3200GT Klok loopt achteruit?

Modificaties, CEL's, ETM, SD-tester en alles over techniek

3200GT Klok loopt achteruit?

Berichtdoor markfe » vr 11 mei 2018, 17:02

de 3200GT die ik in SPanje gekocht heb, is gistermorgen afgeleverd, volgende week woensdag naar de RDW.
Foto's volgens na import en poetswerk

De auto is in een super staat, maar wat kleine zaken ga ik in orde maken (lampjes verwisselen, plakknoppen schoonmaken), stoelen als nieuw maken.
Nu merkte ik dat de klok niet goed stond, wat bleek deze loopt ACHERUIT hamersmiley Daar heeft de vorige garage zijn best op gedaan woot
Is het een kwestie van het dashboard eraf halen + klokje eruit en de kabel 180graden draaien of is het niet zo makkelijk?
markfe

Re: 3200GT Klok loopt achteruit?

Berichtdoor Otto C. » vr 11 mei 2018, 19:16

markfe schreef:Is het een kwestie van het dashboard eraf halen + klokje eruit en de kabel 180graden draaien of is het niet zo makkelijk?

Het zo maar kunnen, maar normaal gesproken passen dit soort stekkertjes maar op één manier.
Als je de velgen nog wil laten opknappen, dan weet ik nog wel een goedkoop adres in Brabant.
Otto C.
Donateur

Berichtdoor markfe » do 17 mei 2018, 21:44

klok gaat er na wat zoeken eenvoudiger uit dan ik dacht: beide rondje ventilatie roosters er voorzichtig uithalen dmv het naar buiten drukken van de 3 palletje aan het rooster.
Dan kun je de klok voorzichtig via de ventilatie roosters van achteren eruit drukken.

Spanningsstekker van klok boven gezien
PIN 1 = niets
PIN 2 = Zwart = Massa
PIN 3 = Rood = continu +
PIN 4 = Geel = verlichting & die werkt via in/uitschakelen verlichting

Zwart & Rood verwisseld: klok doet niets meer, terug werkt het weer, maar ook met het stellen van de klok, draait deze achteruit
Klok kapot snap ik, maar achteruit lopen? Iemand nog een idee?
markfe

Berichtdoor PeterM » vr 18 mei 2018, 07:18

Heb dit nooit bij de hand gehad en kan je alleen een redernering bieden.
Gelijkstroommotoren kunnen twee kanten op lopen. Plus en min verwisselen zou het dus moeten doen, maar blijkbaar zit er in de klok nog een beveiliging (bijv. met diodes) om te zorgen dat de klok niet verkeerd om kan worden aangesloten.

Als we er van uitgaan dat het niet aan het vertragingsmechaniek ligt (de tandwiel overbrenging) moet het zo zijn dat "achter de beveiliging" de aansluitingen op het klok motortje zelf zijn verwisseld. Om daarbij te komen moet het kastje open. Daarna de aansluitdraadjes naar het motortje wisselen - afh. van de constructie is dit fijn soldeer werk - als je geluk hebt zitten de draadjes met stekertjes of klemmetjes vast.

Als dit aan de hand is betekent het ook dat het ding nooit goed heeft kunnen lopen. Om dit te checken: is het mogelijk om dit aan de vorige eigenaar te vragen?

Als dit spoor doodloopt zit er niets anders op dan een ander klokje scoren uit een gedemonteerde 3200.
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor lqpl » vr 18 mei 2018, 10:06

Weet je zeker dat je niet op Candid Camera zit?
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
lqpl
Donateur

Berichtdoor PeterM » vr 18 mei 2018, 11:17

Aan wie vraag je dat lachert ?
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor markfe » ma 21 mei 2018, 20:10

PeterM schreef:Heb dit nooit bij de hand gehad en kan je alleen een redernering bieden.
Gelijkstroommotoren kunnen twee kanten op lopen. Plus en min verwisselen zou het dus moeten doen, maar blijkbaar zit er in de klok nog een beveiliging (bijv. met diodes) om te zorgen dat de klok niet verkeerd om kan worden aangesloten.

Als we er van uitgaan dat het niet aan het vertragingsmechaniek ligt (de tandwiel overbrenging) moet het zo zijn dat "achter de beveiliging" de aansluitingen op het klok motortje zelf zijn verwisseld. Om daarbij te komen moet het kastje open. Daarna de aansluitdraadjes naar het motortje wisselen - afh. van de constructie is dit fijn soldeer werk - als je geluk hebt zitten de draadjes met stekertjes of klemmetjes vast.

Als dit aan de hand is betekent het ook dat het ding nooit goed heeft kunnen lopen. Om dit te checken: is het mogelijk om dit aan de vorige eigenaar te vragen?

Als dit spoor doodloopt zit er niets anders op dan een ander klokje scoren uit een gedemonteerde 3200.

@PeterM: helaas kan ik het de vorige eigenaar niet vragen: ik heb de auto bij een garage gekocht in Spanje, die hadden hem weer ergens prive gekocht & die snappen 0,0 engels & mijn spaans is ook niet daverend .... tevens is het geheel nogal fragiel, ik ben bang dat als ik eea uitelkaar haal het nooit meer goed zal komen blush1
@lqpl: hamersmiley woot
markfe

Keer terug naar 3200GT(A)