NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevisie

Restauratie projecten

NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevisie

Berichtdoor MaseratiTeun » ma 06 aug 2018, 18:38

Afbeelding

Een uiterst bijzondere rechtszaak is eindelijk tot een vredig einde gekomen.

Het is niet altijd even gemakkelijk om een klassieker te bezitten. Met name het onderhoud van het rijdende stuk geschiedenis kan een doorn in het oog van de eigenaar zijn. Het is daarom noodzakelijk om grondig uit te zoeken waarheen precies je de bolide brengt. Maar zelfs wanneer je dit doet, kan het nog altijd fout gaan. Wanneer dat gebeurt, krijg je veelal direct te maken met de genadeloze toorn van de Wet van Murphy.

Dit heeft de in Enschede woonachtige Johan Groothuis in een dozijn jaren tijd ondervonden. Hoewel Groothuis de werking van diezelfde Wet inmiddels van zich af heeft weten te schudden, zal hij er ongetwijfeld een groot aantal grijze haren aan hebben overgehouden.

Het begint allemaal in 2006, wanneer Groothuis zijn Ferrari 365 Daytona naar Porsche Lammertink brengt om de motor te laten reviseren. Alles lijkt aanvankelijk in orde te zijn, ondanks het feit dat de onderhoudsbeurt ruim vijf jaar in beslag heeft genomen. Echter, wanneer Groothuis zijn Ferrari weer in ontvangst neemt, blijkt er van alles mis te zijn met het motorblok. Onafhankelijk onderzoek van CED op verzoek van de rechtsbijstandsverzekeraar (DAS) van de eigenaar wijst later uit dat er verschillende montagefouten zijn gemaakt en dat onderdelen die vervangen hadden moeten worden simpelweg zijn hergebruikt. De focus ligt vooral op de twee oliefilters en de ontsteking.

Dit kan natuurlijk niet door de beugel, zeker aangezien er ongeveer 33.000 euro is betaald voor de beurt. De advocaat van de Porsche-dealer beweert echter al snel dat dit niet voldoende is geweest en dat de onderhoudsbeurt meer geld had moeten kosten. Voor een dergelijk bedrag had de beurt niet eens uitgevoerd moeten kunnen worden. Hierop wordt een procedure gestart, maar na twee pogingen worden beide eisen van een schadevergoeding afgewezen. Volgens de rechtbank had de eigenaar eerder moeten klagen over de twijfelachtige reparatiebeurt en de staat van zijn auto. Groothuis, die hiermee enkele maanden wachtte, ziet dit niet als zijn fout, maar wijst de vinger naar rechtsbijstandsverzekeraar DAS.

Hier neemt het verhaal een bizarre wending, want na deze aantijging bevindt Groothuis zichzelf ineens lijnrecht tegenover zijn eigen rechtsbijstandsverzekeraar; de partij die hem in dit dramatische verhaal juist uit de brand had moeten helpen. Groothuis spant een zaak aan tegen DAS en na enkele jaren krijgt hij eindelijk zijn gelijk. De rechter heeft recentelijk geoordeeld dat DAS Rechtsbijstand haar cliënt (Groothuis) niet voldoende heeft geholpen en stelt hem volledig in het gelijk.

Kan daarmee de vlag dan uit? Welnee, Groothuis krijgt namelijk een aanzienlijk deel van de gemaakte juridische kosten niet vergoed. In totaal heeft hij ruim 30.000 euro betaald aan zijn verschillende advocaten, maar in totaal hoeft DAS slechts 18.338 euro aan Groothuis te betalen. De kosten voor de mislukte restauratie krijgt hij gelukkig wél volledig vergoed. Belangrijk detail is dat DAS zich bij de uitspraak neerlegt en dus niet in hoger beroep gaat. Op meer kosten hoeft Groothuis dus niet te rekenen.

Het motorblok van de Ferrari 365 Daytona is inmiddels verstuurd naar een Ferrari-specialist in Rheden. Het bedrijf in kwestie probeert de auto dit jaar nog te repareren, zodat er weer fatsoenlijk mee gereden kan worden.

