug verwijderen, aan de oliekant een gaatje in die plug boren met de juiste diameter en daarin zo'n staafvormig neodym magneetje plaatsen.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5015
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor cassiopeia » di 23 okt 2018, 20:13

lqpl schreef:Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.


Dat zei ik jaren geleden al en dat heb ik altijd gedaan. Dat lampje is er bij mij uitgehaald. Nooit last gehad, al ruim negen jaar niet! Maar dat had hier weinig bijval rolleyes

lqpl schreef:Woensdag ga ik met Peterm, Techno en 424v met deze auto naar de klassiekerbeurs in Padova. 2thumbs


Leuk reisje! Geniet ervan. Ben best een beetje jaloers.. unsure
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur
 
Berichten: 4375
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 18:38
Woonplaats: Lombroso

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor Boomerang » di 23 okt 2018, 22:12

cassiopeia schreef:
lqpl schreef:Wel weer typisch Maserati dat er soms een CEL is die op een vervuilde sensor duidt. Gewoon doorrijden volgens AS Motorsport.


Dat zei ik jaren geleden al en dat heb ik altijd gedaan. Dat lampje is er bij mij uitgehaald. Nooit last gehad, al ruim negen jaar niet! Maar dat had hier weinig bijval rolleyes

lqpl schreef:


Bijval zal je van mij nog steeds niet krijgen.
Zeker bij de biturbo V8 in de QP IV, zou ik niet met CEL willen rondrijden.
Vaak zit je daarmee immers in een noodloop programma met als gevolg extra benzineverbruik/smeerolieverdunning en risico op inwendige vervuiling.
Dat lampje dan ook nog eens verwijderen, vind ik werkelijk absurd.
Zo weet je dus helemaal nooit meer, of er een pingelsensor (gaan vaak) of een mapsensor is gesneuveld en je motor ongemerkt in noodloop is gaan draaien.
Dit soort acties verwacht ik niet van een Maserati liefhebber Ruudsterrr5

Ik vind het ook een gek advies van AS.
"Vervuilde sensor"....
Schoonmaken of vervangen dan toch?
Vrijwel iedere sensor die een brandend lampje oplevert, veroorzaakt daarmee een vorm van noodloop.
Niet goed voor emissies, kats en prestaties, plus eerder genoemde risico's.
Ik zou iig willen weten wélke sensor dan "vervuild" is.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5015
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: QPVI S Q4 van La Moglie

Berichtdoor lqpl » di 23 okt 2018, 22:15

Bedankt voor de tip boomy. Dit zijn zgn "no service" diffs. hamersmiley Dus magneetjes zouden niet consequent zijn. De olie gaat nu elke 30k kms worden vervangen. Van alle 3 de diffs. Bij de middelste moet nog worden uitgezocht hóe, want er is geen plug te bekennen. Bij controle bleek de olie van het voorste diff nog redelijk helder te zijn - die heeft veel minder te doen dan de achterste.
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5931
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

VorigeVolgende

Keer terug naar My Maserati

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron