Italiaanse youngtimers:hoeveel zijn er nog?

Even tot rust komen, iets leuks meegemaakt of gezien of gewoon even lekker ouwenelen
Kom binnen..... er is altijd een plekje vrij

Italiaanse youngtimers:hoeveel zijn er nog?

Berichtdoor cassiopeia » vr 14 dec 2018, 01:39

Interessant artikel in Corsaitalia (aardig blad overigens, ik zag het laatst voor het eerst!):

http://corsaitalia.com/onze-youngtimers ... -van-2018/

Ook dit vind ik lezenswaard:

http://corsaitalia.com/verkoopcijfers-f ... juli-2018/

En deze:

http://corsaitalia.com/verkoopcijfers-f ... juli-2018/
Proud owner of the following cars:
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Re: Italiaanse youngtimers:hoeveel zijn er nog?

Berichtdoor PeterM » vr 14 dec 2018, 10:56

Leuk!
Ken het blad ook niet --- helaas ontbreken de aantallen youngtimers van Maserati. Was interessant geweest!

# 166 onder de duizend... de zeldzaamheid neemt toe.
Hoop maar dat dat goed nieuws is voor mijn recente "investering" in de TI rolleyes
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » za 15 dec 2018, 01:16

Helaas kan ik van mijn dagelijkse auto, de Lancia Delta II uit 1998, niet zien hoe zeldzaam hij inmiddels is omdat alle Delta's, dus de I, II en III bij elkaar zijn opgeteld. Van mijn model zie je een heel enkele keer nog weleens de 1.6 variant opduiken, maar mijn 1.8 VVT is compleet uitgestorven, zeker het 5 deurs model. Je komt hem al jaren op geen enkele occasion site meer tegen. Hij is daarmee nog veel zeldzamer dan mijn Quattroporte!
Maserati: Quattroporte Evoluzione V8 3.2(2000), Alfa Romeo: Spider V6 3.0 ('95)+ Alfetta 1.8 ('84), Lancia: Delta 1.8 LS VVT ('98)+Ypsilon 1.2 LS ('96), Mercedes 190SL ('55)+300SD ('80), Renault Gordini ('65+'67)
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor duetto » zo 16 dec 2018, 22:39

@Peter,

Ik heb bijgedragen aan de zeldzaamheid van de 166 door de mijne in september naar Duitsland te verkopen. Onze GT staat nog steeds geschorst in de stalling en de Brera is na 10 weken (! - Alfa levert geen vervanging voor de SkyWindow meer) weer thuis en in gebruik (in de tussentijd heeft mijn wederhelft ruim 7500 km gemaakt met de Stelvio, en is zij enigszins verslaafd geraakt aan 510 pk, dus het wachten is nu op een Giulia Coupe met deze motor).
duetto
Donateur

Berichtdoor PeterM » ma 17 dec 2018, 22:22

Tja … ik heb er serieus over nagedacht, maar met die van jou erbij werden het wel erg veel auto's.

Hier nog steeds twee 166's. De diesel is nu over de 4 ton - er vallen wat dingen uit maar hij rijdt nog steeds prima.
De TI is een ander geval - die blijft aandacht vragen. Veel problemen mee - iedere maand weer wat anders. Mijn vrouw werd er gek van. In oktober diep ademgehaald en een afspraak gemaakt voor major surgery.

Vanwege een onopgelost probleem met de bak sinds van de zomer - de eerste versnelling was soms helemaal niet en soms alleen na heel veel moeite en met veel gekraak in te leggen - moesten blok en bak er eigenlijk een keer helemaal uit om de zaak goed te kunnen bekijken. Omdat de distributie ook aan de beurt was zijn die twee operaties gecombineerd. Met het blok ernaast kun je er veel gemakkelijker bij - dat scheelt weer tijd Tssk5 .

Maar op zo'n moment kun je net zo goed meteen even naar het lagerwerk kijken - blok keren en carterpan eraf is een kleine moeite. En als je dan toch bezig bent natuurlijk ook de koppen lichten - je bent maar eenmaal zo dichtbij.
Hij gebruikte geen olie en de zuigers passen nog perfect in de cilinders, na bijna 3 ton staan de hoonsporen nog op de cilinderwanden. Wel bleek een set nokkenassen versleten. Uitlaat nokkenas is standaard Busso maar de inlaat nokken zijn van het GTA type en moeilijk te vinden - gelukkig gelukt. Drijfstang- en kruksaslagers zijn vervangen net als de koppeling en een heleboel keihard geworden pakkingen en keerringen. Verder was het blok zwaar vervuild en ontbraken er diverse bouten (o.a versnellingsbak, uitlaat spruitstuk) vanwege dolle draad e.d. Dit is allemaal schoongemaakt en hersteld.
Het probleem met de bak werd veroorzaakt door een afgebroken bout-kop van het vliegwiel - daar heb ik nog geluk mee gehad.

Al met al is de auto twee weken weggeweest in de goede handen van Jeroen Schoenmaker - die destijds ook mijn QP V8 heeft gedaan.
Een foto verslag van de operatie staat op het 166 forum.

De motor is nu weer helemaal fris, kan weer jaren mee en loopt als zonnetje - echt een genot. Daarna de veren en dempers nog vervangen door een Eibach - Bilstein combinatie - best stug maar heel stabiel.
Prima auto geworden - t is nu mijn daily driver!
... dò ist der Bahnhof!
PeterM
Donateur

Berichtdoor cassiopeia » ma 17 dec 2018, 22:37

Prachtig! Wat een enorm geduld en enthousiasme, bewonderenswaardig!
cassiopeia
Donateur

Berichtdoor Danny » di 18 dec 2018, 09:48

Goed bezig Peter!
- 3200GTA Assetto Corsa, 2001, nero carbonio
Danny
Donateur

Keer terug naar MC Café