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/nlse-verzekeraar-moet-45k-dokken-na-gefaalde-motorrevisie-113099?utm_campaign=twitter&utm_medium=twitter&utm_source=twitter

Gaat niet over Maserati, maar wel in het belang van Maseratisten.
Avatar gebruiker
MaseratiTeun
 
Berichten: 137
Geregistreerd: wo 25 mei 2011, 21:26

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor PeterM » di 07 aug 2018, 10:49

Die twist richting verzekeraar is wel bijzonder.
Vanuit mijn gevoel voor rechtvaardigheid had ik liever gezien dat de oplichter van het revisie bedrijf flink had moeten dokken. Dat zou ze leren. Hij is de dans alleen ontsprongen vanwege een fijnzinnige juridische spitsvondigheid - de wanprestatie is helaas te laat gemeld. Zo lust er nog een paar. Rechtvaardigheid en juristerij hebben helaas weinig met elkaar te maken.

Het is nooit te controleren of zo'n revisie bedrijf goed werk levert zonder het werk helemaal over te doen. Je moet er dus van op aan kunnen dat ze hun vak verstaan en open communiceren over de voortgang en over de noodzaak bepaald werk wel of niet uit te voeren. Inclusief voors en tegens. Communicatie met de eigenaar is cruciaal (en bij techneuten niet altijd vanzelfsprekend of gemakkelijk winks ). Zelf moet je een budget hebben voor tegenvallers.
Helaas heb je ervan alles bijlopen. Van perfectionisten die zeggen dat "alles moet" en "het dus twee ton kost" tot amateurs die een auto zonder cilinderkop in de regen parkeren met roest in de zuigerbussen als gevolg. Maar het ergste zijn de mannen die de boel met opzet belazeren. Het is te verleidelijk. Er zijn veel mensen met veel geld en weinig verstand van zaken, dus het is gemakkelijk verdienen voor Beun de Haas. De kans dat hun opzet en bedrog juridisch kan aangetoond is niet groot. High revenue - low risk.

Toen "mijn" V8 (voor de verklaring van de aanhalingstekens moet je effe doorlezen) na twee revisies voor de derde keer open ging vanwege een continu olie verbruik van 1:530 ontdekten we onder andere een distributie riem die aan een laatste draadje hing, een spanrol die was losgelopen vanwege een ontbrekende borging en zuigerveren die totaal versleten waren - terwijl de motor nog geen 10.000 km daarvoor was "gereviseerd".
Vanwege voortdurende problemen had ik er tot op dat moment al voor € 3000 extra werk in zitten omdat werkelijk niets naar behoren was aangesloten. In feite moest de complete inbouw worden nagelopen.

Bij controle bleek ik geen matching numbers meer te hebben - terwijl de motor nooit gewisseld was. Conclusie: in plaats van mijn eigen gereviseerde blok heeft "men" er een totaal versleten, afgejakkerd blok van een sloper ingezet. Wel mooi opgeverfd, dat dan weer wel.

Hulde aan de velen toegewijde vaklieden die er gelukkig ook zijn - inmiddels heb ik er een paar ontmoet die te vertrouwen zijn en hun vak verstaan. Knuppels zoals deze Lammertink mogen van mij meteen aan de hoogste boom.
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2496
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor Momus » di 07 aug 2018, 12:18

en wie was in jouw geval de booswicht ? crybaby hamersmiley cursing
of mag dat hier niet open en bloot gepost worden ?
Momus
Donateur
 
Berichten: 509
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 19:26

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor lqpl » di 07 aug 2018, 12:59

Ik heb ook wat slechte ervaringen maar ik vind de chat geen plek voor naming and shaming. Dan krijg je snel een tegengeluid van mensen die weer wèl een goede ervaring hebben bij dezelfde garage. Gebruik PM als je meer wilt weten en hoop dan dat je de info ook krijgt.

Dat monteren van gebruikte, versleten onderdelen zal wel vaker gebeuren. Bij een Colomboblok van een Daytona of een 400 moet je soms grote moeite doen om spullen te vinden, of heel veel geld betalen. Beide weet ik uit ervaring. Je kunt het ook laten zitten en dan kom je dat later vrijwel zeker weer in het kwadraat tegen. Ik voel dat nog steeds...
Mijn 3200-blok heeft een paar jaar terug gereviseerde koppen gekregen maar recent is gebleken dat oliekeerringen oud en hard waren. Reconstructie: incomplete koppakkingset ontvangen van een bekende leverancier van Maserationderdelen en ipv de ontbrekende pakkingen alsnog regelen toch te zooi maar in elkaar gezet. "En beetje zweten doen ze allemaal wel m'neer".
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5931
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor Boomerang » di 07 aug 2018, 16:08

Inderdaad lastig, naam en toenaam op een forum.
Zelf laat ik zelden iets door derden doen.
Soms moet het.
Dan zoek je een bedrijf met de beste reputatie.

Zo kwam ik onlangs bij een bekende firma die automaatbakken spoelt volgens de Tim Eckart methode.
Heel goede beoordelingen op de diverse fora.
Dus daar heen.

"Zoals ik telefonisch al had aangegeven, lekt die van u ook bij de stekker meneer"
OK.
Nieuwe stekker met afdichting.
Even later: " stekker wil niet loskomen meneer, bronzen busje draait mee in brein."
Ik: wat nu?
Hij: nieuw brein.
Ik: kosda?
Hij: 125,- extra.
Ik: doe maar.

Eind goed, al goed.
Niet dus.
Olievlekken op de oprit.
Nooit eerder gezien.
"Breng hem maar meneer, dan kijken we wat er loos is"

Toch eerst zelf even gekeken, want ik vond dit toch wel pikant.
Stekker gedemonteerd, lampje er bij om even goed te kunnen gluren en....schrik!
De stekker die niet los wilde komen, was met zoveel bot geweld verwijderd, dat de boring waar die stekker met afdichting ingeschoven zat, een flink diepe kras en beschadigingen had opgelopen, juist op het dichtvlak voor de O-ring!

Afijn, dit overkomt mij dus wel vaker; na veel wikken en wegen eindelijk iets uitbesteden en vervolgens ACHTERuit geraken, in plaats van vooruit. cursing

Dit is natuurlijk geen gevalletje van moedwillig de kluit belazeren.
Wel van grove onkunde.
En daar hebben we ook zat van in auto-land.
Zelfs bij firma's die normaliter goed bekend staan.
Maserati Gransport, Alfa Giulia Turbo, Mercedes R107 420SL, Mercedes R230 500SL, Commodore GSE Cp.
Avatar gebruiker
Boomerang
Donateur
 
Berichten: 5011
Geregistreerd: za 18 sep 2010, 07:26
Woonplaats: dichterbij dan je denkt....

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor Twardt » di 07 aug 2018, 17:42

lqpl schreef:Ik heb ook wat slechte ervaringen maar ik vind de chat geen plek voor naming and shaming. Dan krijg je snel een tegengeluid van mensen die weer wèl een goede ervaring hebben bij dezelfde garage. Gebruik PM als je meer wilt weten en hoop dan dat je de info ook krijgt.


Daar ben ik het persoonlijjk niet mee eens. Als je het gewoon feitelijk houdt en iemand geen oplichter oid gaat noemen of een lasercampagne gaat beginnen, dan is er toch niets mis mee om ervaringen te delen? Tuurlijk, waar de één een negatieve ervaring heeft, daar heeft een ander een positieve ervaring. Maar het delen van die ervaringen zijn wel bruikbaar voor anderen. Dat is ook een taak van moderators om in de gaten te houden dat het binnen de perken blijft. Wat Boomerang eigenlijk ook zegt: Je zoekt een bedrijf met de beste reputatie. Maar dat wil alleen als je ook ergens terug kunt vinden wat de ervaringen van anderen zijn.
Twardt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: do 07 jun 2018, 22:09

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor Marten » wo 08 aug 2018, 20:46

Volkomen eens met lqpl, ook al houd je het feitelijk, feit is dat er dan toch altijd een hoop bagger op social media wordt gekwakt waar dat bedrijf dan fijn tussen zit, en misschien gaat het dan nog steeds maar om 1 incident.
Daarbij, juridisch gezien is het maar een dun lijntje tussen feitelijkheden/meningen/smaad. Je mening mag je uiten, maar zodra je feiten wil gaan benoemen loop je risico dat deze door je persoonlijke gevoel/ervaring gekleurd zijn.

Hoort hier niet thuis, informatie doe lekker via PM en als je je gram wilt halen, bel je je advocaat (een goede dan dus).
't Zit mee tot 't tegen zit.
Maserati 228
Alfa 159 3.2 V6 Q4
Fiat Seicento Sporting - Abarth
Avatar gebruiker
Marten
Donateur
 
Berichten: 1760
Geregistreerd: do 18 nov 2010, 21:29
Woonplaats: Zoetermeer

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor PeterM » do 09 aug 2018, 09:53

Het is belangrijk om te kijken hoe die dingen werken. Mensen zijn geneigd om boosheid, woede en frustratie sneller te uiten dan tevredenheid - kijk maar naar Twitter. Vaak is een reputatie het enige dat een bedrijf heeft. De nuance is meestal ver te zoeken en de criticaster verdoezelt zijn eigen bijdrage aan het conflict. Er is geen hoor en wederhoor en de bedrijven kunnen zich sowieso niet verdedigen tegen de aantijgingen.

Ratingsystemen zoals op e-bay lossen een aantal van die problemen op - vooral als er genoeg feedback is. Ook daar kan misbruik kan plaatsvinden. In ruil voor een "gul gebaar" van de leverancier komt de negatieve beoordeling (hoe terecht ook) niet op de site, zodat de rating altijd 99,8 % positief blijft.

Fora zoals deze chat zijn geen goede plaatsen voor een systematische rating omdat het aantal waarderingen te klein is voor een afgewogen beeld. Die ene tirade over een wanprestatie maakt meer kapot dan je lief is - en fair in de richting van de garagist. Bovendien heb je dan precies dat: één negatieve ervaring (of twee, of drie) - dus wat weet je precies?

Conclusie: eens met |qp| en Marten: geen bashing van garagisten op deze chat en informatie-uitwisseling over negatieve ervaringen beter via PM.
Lekker kort ook, deze post Happy5
... dò ist der Bahnhof!
Avatar gebruiker
PeterM
Donateur
 
Berichten: 2496
Geregistreerd: di 21 sep 2010, 20:42

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor Maser73 » do 09 aug 2018, 16:36

lqpl schreef: Beide weet ik uit ervaring.

Hoe is het eigenlijk met de 400?
Maser73
Donateur
 
Berichten: 382
Geregistreerd: di 06 dec 2011, 21:49

Re: NL’se verzekeraar moet 45K dokken na gefaalde motorrevis

Berichtdoor lqpl » zo 12 aug 2018, 05:04

Gaat wel. Maar voordat ik hier namen ga noemen hamersmiley lachebekkie laat ik mijn frustraties eerst wat verder wegzakken. Hij rijdt wel al!
Merak 2000GT 1981; Quattroporte III 4.9 1987; 4.24v 1991; Ghibli Open Cup 1995; 3200GT 2000; Quattroporte VI S Q4 2014; 1300 GT junior ('Scalino') 1970; 968 coupé 1991; 400i 1980; 944 CUP 1986; S6 avant 2012
Avatar gebruiker
lqpl
Donateur
 
Berichten: 5931
Geregistreerd: vr 17 sep 2010, 17:48
Woonplaats: Padova

Volgende

Keer terug naar Klassiekers

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron